Kontaktade min TR och frågade hur de använder sig utav förbehåll eftersom jag är nyfiken hur min friande dom hamnade på Krimfup när domen kom efter 25 Februari 2025. Använde Krimfup, verifiera och trobar som exempel på webbsidor som publicerar information i databaser åt betalande kunder och frågade om det tillämpas vid alla förfrågningar eller om det inte är aktuellt när privatpersoner eller anonyma förfrågningar om brottmålsdomar ställs och fick detta svar.
Citat:
När Högsta domstolens (HD) beslut kom pausade tingsrätten alla större beställningar av handlingar i brottmål, inventerade våra stående beställare, kontrollerade vilken verksamhet de bedriver och föreslog sedan ett antal av dem förbehåll likalydande dem HD beslutat. Flertalet godtog att hädanefter ta del av handlingar i brottmål med förbehåll, vilket då skedde. Någon valde i stället att sluta beställa. Just de företag du nämner är inte stående beställare hos oss, men ett antal andra får handlingar i brottmål mot förbehåll.
Man kan beställa handlingar i brottmål anonymt. Vi har dock inte haft någon anonym beställare eller privatperson som velat ha annat än handlingar i enstaka brottmål och har därför inte funderat på saken. Det synes dock svårt att kombinera anonymitet med förbehåll. Det är inte en regel hos oss att alla brottmålsdomar lämnas ut med förbehåll, utan det ska vara större beställningar där det bedöms finnas en risk att materialet används i strid med dataskyddsförordningen. Frågan om förbehåll övervägs löpande vid behov.
Nu i efterhand kanske det hade varit rimligare att använda sig av bolagens namn istället för namnet på webbsidorna för att utvinna något rimligare svar till hur min dom lämnades ut och hamnade på krimfup.