2026-04-30, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Juniorkronornas kapten vid senaste guldet, Jack Berglund signade ju som bekant med sitt lag Philadelphia och blev överplockad för att spela med Phantoms i AHL. Han gjorde där 5 matcher, och jag vet inte huruvida de går in i något slutspel eller så, har ingen koll.

Men hur som helst... han står numera uppskriven på Färjestads EP för säsongen 26/27, vilket han inte gjorde för ett tag sedan när jag kollade. Betyder det att det är klart att han blir utlånad till oss kommande säsong?

https://www.eliteprospects.com/player/714281/jack-berglund

Berglund skall tydligen till philadelphias camp till hösten och om han inte tar en plats i nhl skickas han till färjestad, vilket får ses som det mest troliga, men han kommer alltså att missa en stor del av säsongsinledningen.

Ett frågetecken till alltså i fbk:s forwardsbesättning där i princip alla är frågetecken just nu, lodin skadad och opererad, osäkert när han kan köra för fullt och hur det påverkar kommande säsong , steen tog tvärslut senaste säsongen, målsumparen nr1 nygård även han opererad och i en ålder där många tappar det han helt lever på dvs, farten.

Åslund snart 40, rookien Öby-Olsen, trötta gamla skadebenägna linus johansson, osäkra kortet jansson och de senast kraftigt underpresterande studenic och zohorna.

Det mesta hoppet står till hemvändaren ejdsell just nu och att wallin hittar nån riktig kanon till sista (de sista 2?) platsen.

FBK saknar den tydliga offensiva ledaren just nu.
Senast redigerad av alanlissa87 2026-04-30 kl. 02:39.
Citera
2026-04-30, 02:37
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Ingen Robin Kovac till aik Södra

https://www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/aik-forhandlingarna-med-robin-kovacs-har-brutits/

AIK borde inte sörja. Även om det är externa finansiärer inblandade så kan man få mer valuta för den lönesumman, både spel- och attitydmässigt.

Var hamnar han istället tro? Hollywood och huvudrollsinnehavare i nästan Fast and Furious?
Citera
2026-04-30, 09:26
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Berglund skall tydligen till philadelphias camp till hösten och om han inte tar en plats i nhl skickas han till färjestad, vilket får ses som det mest troliga, men han kommer alltså att missa en stor del av säsongsinledningen.

Ett frågetecken till alltså i fbk:s forwardsbesättning där i princip alla är frågetecken just nu, lodin skadad och opererad, osäkert när han kan köra för fullt och hur det påverkar kommande säsong , steen tog tvärslut senaste säsongen, målsumparen nr1 nygård även han opererad och i en ålder där många tappar det han helt lever på dvs, farten.

Åslund snart 40, rookien Öby-Olsen, trötta gamla skadebenägna linus johansson, osäkra kortet jansson och de senast kraftigt underpresterande studenic och zohorna.

Det mesta hoppet står till hemvändaren ejdsell just nu och att wallin hittar nån riktig kanon till sista (de sista 2?) platsen.

FBK saknar den tydliga offensiva ledaren just nu.
Det var mig ett pessimistiskt inlägg. Dock har du ju rätt i flera saker.

Att Steen, Studenic och Zohorna inte producerade oroar mig inte direkt. Det var tamigfan ingenting som funkade denna säsong, allt låste sig för alla i princip. Och det blir extra synligt på spelare som vanligtvis producerar poäng. Sen blev överlag spelet bättre när Cam kom in, men det var ganska sent och hela säsongen var ju kaos för klubben på sätt och vis.

Så jag lägger inte mycket vikt vid hur senaste säsongen såg ut för individuella spelare. Det kan inte ha varit lätt att prestera i våran cirkusklubb.
Däremot hade jag inte koll på att även Nygård var opererad. Det är ju oroväckande när det är just farten som är hans ess, som du nämner.

Åslund 40 ja... Han ser visserligen bra ut på isen, men det är ju inte han som ska vara den spelaren. Det är ett gott betyg till 40-åriga Åsa, men ett minusbetyg till övriga laget och Wallins lagbygge. Och ja... med ett år äldre nu, hur presterar han då? Det är absolut ett frågetecken i sig. Han skulle vara en bra spelare att ha i fjärdekedjan och kanske slänga in i PP för att böka och styra framför mål. Det om vi hade de andra lagdelarna vill säga.

Jansson gillar jag ändå, han spelar med energi. Bra bottom-6-center som också kan trolla lite med pucken emellanåt.
Men visst, vi vet inte vilken nivå han håller kommande säsong, och vi vet heller inte hur Öby-Olsen står sig. På pappret är det väl Zohorna och Ejdsell som är våra toppcentrar.

Ah... visst är det lite frågetecken som du säger, men jag skulle inte lägga mycket vikt vid den gångna säsongen och hur spelarna såg ut då. Som sagt, allt var ju ett enda kaos då. Isåfall ligger frågetecknen mer kring skadeläget och åldern på vissa spelare. Vem som helst hade underpresterat i FBK 2025/26.

Sen att jag fortfarande anser att något är ruttet i klubben som behöver rensas ur är såklart en annan sak som lika gärna skulle kunna påverka kommande säsong och spelarnas prestationer också om man inte gör något åt det.

Ska vi tro på ett till kvartsfinaluttåg?
Citera
2026-04-30, 09:36
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Barkemo känns som ett lovande nyförvärv. Är dock mer skeptisk till Hallquisth och Forsell.

Kan man bryta med någon/några av Pääjärvi, Lilja, Westfält eller Forsmark så vore det däremot bra.
Lucas Forsell kan väl bli bra i en ny klubb? Killen är ung och har knappast varit usel i FBK. Tror nog att ett miljöombyte skulle kunna göra honom gott.

Edit: Gles istid och skral poängskörd... Tänker att det där snarast är ett FBK-problem med konkurrensen där.
Senast redigerad av Blot-Sven 2026-04-30 kl. 09:44.
Citera
2026-04-30, 12:14
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ingen Robin Kovac till aik Södra

https://www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/aik-forhandlingarna-med-robin-kovacs-har-brutits/
Fan, är han missnöjd med 350 i månaden under fyra års tid?? Eller var hela grejen spel för galleriet från AIK:s sida? Ja ja, oavsett hur det förhåller sig med den saken så blir alltså Kovacs kvar i Linköping om ingenting händer. Bägge parter hade fram till midnatt på sig att riva kontraktet. Det enda man kan säga om detta är väl att det verkar än mer osannolikt nu att Kovacs nånsin kommer spela i AIK igen.
Citera
2026-04-30, 12:24
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Fan, är han missnöjd med 350 i månaden under fyra års tid?? Eller var hela grejen spel för galleriet från AIK:s sida? Ja ja, oavsett hur det förhåller sig med den saken så blir alltså Kovacs kvar i Linköping om ingenting händer. Bägge parter hade fram till midnatt på sig att riva kontraktet. Det enda man kan säga om detta är väl att det verkar än mer osannolikt nu att Kovacs nånsin kommer spela i AIK igen.

Kovacs har väl Zigenarblod
Han e läskigare än smutsiga aik
Citera
2026-04-30, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Det var mig ett pessimistiskt inlägg. Dock har du ju rätt i flera saker.

Att Steen, Studenic och Zohorna inte producerade oroar mig inte direkt. Det var tamigfan ingenting som funkade denna säsong, allt låste sig för alla i princip. Och det blir extra synligt på spelare som vanligtvis producerar poäng. Sen blev överlag spelet bättre när Cam kom in, men det var ganska sent och hela säsongen var ju kaos för klubben på sätt och vis.

Så jag lägger inte mycket vikt vid hur senaste säsongen såg ut för individuella spelare. Det kan inte ha varit lätt att prestera i våran cirkusklubb.
Däremot hade jag inte koll på att även Nygård var opererad. Det är ju oroväckande när det är just farten som är hans ess, som du nämner.

Åslund 40 ja... Han ser visserligen bra ut på isen, men det är ju inte han som ska vara den spelaren. Det är ett gott betyg till 40-åriga Åsa, men ett minusbetyg till övriga laget och Wallins lagbygge. Och ja... med ett år äldre nu, hur presterar han då? Det är absolut ett frågetecken i sig. Han skulle vara en bra spelare att ha i fjärdekedjan och kanske slänga in i PP för att böka och styra framför mål. Det om vi hade de andra lagdelarna vill säga.

Jansson gillar jag ändå, han spelar med energi. Bra bottom-6-center som också kan trolla lite med pucken emellanåt.
Men visst, vi vet inte vilken nivå han håller kommande säsong, och vi vet heller inte hur Öby-Olsen står sig. På pappret är det väl Zohorna och Ejdsell som är våra toppcentrar.

Ah... visst är det lite frågetecken som du säger, men jag skulle inte lägga mycket vikt vid den gångna säsongen och hur spelarna såg ut då. Som sagt, allt var ju ett enda kaos då. Isåfall ligger frågetecknen mer kring skadeläget och åldern på vissa spelare. Vem som helst hade underpresterat i FBK 2025/26.

Sen att jag fortfarande anser att något är ruttet i klubben som behöver rensas ur är såklart en annan sak som lika gärna skulle kunna påverka kommande säsong och spelarnas prestationer också om man inte gör något åt det.

Ska vi tro på ett till kvartsfinaluttåg?

jo jag kanske är lite för pessimistisk, många spelare är ju rätt kompetenta ändå men precis som ifjol när tomasek stack så ersätts han ju inte nu heller, om det då inte är Ejdsell som är ersättaren dvs.

Man förhandlar ju dessutom fortfarande med Philp så det kan ju bli nästan identiskt lag. Bara ett år närmare slutet på karriären för vissa av nyckelspelarna.

Ejdsell-studenic-steen
Zohorna-lodin-berglund
johansson-nygård- X
jansson-Öolsen-Åslund
(X)

eller nåt sånt, just nu i allafall, får hoppas på två till in så det finns utrymme att bänka nån.

På backplats är ju två platser kvar så där kan man förstärka rejält om det finns något på marknaden och trots allt är det en rätt stark topp4 just nu med AOM, bergqvist, Roos och en förhoppningsvis bättre carlsson, lägg till en riktig poängback där så skulle det se rätt bra ut trots allt.
Senast redigerad av alanlissa87 2026-04-30 kl. 15:18.
Citera
2026-04-30, 16:09
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Kovacs har väl Zigenarblod
Han e läskigare än smutsiga aik
Tror ändå som så många andra att det var tur för AIK att det inte blev nåt av detta... Killen gör poäng, men han är trouble också. Går att få mycket mer för samma pengar.
Citera
2026-04-30, 16:12
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Tror ändå som så många andra att det var tur för AIK att det inte blev nåt av detta... Killen gör poäng, men han är trouble också. Går att få mycket mer för samma pengar.

Tydligen var det en extern finansiär med mer än 10 miljarder i tillgångar...Kanske TT ägare till Oljebolaget Gunvor
Citera
2026-04-30, 16:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Tydligen var det en extern finansiär med mer än 10 miljarder i tillgångar...Kanske TT ägare till Oljebolaget Gunvor
Jösses. Det tråkiga med externa finansiärer är ju att de är villiga att pynta för affischnamn (typ Tedenby, Vrana, Kovacs) men inte lika pigga på att betala "kaffepengar" för tre, fyra spelare med samma månadskostnad totalt.
Citera
2026-04-30, 16:20
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Jösses. Det tråkiga med externa finansiärer är ju att de är villiga att pynta för affischnamn (typ Tedenby, Vrana, Kovacs) men inte lika pigga på att betala "kaffepengar" för tre, fyra spelare med samma månadskostnad totalt.

Precis fel spelartyp

https://www.expressen.se/ekonomi/svensk-oljemiljardar-hoppar-av/
Citera
2026-04-30, 19:25
Medlem
Oliwer Kaski klar nu för Malmö, är nog ersättaren till Robin Salo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in