För mig är läget viktigare än storleken, jag bor själv i en 1:a på 24 kvm och med en stor balkong, med "låg" hyra på 4000kr. Centralt i en mellanstor stad.
Men visst saknar jag ett sovrum...
Just att bo? Allt från 20 kvm och uppåt, framförallt om man har trevlig natur omkring sig. Men det förutsätter att man har någon form av fristående yta, helst en fristående byggnad men åtminstone en trädgård, där man kan förvara grejer och utöva diverse hobbys/arbete. Och den ytan får gärna vara lika stor den. Jag har bott i en 30 kvm etta i över tio år, och vid det här laget har jag samlat på mig så mycket prylar att jag maxat ut mitt (lilla) förrådsutrymme och har ändå fullt med grejer som står i vägen i lägenheten.
Nu är jag lite äldre så minst 100 kvm hus med liten tomt och uteplsts och stort dubbelgarage är minimmum för mig.
Min första lgh var 23 kvm och det funkade när man var ung.
Har endast levt i små lägenheter 20-30kvm. Vill ha större såklart men svårt om man inte har flera miljoner på banken eller 20 år i bostadskön (storstad).
Vad som räcker skulle jag säga är 25kvm, för basic needs och inte bli galen. Men för att må bra, kunna ha gäster över och få ett annat lugn när man sover eller lagar mat (utan att se sin säng eller disk!) så behöver man iaf ha 45kvm. Separat sovrum och separat kör är ett måste för mig när jag letar efter mitt forever home.
Idag lever jag med flera barn så då krävs lite större. Men när dom är utflugna känner jag att jag kan leva gott med en liten 1:a. Så länge jag har toa, dusch, spis och kylskåp så behöver jag inte mkt mer.