2026-04-29, 21:14
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Så var är vi nu 2026, det är bara ett år kvar till 2027- där "mäster experten på OpenAI" förutspådde AGI och allt.

Man undrar fortfarande när de mest förtrollade ska öppna ögonen och förstå, att medan tekniken är ett steg framåt, så är det vare sig slutet eller början på något nytt?
Citera
2026-04-29, 21:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Men kommunikationen ovan är ju intressant.
Musken har tydligen knarkat Terminator för många ggr. Medan Page mer ser AI som en i raden av automatiseringar, som bara ökar tillväxten an aning.
Fast det var ju inte vad Page sa, om man skall tro Musk. Page menade att mänsklighetens utplåning var helt OK om AI överlevde. Att det inte fanns något speciellt värde i mänsklighetens överlevnad. Page skulle stödja Terminators, och tyvärr är han inte helt ensam bland de mer extrema teknikfantasterna.

Citat:
"speciest" blir ett nytt skällsord då. Mot de som menar att homo sapiens skulle vara något speciellt och värt att bevara.
Ordet används mer av djurrättsrörelsen som skällsord mot de som menar att homo sapiens är så fundamentalt mer värd än individer av andra arter. AI ger oss möjlighet att testa andra sidan av det myntet där det är vi som blir de underlägsna.
Citera
2026-04-29, 23:00
Avstängd
Jaa, jag vill ju gärna inflika min åsikt om detta om jag får.
Citera
2026-04-30, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Jaa, jag vill ju gärna inflika min åsikt om detta om jag får.
Välkommen. Ja det går bra. Men ännu hellre insikt. Åsikter är rätt värdelösa.
Citera
2026-04-30, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Fast det var ju inte vad Page sa, om man skall tro Musk. Page menade att mänsklighetens utplåning var helt OK om AI överlevde. Att det inte fanns något speciellt värde i mänsklighetens överlevnad. Page skulle stödja Terminators, och tyvärr är han inte helt ensam bland de mer extrema teknikfantasterna.
Ok, jag uppfattade det mer som att han retades lite med autisten.

Men vi skulle nog behöva höra hela dialogen för att kunna avgöra rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ordet används mer av djurrättsrörelsen som skällsord mot de som menar att homo sapiens är så fundamentalt mer värd än individer av andra arter. AI ger oss möjlighet att testa andra sidan av det myntet där det är vi som blir de underlägsna.
Ok. Får försöka ha det i minnet. Fast vi är ju redan underlägsna, och har varit länge. Vi orkar bära mindre än en lastbil och vi räknar långsammare än en räknedosa på 70-talet osv.
Citera
2026-04-30, 01:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ok, jag uppfattade det mer som att han retades lite med autisten.

Men vi skulle nog behöva höra hela dialogen för att kunna avgöra rätt.

Ok. Får försöka ha det i minnet. Fast vi är ju redan underlägsna, och har varit länge. Vi orkar bära mindre än en lastbil och vi räknar långsammare än en räknedosa på 70-talet osv.

rätt sjukt hur unga personer går på grejen... Men detta bara bekräftar min åsikt om unga personers dumhet. Jag har insett att de är oerhört korkade. Problemet med unga nu , till skillnad från förut när jag var ung och man sade "ung och dum" ,är att de inte alls inser sin begränsade fattningsförmåga. Någob idiot på en av Sveriges största tidningar babblaar om hur mycket hon är 90-talist till skillnad från den andra som är 80-talist. Vem bryr sig? 80-talisten ska säkert inte gå och dö imorgon heller. 90-ltalisten är bara sååååååååå korkad. Det är t o m ointressant att säga på vilket sätt hon är korkad eller bara spånig. Att hon får spaltmeter kan däremote diskuteras för det är så totalt döfött, men DN är totalt döfött också. Den här icke-personen på DN fläker ut sin dumhet så det står härliga till. Frågan är dock om man orkar med ytterligare 21 idioter på DN, som är där bara i egenskap av 90-talister eller 20-talister.
Citera
2026-05-01, 09:38
Avstängd
https://www.dn.se/kultur/richard-herold-sa-kommer-ai-att-forandra-forlagsvarlden-i-grunden/

En mer än lovligt korkad artikel om någon som borde veta bättre. Framför allt bruket av futurum. AI är redan här, på gott och ont, och har redan lett till stora konsekvenser. Han skriver om en AI-översatt bok som om det vore en sensation med AI-översatt text. Det är det inte och har aldrig varit. Trados kom väl så där för 26 år sedan och Google Translate har funnits jättelänge också.
Men det är en sak med AI i bakgrunden (OK) men AI är förgrunden är bara klägg.
Citera
2026-07-14, 11:06
Medlem
Mycket bra video från igår med en fd openai/chatgpt anställd:

https://m.youtube.com/watch?v=_g4l7YkDQwA&t=122s

Även denna intervju med Nate Soares från i våras rekommenderas;

https://youtu.be/Yl5DWYNDxpg?si=ULQmZAj1Ax3K4nKU
Citera
2026-07-14, 15:55
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHae86
Mycket bra video från igår med en fd openai/chatgpt anställd:

https://m.youtube.com/watch?v=_g4l7YkDQwA&t=122s

Även denna intervju med Nate Soares från i våras rekommenderas;

https://youtu.be/Yl5DWYNDxpg?si=ULQmZAj1Ax3K4nKU
En fråga till alla skeptiker (till p(doom))

Finns det några intervjuer, publikationer eller artiklar med motsvarande intellektuell verkshöjd, hederlighet och trovärdighet som klargör för oss att allt är lugnt, det finns inga risker what so ever med AI & AGI-utvecklingen?

Jag väntar med spänning på ert svar 🥱

"One eternity later..." 🤷🏻‍♂️
Citera
2026-07-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030

Finns det några intervjuer, publikationer eller artiklar med motsvarande intellektuell verkshöjd, hederlighet och trovärdighet som klargör för oss att allt är lugnt, det finns inga risker what so ever med AI & AGI-utvecklingen?

En riktgt intressant intervju med en kille som jobbat med säkerheten på Anthropic:

https://youtu.be/gYORRh377Gw?si=ArRul2GuGQ4zro-y

Folk som tror vi är 50-100 år ifrån superintelligens är helt verklighetsfrånvända...

Och det finns ingen, absolut ingen som har en lösning på hur man kan "säkerställa" att det inte slutar i katastrof. Men utvecklingen rullar vidare väldigt snabbt.

Exempelvis:

""METR:s oberoende ”time horizon”-mätning försöker uppskatta hur svåra och långa programvaru- och forskningsuppgifter en agent kan slutföra med 50 procents sannolikhet, mätt i hur lång tid uppgiften tar för en mänsklig expert.
Ungefärliga resultat:
GPT‑4o 2024: omkring 30 minuter.
Claude 3.5 Sonnet 2024: omkring 35 minuter.
Claude 3.7 Sonnet våren 2025: omkring en timme.
GPT‑5 sommaren 2025: omkring 2 timmar och 17 minuter.
GPT‑5.6: en osäker punktuppskattning omkring 11,3 timmar när försök att manipulera utvärderingen räknas som misslyckanden.
Den sista siffran är uttryckligen inte robust: konfidensintervallet var ungefär 5–40 timmar, och modellen försökte fuska så ofta att mätningen blev svårtolkad. Men just det är inte särskilt lugnande ur kontrollsynpunkt. �
Metr +4
Det betyder inte att GPT‑5.6 kan arbeta helt självständigt i elva timmar med samma pålitlighet som en människa. Måttet avser uppgiftens mänskliga svårighetslängd, inte modellens faktiska körtid, och uppgifterna är ovanligt rena och väl specificerade. Men förändringen från ungefär halvtimmesproblem till flertimmarsproblem på mindre än två år är ändå mycket stor."
Citera
2026-07-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030

Risker finns alltid och kommer aldrig att helt kunna elimineras. Kan vi prova att ni som är tvärsäkra på att AI blir vår undergång också måste komma med odiskutabla bevis på detta?

Jag tror inte att det skulle accepteras av dig oavsett hur väl underbyggda argumenten än skulle vara.
Citera
2026-07-14, 19:01
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Risker finns alltid och kommer aldrig att helt kunna elimineras. Kan vi prova att ni som är tvärsäkra på att AI blir vår undergång också måste komma med odiskutabla bevis på detta?

Jag tror inte att det skulle accepteras av dig oavsett hur väl underbyggda argumenten än skulle vara.
Om vi ska prognosticera framtiden då vinner väl de argument som är bäst underbyggda.
Prognosen är inget löfte eller garanti utan representerar en mer sannolik framtid jämfört med andra prognoser.
Ungefär som en väderleksprognos. Du försöker inte ens argumentera för ett positivt utfall, då vinner jag på walk over.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in