2026-04-30, 17:01
Medlem
Elektriskt drivna bilar indelar jag i vätgasbilar och i batteribilar - så är den saken klar och färdigdiskuterad.

Jag gillar små bilar och har ägt 4 "Hundkojor", 4 "småsukkor" och ytterligare ett antal "småbilar".
Med småbilar menar jag även Defender 90, Pajero Shogun, Nissan Patrol 3-d +Terrano II 3-d och MB G-Wagen 3-d = bilar under 4 m.
Sist, men inte minst, är jag "lillcittrafanatiker" - och har inte varit utan en de senaste 50 åren!

Om, jag skriver om, jag skulle köpa en batteribil så väljer jag mellan:
Honda e (nedlagd, jag vet)
Hyundai Inster(etablerad tillverkare + gott betyg i ViB:s långtest)
Firefly(Alibaba?)
JAC E30X(Alibaba?)

Bilen är avsedd för två pensionärer som bor "på vischan" en dryg mil från närmaste storstad.
Maximalt uppskattad körsträcka 2 x 75 km.

Utrymmesmässigt krävs att det "går in" en rollator eller sedvanlig hopfällbar rullstol med bakre ryggstöd nedfällt.

Den enda av ovanstående abiturienter som har auktoriserad återförsäljare med verkstad på min hemort är Hyundai.(15 km avstånd)
Vilket är en stor fördel för Hyundai.

Har aldrig ägt någon "Korean", men har läst att driftsäkerhet och kvalitet ligger snäppet under "Japanerna".
Har störst förtroende för Honda, Toyota/Lexus, Suzuki och Mazda, som jag ägt upptill 4 vardera av.
Näst störst förtroende har jag för Subaru.

Minst förtroende har jag för "Kinesiska" bilar.(vet inte varför, men så är det)

Europeiska batteribilar kommer inte i fråga.

Såsom okunnig på batteribilar frågar jag hur lång tid det tar att ladda genom "2 hål i väggen" 10 A resp 16 A(om man är så snål att man inte kostar på en s k laddbox).
Och då undrar jag om de 4 ovan uppräknade bilarna.

Har de alla eluttag för 230 v växelström (V2L etc) och värmepump?
Vad kan man mera kräva av en modern batteribil?

Bör man av något skäl eller annan anledning välja en "snäppet" större bil?
Tesla, som en anhörig äger, har jag stora svårigheter att ta mig in i och ut ur p g a ledbesvär m m.
Härutöver har han redan bytt batteri, alla 4 hjulupphängningarna och fått "bra att veta" om bromsrören samt lackerat om diverse karossdelar och "justerat" deras läge. Han är dessutom synnerligen missnöjd med verkstadens uppträdande och effektuerande av påtalade garantianspråk.

Tacksam för svar och kommentarer samt råd!
Citera
2026-04-30, 17:13
Medlem
Ichwills avatar
Kolla in Kia Ev2 eller Ev3
Citera
2026-04-30, 17:19
Medlem
Abscess1122s avatar
Kia Niro känns väldigt rimligt här. Pålitlig, lätt att ta sig in i, inte så dyr, rimlig räckvidd. Osäker angående laddningen. Bör gå.
Citera
2026-04-30, 17:28
Moderator
Gromguttens avatar
Elbilar -> Køpråd

/Mod
Citera
2026-04-30, 22:10
Medlem
Tesla Model Y bäst på de flesta punkterna i test efter test.
Citera
2026-05-01, 01:11
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Elektriskt drivna bilar indelar jag i vätgasbilar och i batteribilar - så är den saken klar och färdigdiskuterad.

Jag gillar små bilar och har ägt 4 "Hundkojor", 4 "småsukkor" och ytterligare ett antal "småbilar".
Med småbilar menar jag även Defender 90, Pajero Shogun, Nissan Patrol 3-d +Terrano II 3-d och MB G-Wagen 3-d = bilar under 4 m.
Sist, men inte minst, är jag "lillcittrafanatiker" - och har inte varit utan en de senaste 50 åren!

Firefly(Alibaba?)
JAC E30X(Alibaba?)

Bilen är avsedd för två pensionärer som bor "på vischan" en dryg mil från närmaste storstad.
Maximalt uppskattad körsträcka 2 x 75 km.

Utrymmesmässigt krävs att det "går in" en rollator eller sedvanlig hopfällbar rullstol med bakre ryggstöd nedfällt.

Den enda av ovanstående abiturienter som har auktoriserad återförsäljare med verkstad på min hemort är Hyundai.(15 km avstånd)
Vilket är en stor fördel för Hyundai.

Har aldrig ägt någon "Korean", men har läst att driftsäkerhet och kvalitet ligger snäppet under "Japanerna".
Har störst förtroende för Honda, Toyota/Lexus, Suzuki och Mazda, som jag ägt upptill 4 vardera av.
Näst störst förtroende har jag för Subaru.

Såsom okunnig på batteribilar frågar jag hur lång tid det tar att ladda genom "2 hål i väggen" 10 A resp 16 A(om man är så snål att man inte kostar på en s k laddbox).
Och då undrar jag om de 4 ovan uppräknade bilarna.

Tesla, som en anhörig äger, har jag stora svårigheter att ta mig in i och ut ur p g a ledbesvär m m.
Härutöver har han redan bytt batteri, alla 4 hjulupphängningarna och fått "bra att veta" om bromsrören samt lackerat om diverse karossdelar och "justerat" deras läge. Han är dessutom synnerligen missnöjd med verkstadens uppträdande och effektuerande av påtalade garantianspråk.

Mercedes EQB.

Nästan alla taxi i Stockholm är EQB. Det betyder att de är pålitliga med högsta kvalitet (rullar jämt utan att gå sönder), ekonomiska (låg förbrukning) och tar mycket last.

Välj en med 2-hjulsdrift, det räcker bra. Då blir bilen billigare och lättare (något längre räckvidd).

Hade jag inte varit i behov av en fullstor SUV så hade jag köpt en sådan!
Citera
2026-05-01, 09:33
Medlem
Klas-Vegass avatar
Två pensionärer?

Rav4 plug-in alla dagar i veckan.

Har ni inte råd med det så yaris cross. De är bara hybrider men slipper hålla på med verkstadsskit och reparationer.

Köp en av dessa och ni behöver inte bry er mer. Och ni slipper den galloperande värdeförlusten med elbil.
Citera
2026-05-01, 10:54
Medlem
RostigHinks avatar
Ta en titt på Toyotas senaste bZ4x och C-HR+. uppdaterad plattform som blivit riktigt bra.
Citera
2026-05-01, 15:33
Medlem
Citat:
Firefly(Alibaba?)
JAC E30X(Alibaba?)

Såsom okunnig på batteribilar frågar jag hur lång tid det tar att ladda genom "2 hål i väggen" 10 A resp 16 A

Tack för alla kommentarer, som dock tyvärr inte besvarar alla mina frågor, så jag komprimerar mitt antal frågor och hoppas på "nya friska svar".
Citera
2026-05-02, 08:06
Medlem
pollenpers avatar
Såsom okunnig på batteribilar frågar jag hur lång tid det tar att ladda genom "2 hål i väggen" 10 A resp 16 A

Citat:
Tack för alla kommentarer, som dock tyvärr inte besvarar alla mina frågor, så jag komprimerar mitt antal frågor och hoppas på "nya friska svar".
10A ger drygt 2kWh per timme, 16A ger drygt 3kWh per timme,
Har du 80kWh batteri tar det trettio timmar att fylla det med tio A. (batt är aldrig tomt och laddas sällan fullt)
V2L och värmepump måste kollas, inta alla har det.

En laddbox är att föredra då du kan automatiskt ladda vid lågtaxa.
Citera
2026-05-02, 14:17
Medlem
Kors i taket! När fan blir gammal blir han religös! (Eller skaffar elbil...)

Men allvarligt talat.
Citat:
Detta. Farbror har uppnått en ålder där sådant mer eller mindre måste vara prio 1 när man köper bil!
Inte för att vara taskig, men sådana besvär kommer inte att bli bättre. Utan snarare tvärtom...
Citera
2026-05-03, 09:03
Moderator
Citat:
80kWh-batteri som Pollenper räknar på är ju ett stort batteri, de flesta är väl mindre så effektiv laddtid från två hål i väggen är väl snarare 10-12 timmar om man laddar från 25-75%, räcker ju oftast för det vardagliga. på ett 55kWh-batteri så är det ju 15-20 mils körning.
En annan lite billigare lösning än att installera laddbox är ju att ladda från ett trefasuttag Har man inte ett så kan man ju installera, bra till fler saker än att ladda bilen och kostar ju inte i närheten av en box.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in