2026-01-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Jag förstår. Så media kommer fortfarande kunna begära ut våra personuppgifter? För det är journalistik? Det är här jag har börjat inse problemen. Säg att media kanske har andra intressen än rent journalistiska på det sättet. Som till exempel förtäckt politisk opinion och aktivism. Det känns som vi aldrig kommer freda oss från någons granskning, om de vill.

Mycket riktigt så kan media fortfarande begära ut din information, likt alla andra privatpersoner pga offentlighetsprincipen.

Offentlighetsprincipen har tyvärr gått från ett verktyg att granska makten till att utnyttjas mot befolkningen och tjäna pengar på vägen.

Skillnaden blir dock att sidor som bedriver databaser inte kommer använda sig av skydd så som journalistens undantag och "seriös media" har sina egna pressetiska regler där dom inte publicerar information om dig såvida du inte är en offentlig person och det inte ligger i allmänhetens intresse.

Även om EUD och TR följer GAs förhandsavgörande så kommer offentlighetsprincipen fortgå oförändrad vilket innebär att vem som helst kan begära ut offentliga handlingar om dig men skulle dem sprida vidare eller publicera informationen så gör dem sig sannolikt skyldig till förtal eller bryter mot GDPR.
Citera
2026-01-09, 22:44
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Även om EUD och TR följer GAs förhandsavgörande så kommer offentlighetsprincipen fortgå oförändrad vilket innebär att vem som helst kan begära ut offentliga handlingar om dig men skulle dem sprida vidare eller publicera informationen så gör dem sig sannolikt skyldig till förtal eller bryter mot GDPR.

Exakt, det kommer vi aldrig ifrån. Men att sprida är som du säger ett brott rakt av, och att ens tänka tanken att ha en sida/tjänst är en högst dåligt idé då.

Skillnaden mot nu blir som natt & dag oavsett.
Citera
2026-01-09, 23:07
Medlem
I första steget blir det tydligjort olagligt (GDPRWarriors fall). I nästa steg gäller det att företag börjar ställa sig i led. De gör klokt i att göra detta från dag 1.

Vem är det dock som driver frågan framöver? Är det upp till enskilda individer? IMY? IMY har ju visat sig vare världshistoriens fegaste myndighet.

Vem säkerställer att databaserna inte flyttar utomlands?
Citera
2026-01-09, 23:13
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
I första steget blir det tydligjort olagligt (GDPRWarriors fall). I nästa steg gäller det att företag börjar ställa sig i led. De gör klokt i att göra detta från dag 1.

Vem är det dock som driver frågan framöver? Är det upp till enskilda individer? IMY? IMY har ju visat sig vare världshistoriens fegaste myndighet.

Vem säkerställer att databaserna inte flyttar utomlands?

Flytta utomlands hjälper inte. GDPR bryr sig inte om var servern står. Riktar du dig mot folk i EU så gäller reglerna, i det fallet Art 3, 3.1, 3.2.

Skulle upplysning flytta till månen skulle GDPR ändå gälla (om det blir som vi hopppas då).

Men - att tjänster etc sköter sig som dom skall är IMY dessvärre. Sen kan var och en driva sitt givetvis, men enklast vore om dom 1) insåg att lägga ner är smartast, samma dag som EUD sagt sitt, eller 2) att IMY inser att några tusen mail är på ingång och faktiskt gör något.

3) brainstorm allihopa.
Senast redigerad av rallykalle69 2026-01-09 kl. 23:17.
Citera
2026-01-10, 06:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Offentlighetsprincipen har tyvärr gått från ett verktyg att granska makten till att utnyttjas mot befolkningen och tjäna pengar på vägen.

Ja. Och viss "media" som är maskerad, men som egentligen är extremrörelser, använder sig av den här informationen mot vanliga människor och oliktänkande. Det känns inte bra.

Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
IMY har ju visat sig vare världshistoriens fegaste myndighet.

Jag läste på IMY att de utför "skrivbordsundersökningar", där de mailar frågor till företagen. Det är verkligen att spänna musklerna... Det är solklart att vi får ett laglöst samhälle då.

upplysning.se och de andra skrattar ju bara. Apropå den sidan, är det någon som försökt ta kontakt med Lars Save? Hans uppgifter verkar ju finnas öppna på nätet?
Citera
2026-01-10, 11:37
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ja. Och viss "media" som är maskerad, men som egentligen är extremrörelser, använder sig av den här informationen mot vanliga människor och oliktänkande. Det känns inte bra.

Jag läste på IMY att de utför "skrivbordsundersökningar", där de mailar frågor till företagen. Det är verkligen att spänna musklerna... Det är solklart att vi får ett laglöst samhälle då.

upplysning.se och de andra skrattar ju bara. Apropå den sidan, är det någon som försökt ta kontakt med Lars Save? Hans uppgifter verkar ju finnas öppna på nätet?

Ja, dom är inget man skryter om. Här är deras tillsyn på mrkoll (nusvar). https://www.imy.se/tillsyner/nusvar-ab2/

Samt upplysning
https://www.imy.se/nyheter/imy-granskar-ytterligare-tva-soktjanster-med-utgivningsbevis/

"Publicerad: 23 juni 2025"

Mr Koll som exempel, datum när IMY skickade brev: 2025-06-18

Så drygt ett halvår senare är det fortfarande pågående ?!

Som jag skrev till EU-Kommissionen

"Jag anser därför att Europeiska kommissionen måste ingripa utan dröjsmål. Att kräva att enskilda medborgare ska lämna in klagomål mot varje aktör till nationella myndigheter är inte en hållbar lösning. Tillsynsåtgärder saknas eller fördröjs kraftigt, medan skadan pågår dagligen.

Situationen innebär fortlöpande och systematiska kränkningar av EU‑medborgares grundläggande rättigheter."

Ovan så är "nationella myndigheter" = IMY.
Citera
2026-01-10, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Ja, dom är inget man skryter om. Här är deras tillsyn på mrkoll (nusvar). https://www.imy.se/tillsyner/nusvar-ab2/

Samt upplysning
https://www.imy.se/nyheter/imy-granskar-ytterligare-tva-soktjanster-med-utgivningsbevis/

"Publicerad: 23 juni 2025"

Mr Koll som exempel, datum när IMY skickade brev: 2025-06-18

Så drygt ett halvår senare är det fortfarande pågående ?!

Som jag skrev till EU-Kommissionen

"Jag anser därför att Europeiska kommissionen måste ingripa utan dröjsmål. Att kräva att enskilda medborgare ska lämna in klagomål mot varje aktör till nationella myndigheter är inte en hållbar lösning. Tillsynsåtgärder saknas eller fördröjs kraftigt, medan skadan pågår dagligen.

Situationen innebär fortlöpande och systematiska kränkningar av EU‑medborgares grundläggande rättigheter."

Ovan så är "nationella myndigheter" = IMY.

Jag tolkar IMY som en myndighet utan tänder. Alltså, ingen myndighet. Och du har helt rätt. Övergrepp pågår varje dag sett till våra rättigheter. Vidriga as är människorna som håller på utnyttjar oss. Att ingen av dessa har fått hembesök förvånar mig.
Citera
2026-01-10, 13:30
Medlem
Citat:
Jag tolkar IMY som en myndighet utan tänder. Alltså, ingen myndighet. Och du har helt rätt. Övergrepp pågår varje dag sett till våra rättigheter. Vidriga as är människorna som håller på utnyttjar oss. Att ingen av dessa har fått hembesök förvånar mig.

Lugna och fina nu. Vi kom över ge oss på myndigheterna såfort förhandsavgörandet kommer. Kampen har bara börjat.
Citera
2026-01-10, 14:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Lugna och fina nu. Vi kom över ge oss på myndigheterna såfort förhandsavgörandet kommer. Kampen har bara börjat.

Hur tänker du att kampen kommer att drivas? Jag pratar nu rent juridiskt, inte hembesök.
Citera
2026-01-10, 15:57
Avslutad
Citat:

De har tänder, sanktionsavgifterna som IMY belagt företag med har varit stora.

Men det är en trött och långsam tiger, även om tandhälsan är god.
Citera
2026-01-10, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krimfokus
De har tänder, sanktionsavgifterna som IMY belagt företag med har varit stora.

Men det är en trött och långsam tiger, även om tandhälsan är god.

Det var faktiskt glädjande att höra! Då ska jag inte vara så negativ i min bedömning.
Citera
2026-01-11, 13:49
Medlem
Här har vi brottslighet som kommer försvåras när alla våra personuppgifter försvinner från nätet! Förjävligt att det får fortgå.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GxaMnq/ran-och-valdtaktsforsok-i-huskvarna-tre-tidigare-fall-i-omradet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in