2026-04-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ja, jag uttryckte mig konstigt. Om jag har 1 miljon obelånat blir skatten 1,065 procent av min förmögenhet. Men om jag har 1 miljon eget kapital som jag belånat med två miljoner betalar jag 1,065x3 procent i skatt på mitt eget kapital (eftersom tillgångarna ligger i ISK/KF-skalet) och skulderna utanför.

Så har jag också förstått det.
Citera
2026-04-30, 00:45
Medlem
Gör han inga analyser på norditek gubbfan?
Citera
2026-04-30, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ja, jag uttryckte mig konstigt. Om jag har 1 miljon obelånat blir skatten 1,065 procent av min förmögenhet. Men om jag har 1 miljon eget kapital som jag belånat med två miljoner betalar jag 1,065x3 procent i skatt på mitt eget kapital (eftersom tillgångarna ligger i ISK/KF-skalet) och skulderna utanför.
Ja. Och för nytillkomna titare som TV säger kan vi lägga till att lånen i KF ger inget skatteavdrag och av något privat skäl föredrar AA att ha lånen där framför det avdragsgivande ISK.
Citera
2026-04-30, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Ja. Och för nytillkomna titare som TV säger kan vi lägga till att lånen i KF ger inget skatteavdrag och av något privat skäl föredrar AA att ha lånen där framför det avdragsgivande ISK.

Han väljer KF för att hans sambo ska vara förmånstagare när/om AA dör. Man kan ju undra hur de gjort med huset och företaget där företagsportföljen finns? Antar att AAs sambo hellre ärver huset än surdegsportföljen
Citera
2026-04-30, 09:07
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Han väljer KF för att hans sambo ska vara förmånstagare när/om AA dör. Man kan ju undra hur de gjort med huset och företaget där företagsportföljen finns? Antar att AAs sambo hellre ärver huset än surdegsportföljen
Tänk chocken för sambon om AA skulle trilla av pinn! Hon ärver ett luftslott !
Citera
2026-04-30, 10:15
Medlem
jack.danielss avatar
HTRO +17% i skrivande stund! AA är som katten: nio liv och landar alltid på fötterna 😂
Citera
2026-04-30, 11:33
Medlem
Man bara älskar AA på något sjukt sätt reser sig gubbfan
Citera
2026-04-30, 14:04
Medlem
Och nu är Hexatronic åter över 38:-.
MAGISKT!
Citera
2026-04-30, 15:04
Medlem
Lutops avatar
Vem är det som står kvar??? AA står när dem andra säljer! FAN vad fint att det gick upp igen! Blir glad för honom! Han visar att det finns en väg ut ur ekorrhjulet!
Citera
2026-04-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lutop
Vem är det som står kvar??? AA står när dem andra säljer! FAN vad fint att det gick upp igen! Blir glad för honom! Han visar att det finns en väg ut ur ekorrhjulet!

Visst ska vi vara glada för honom. Men han kunde blivit överbelånad igår, tvångsålt och missat dagens uppgång. Han balanserar på gränsen mellan ekonomisk frihet och misär. Han gjorde fina vinster 2020/21 men sedan har det varit 4 år med stora förluster. Hur många videor har han gjort under de åren där han med gråten i halsen frågat sig om det arbetsfria livet nu är över?

AA påstår sig klara av att hantera de stora svängningarna, men jag är tveksam. Det visar inte minst gårdagens video. Dock tycker jag det är helt fel att försöka inspirera andra till att chansa på ett fåtal bolag med hög belåning. Det är också extremt fult att ta ut sambons tjänstepension medans hon fortfarande jobbar för att han är för lat för att jobba.
Citera
2026-04-30, 17:05
Medlem
Citat:
Visst ska vi vara glada för honom. Men han kunde blivit överbelånad igår, tvångsålt och missat dagens uppgång. Han balanserar på gränsen mellan ekonomisk frihet och misär. Han gjorde fina vinster 2020/21 men sedan har det varit 4 år med stora förluster. Hur många videor har han gjort under de åren där han med gråten i halsen frågat sig om det arbetsfria livet nu är över?

AA påstår sig klara av att hantera de stora svängningarna, men jag är tveksam. Det visar inte minst gårdagens video. Dock tycker jag det är helt fel att försöka inspirera andra till att chansa på ett fåtal bolag med hög belåning. Det är också extremt fult att ta ut sambons tjänstepension medans hon fortfarande jobbar för att han är för lat för att jobba.
Jag har inte hängt med här i alla svängar, men varför gör man så?

Är väl bättre att låta frugan jobba för full pension och plocka på lönen istället? Tjänstepensionen kan ju han som ett äkta proffs investera bättre under tiden.
Citera
2026-04-30, 17:22
Medlem
Citat:

Som alltid klokt summerat av trådens hjälte.

Glädjen består i spänning att få fortsätta följa vågspelet. Med förhoppning om att ingen följer hans exempel utan ser det just som ett spektakel att få följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in