2026-04-30, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Så det hjälper inte alls att utvandra. Det enda är att det inte går att söka efter dig via adress, utan måste söka via namn.
Nja, ifall man utvandrar blir det ju ett mindre problem att man förekommer på Lexbase et al. Och om det är till ett annat EU-land kan man klaga till sin lokala motsvarighet till IMY, detta lär sätta mer press.
Citera
2026-04-30, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roctane
Nja, ifall man utvandrar blir det ju ett mindre problem att man förekommer på Lexbase et al. Och om det är till ett annat EU-land kan man klaga till sin lokala motsvarighet till IMY, detta lär sätta mer press.

Om syftet med utvandringen är att tas bort från lexbase, så funkar det ju inte. Men det kommer inte påverka dig i det nya landet. Du lämnar kvar problemet i Sverige helt enkelt. Ja man kan alltid klaga till den lokala motsvarigheten till IMY.
Citera
2026-04-30, 12:18
Medlem
Nya mål har uppdaterats fram till 21/5. Lexbase-målet C-199/24 är inte med.

https://curia.europa.eu/site/jcms/d2_5117/en/judicial-calendar?dateDebutDisplay=30%2F04%2F2026&dateDebut =30%2F04%2F2026&dateFinDisplay=01%2F06%2F2026&date Fin=01%2F06%2F2026&type=&juridiction=&langueProc=& numAffaire=&nomPartie=&tri=&langue=en
Citera
2026-04-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Nya mål har uppdaterats fram till 21/5. Lexbase-målet C-199/24 är inte med.

https://curia.europa.eu/site/jcms/d2_5117/en/judicial-calendar?dateDebutDisplay=30%2F04%2F2026&dateDebut =30%2F04%2F2026&dateFinDisplay=01%2F06%2F2026&date Fin=01%2F06%2F2026&type=&juridiction=&langueProc=& numAffaire=&nomPartie=&tri=&langue=en

Jag ser fram t.o.m 5 juni. Men inget där heller. Innebar detta att vi behöver vänta tills tidigast i höst? Eller fanns det mer utrymme innan sommaren?

Man blir tom i själen alltså. Livet står stilla i väntan på det här.
Citera
2026-04-30, 17:21
Medlem
Kontaktade min TR och frågade hur de använder sig utav förbehåll eftersom jag är nyfiken hur min friande dom hamnade på Krimfup när domen kom efter 25 Februari 2025. Använde Krimfup, verifiera och trobar som exempel på webbsidor som publicerar information i databaser åt betalande kunder och frågade om det tillämpas vid alla förfrågningar eller om det inte är aktuellt när privatpersoner eller anonyma förfrågningar om brottmålsdomar ställs och fick detta svar.

Citat:
När Högsta domstolens (HD) beslut kom pausade tingsrätten alla större beställningar av handlingar i brottmål, inventerade våra stående beställare, kontrollerade vilken verksamhet de bedriver och föreslog sedan ett antal av dem förbehåll likalydande dem HD beslutat. Flertalet godtog att hädanefter ta del av handlingar i brottmål med förbehåll, vilket då skedde. Någon valde i stället att sluta beställa. Just de företag du nämner är inte stående beställare hos oss, men ett antal andra får handlingar i brottmål mot förbehåll.

Man kan beställa handlingar i brottmål anonymt. Vi har dock inte haft någon anonym beställare eller privatperson som velat ha annat än handlingar i enstaka brottmål och har därför inte funderat på saken. Det synes dock svårt att kombinera anonymitet med förbehåll. Det är inte en regel hos oss att alla brottmålsdomar lämnas ut med förbehåll, utan det ska vara större beställningar där det bedöms finnas en risk att materialet används i strid med dataskyddsförordningen. Frågan om förbehåll övervägs löpande vid behov.

Nu i efterhand kanske det hade varit rimligare att använda sig av bolagens namn istället för namnet på webbsidorna för att utvinna något rimligare svar till hur min dom lämnades ut och hamnade på krimfup.
Citera
2026-04-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Jag ser fram t.o.m 5 juni. Men inget där heller. Innebar detta att vi behöver vänta tills tidigast i höst? Eller fanns det mer utrymme innan sommaren?

Man blir tom i själen alltså. Livet står stilla i väntan på det här.

Såg nu att de har verkar ha ett uppehåll från 22/5 till 2/6 och att de uppdaterat fram till 5/6 som du skriver. Missade då jag enbart sökte fram till 1/6.

De tar sommaruppehåll från 16/7 till 31/8. Så kommer något innan sommaren är det mellan 6/6 till 15/7.

https://curia.europa.eu/site/jcms/qua1_6220/sv/information-om-rattsferier
Citera
2026-04-30, 19:12
Medlem
GDPRWarriors avatar
Men hörde att domen kan ju komma ändå utan att det står i kalendern rätta mig om jag har fel.
Citera
2026-04-30, 20:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Men hörde att domen kan ju komma ändå utan att det står i kalendern rätta mig om jag har fel.
Hoppas det, vilket jävla vakuum vi befinner oss i nu, eller hur?

Det är svårt att känna att EU-domstolen inte samarbetar eller kollusionerar med svenska myndigheter iom förhalningen.
Citera
2026-04-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior

Minns att det var någon som skrev det i tråden. Minns inte riktigt varifrån personen fick det ifrån eller om det verkligen stämmer.
Citera
2026-04-30, 23:24
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg

Det är svårt att känna att EU-domstolen inte samarbetar eller kollusionerar med svenska myndigheter iom förhalningen.
EU-kommissionen och EU-domstolen har till uppgift att säkerställa att unionens grundläggande rättigheter och lagar efterlevs. De ska pröva och, när så krävs, ingripa mot nationella åtgärder som riskerar att skada medlemsstaternas egna medborgare eller strider mot EU-rätten. Den mest krävande delen är att vänta - men det avgörande arbetet är redan gjort. Vi befinner oss nu i slutfasen.
Citera
2026-04-30, 23:24
Medlem
Jag tycker att det är bra att man kan kolla upp människor
Däremot ska man inte kunna göra det anonymt
Citera
2026-04-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg

Klart det är korrupt sån i helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in