Elektriskt drivna bilar indelar jag i vätgasbilar och i batteribilar - så är den saken klar och färdigdiskuterad.
Jag gillar små bilar och har ägt 4 "Hundkojor", 4 "småsukkor" och ytterligare ett antal "småbilar".
Med småbilar menar jag även Defender 90, Pajero Shogun, Nissan Patrol 3-d +Terrano II 3-d och MB G-Wagen 3-d = bilar under 4 m.
Sist, men inte minst, är jag "lillcittrafanatiker" - och har inte varit utan en de senaste 50 åren!
Om, jag skriver om, jag skulle köpa en batteribil så väljer jag mellan:
Honda e (nedlagd, jag vet)
Hyundai Inster(etablerad tillverkare + gott betyg i ViB:s långtest)
Firefly(Alibaba?)
JAC E30X(Alibaba?)
Bilen är avsedd för två pensionärer som bor "på vischan" en dryg mil från närmaste storstad.
Maximalt uppskattad körsträcka 2 x 75 km.
Utrymmesmässigt krävs att det "går in" en rollator eller sedvanlig hopfällbar rullstol med bakre ryggstöd nedfällt.
Den enda av ovanstående abiturienter som har auktoriserad återförsäljare med verkstad på min hemort är Hyundai.(15 km avstånd)
Vilket är en stor fördel för Hyundai.
Har aldrig ägt någon "Korean", men har läst att driftsäkerhet och kvalitet ligger snäppet under "Japanerna".
Har störst förtroende för Honda, Toyota/Lexus, Suzuki och Mazda, som jag ägt upptill 4 vardera av.
Näst störst förtroende har jag för Subaru.
Minst förtroende har jag för "Kinesiska" bilar.(vet inte varför, men så är det)
Europeiska batteribilar kommer inte i fråga.
Såsom okunnig på batteribilar frågar jag hur lång tid det tar att ladda genom "2 hål i väggen" 10 A resp 16 A(om man är så snål att man inte kostar på en s k laddbox).
Och då undrar jag om de 4 ovan uppräknade bilarna.
Har de alla eluttag för 230 v växelström (V2L etc) och värmepump?
Vad kan man mera kräva av en modern batteribil?
Bör man av något skäl eller annan anledning välja en "snäppet" större bil?
Tesla, som en anhörig äger, har jag stora svårigheter att ta mig in i och ut ur p g a ledbesvär m m.
Härutöver har han redan bytt batteri, alla 4 hjulupphängningarna och fått "bra att veta" om bromsrören samt lackerat om diverse karossdelar och "justerat" deras läge. Han är dessutom synnerligen missnöjd med verkstadens uppträdande och effektuerande av påtalade garantianspråk.
Tacksam för svar och kommentarer samt råd!
Jag gillar små bilar och har ägt 4 "Hundkojor", 4 "småsukkor" och ytterligare ett antal "småbilar".
Med småbilar menar jag även Defender 90, Pajero Shogun, Nissan Patrol 3-d +Terrano II 3-d och MB G-Wagen 3-d = bilar under 4 m.
Sist, men inte minst, är jag "lillcittrafanatiker" - och har inte varit utan en de senaste 50 åren!
Om, jag skriver om, jag skulle köpa en batteribil så väljer jag mellan:
Honda e (nedlagd, jag vet)
Hyundai Inster(etablerad tillverkare + gott betyg i ViB:s långtest)
Firefly(Alibaba?)
JAC E30X(Alibaba?)
Bilen är avsedd för två pensionärer som bor "på vischan" en dryg mil från närmaste storstad.
Maximalt uppskattad körsträcka 2 x 75 km.
Utrymmesmässigt krävs att det "går in" en rollator eller sedvanlig hopfällbar rullstol med bakre ryggstöd nedfällt.
Den enda av ovanstående abiturienter som har auktoriserad återförsäljare med verkstad på min hemort är Hyundai.(15 km avstånd)
Vilket är en stor fördel för Hyundai.
Har aldrig ägt någon "Korean", men har läst att driftsäkerhet och kvalitet ligger snäppet under "Japanerna".
Har störst förtroende för Honda, Toyota/Lexus, Suzuki och Mazda, som jag ägt upptill 4 vardera av.
Näst störst förtroende har jag för Subaru.
Minst förtroende har jag för "Kinesiska" bilar.(vet inte varför, men så är det)
Europeiska batteribilar kommer inte i fråga.
Såsom okunnig på batteribilar frågar jag hur lång tid det tar att ladda genom "2 hål i väggen" 10 A resp 16 A(om man är så snål att man inte kostar på en s k laddbox).
Och då undrar jag om de 4 ovan uppräknade bilarna.
Har de alla eluttag för 230 v växelström (V2L etc) och värmepump?
Vad kan man mera kräva av en modern batteribil?
Bör man av något skäl eller annan anledning välja en "snäppet" större bil?
Tesla, som en anhörig äger, har jag stora svårigheter att ta mig in i och ut ur p g a ledbesvär m m.
Härutöver har han redan bytt batteri, alla 4 hjulupphängningarna och fått "bra att veta" om bromsrören samt lackerat om diverse karossdelar och "justerat" deras läge. Han är dessutom synnerligen missnöjd med verkstadens uppträdande och effektuerande av påtalade garantianspråk.
Tacksam för svar och kommentarer samt råd!
(Eller skaffar elbil...)