2026-04-30, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Varför försöker du få en ''bondhåla'' att låta dåligt för? Inga svartskallar och man kan lämna cykel och hund i fred, behöver inte låsa dörren, behöver inte vara orolig över att man ska bli rånad etc etc...

Bara för att man bor i en håla betyder det inte att man själv måste vara WT.
Tvärt om min vän, älskar bondhålor.
Ledsen om det lät nedlåtande, men vad jag ville få fram är att i alla städer har vi muslimer, tror faktiskt mindre samhällen har det också.
Dåligt ordval från min sida.
Citera
2026-04-30, 16:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Men hur är det med amish och haredim? De kontrollerar kvinnor strikt, och deras födelsetal ligger över 6,0 barn per kvinna. Om islam hade kontrollerat kvinnor på samma sätt som amish och haredim, borde födelsetalen också ligga över 6,0. Men om man tittar på de flesta muslimska länder ligger födelsetalen runt 2,0 eller lägre.

Du menar att du inte lyckas hitta muslimska sekter med födseltal över 6,0? Judendomen betyder absolut ingenting i sammanhanget, Afrikansk Voodoo är 4 gånger större än Judendomen. Japansk Shinto är 5 gånger större än Judendomen.
Citera
2026-04-30, 17:25
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Tvärt om min vän, älskar bondhålor.
Ledsen om det lät nedlåtande, men vad jag ville få fram är att i alla städer har vi muslimer, tror faktiskt mindre samhällen har det också.
Dåligt ordval från min sida.

Ingen fara skedd!
Citera
2026-04-30, 21:04
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Men hur är det med amish och haredim?

De har varit bra på att bevara sin kultur och avskilja sig från samhällena i övrigt, samtidigt som de har stöd från sina relativt välfungerande stater (Israel och USA). Det kan mycket väl hända att de kvinnor som är amish och haredi verkligen vill ha barn.

Citat:
Om islam hade kontrollerat kvinnor på samma sätt som amish och haredim, borde födelsetalen också ligga över 6,0. Men om man tittar på de flesta muslimska länder ligger födelsetalen runt 2,0 eller lägre.

Många av oss andra tror inte att vi behöver kontrollera våra fruar för att få dem att föda barn.

Citat:
Och visst kan muslimer uppfattas som ett hot.

Först handlade tråden om hurvida muslimer hotar. Sen ändrade du till att diskutera om islam var ett hot. Nu försöker du ta oss in på HMF-territorium genom att ändra frågeställningen till hurvida muslimer vore ett hot. Jag vet inte om jag gillar din debatteknik, och du verkar helt klart mer intresserad av att påverka än av att lära dig något nytt.

Jag känner flera muslimer och ser dem inte som hot.

För att ta över en västerländsk stat behöver de konvertera den infödda befolkningen till islam, vilket sker. Ibland sker det på ett smygande sätt, bl a genom att kristna kyrkor i majoritetsmuslimska stater bytar ut vissa av sina traditioner mot muslimska traditioner och accepterar vissa av islams läror, ofta för att undvika våld eller diskriminerande skatter eller särlagstiftning.

Citat:
Dessutom är påståenden om att stress eller preventivmedel skulle vara huvudorsaker till låga födelsetal inte särskilt välgrundade.

Vilken tur att ingen har gjort det påståendet i tråden då.
Jag tog upp de sakerna som exempel på saker som kan hindra kvinnor som vill ha barn från att få barn.
Citera
2026-04-30, 23:46
Medlem
Anybodykillers avatar
Du hittar ju ett bra svar i reddit tråden du länkade skrivet av en turk i turkiet:

Citat:
Turk here.

New generations refuse to have kids or have more than one because there is simply no promising future for them.

University degrees and interviews are pointless as only those favorable to regime can get a job with the government and private sector is like shark infested waters, good luck finding job anywhere with such rough competition.

Education quality dropped significantly as Erdo and his gang removed many scientific groundwork such as evolution from state school programs.

Inflation is out of control, money has little value. When Erdo came to power he made lot of money and distributed some to retirees and such which are one of his major voting base but no one questioned where did that money came from; mass privatization of state lands and businesses.

He’s got nothing else to sell other than Unesco protected lands and natural wonders as well as worlds most beautiful scenic areas he wants to open to mining. And he is coping backlash from villagers and opposition for this.
Det låter precis som ungdomarna här i Sverige.

Citat:
Vad tänker ni om detta?
Det man kan dra för lärdomar från dessa grupper är att de lägger ett större fokus på ett "vi" över ett "jag". Det är kollektivism som står över individualism snarare än att det är religion kontra sekularism. Tyvärr är det både bra och dåliga värden som kastas ut i framväxten av den "moderna medborgaren".

Både haredim och amish har en ingång i parbildande som är i stil med "gift dig och bli kär sen". De förlägger alltså förväntningar om partnerskap i en kollektiv förväntan snarare än att göra det till ett personligt val. Individer upplever sedan en förväntning på partnerskap och barn. Din familjebildning blir ett gemensamt projekt och det avlastar den egna stressen för man är inte ensam i det.

Nackdelen i detta är ganska uppenbara inskränkningar på individens rättigheter, val och friheter. Båda nämnda grupperna bedriver dessutom könssegregerade element i sin vardag. Det finns väldigt tydliga sociala ramar för om du passar in eller inte vilket både skapar gemenskap men också utanförskap. Men jag tror ändå att de kollektiva och individuella lära sig av varandra utan att behöva ta till de extrema inslagen.

Jag såg nyligen ett klipp där ett par grabbar besökte en judisk familj i NY under sukkot som var ganska intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=-i7A85MRZkc&pp=ygUZY29va2luZyBmb3IgaGFzc2lkaWMgamV3 cw%3D%3D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in