2026-04-27, 16:05
Medlem
Har också lyssnat på alla avsnitt av podden Spår nu. Är inte riktigt lika förtjust som många andra här. För det första kändes den lite väl lång, totalt 5h, jag tycker att dom hade material till ca 3h.

Mitt största klagomål till materialet i podden är att dom inte gjorde någon mer undersökning av fingeravtrycket, dom pratar med en person om det, som uttryckligen säger att han inte är expert på det. Varför inte försöka få tag i en riktig expert?

Överlag tycker jag att podden blir lite konspiratorisk. Rent krasst är fallet ganska enkelt. En person hittas död på marken, som helt uppenbart har fallit från hotellet. Dom ringer hotellet och det finns ett rum där en person saknas(Lowes rum). Där någonstans är gåtan ganska löst. Precis som med alla konspirationer så går det alltid att hitta vissa oklarheter. När jag läste trådstarten, när tråden startades så höll jag också med om att det är konstigt att längden skiljer så mycket. Det får man ju dock väldigt bra förklarat i podden att det beror på att det inte riktigt är en "kropp" man hittat utan verkar mer vara "slamsor av en människa"

När man ska börja prata om kidnappning och liknande, hur seriöst är det? Skulle man i så fall fått tag på en annan västerlänning och fått honom igenom hela hotellet, kastat ut honom, sen på något vis kidnappat Lowe. Jag håller inte alls med föräldrarna att detta är "lika troligt". Jag skulle mer säga att det är totalt osannolikt. Fingeravtrycket stämmer, kostymen stämmer, Lowe har själv checkat in, hotellpersonalen, samt på övervakningsfilmerna finns inget stöd för denna kidnappningsteori.

Jag känner lite att podden spär på föräldrarnas konspiratoriska sida, en annan sak man istället skulle kunnat ta med är att föräldrarna fått prata med andra föräldrar som varit med om liknande fall, tror att det skulle hjälpa dom mer på sikt, än att dom ska fortsätta sina privatspaningar.

Ja, jag förstår till 100% att det måste vara bland det absolut värsta man kan vara med om som förälder. Hela historien är så otroligt sorglig, en kille som till stor del verkar frisk, tar livet av sig, efter en mindre svacka i livet. Trots detta så måste man tillslut försöka gå vidare och lämna primära sorgearbetet bakom sig, dessa föräldrar har trots allt sina andra barn att ta hand om.
Citera
2026-04-28, 09:30
Medlem
Efter att ha lyssnat igenom hela podden känns det som att det finns en hel del obesvarade frågor kring själva motivet till självmordet. Och en sak man inte gräver i alls är om han eventuellt skulle kunna tänkas tagit droger och kanske fått en psykos eller dylikt. Finns ju fler än ett exempel på folk som rökt hasch eller tagit andra droger och trott de kan flyga tex.

Men om det nu var ett medvetet självmord. Kan han verkligen ha dolt sitt mående så pass bra att ingen i hans närhet kände av att han mådde dåligt? De intervjuar ju någon/några kompisar till honom i podden, framgick väl inte riktigt om det var kompisar han umgicks med i nutid så att säga? Hade han kompisar han umgicks med?

Det nämns väl inte heller om han köpt en tur och retur-biljett till Thailand eller om det var en enkel-biljett?

Nu är jag ingen expert på beteenden i samband med självmord. Men att gå på barer, ha sex med prostituerad osv bara timmar innan man väljer att hoppa. Nån psykolog i podden pratar ju om bucketlist men känns spontant märkligt att prestera sexuellt i ett mående där självmord står för dörren.

Sen att klä upp sig fint inför självmordet, hur vanligt är det?

Som sagt, skulle velat höra mycket mer om personen Lowe. Hade han nån diagnos? Hur mådde han sista halvåret, har han nånsin rökt på osv osv
Citera
2026-04-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Predikanten
Efter att ha lyssnat igenom hela podden känns det som att det finns en hel del obesvarade frågor kring själva motivet till självmordet. Och en sak man inte gräver i alls är om han eventuellt skulle kunna tänkas tagit droger och kanske fått en psykos eller dylikt. Finns ju fler än ett exempel på folk som rökt hasch eller tagit andra droger och trott de kan flyga tex.

Men om det nu var ett medvetet självmord. Kan han verkligen ha dolt sitt mående så pass bra att ingen i hans närhet kände av att han mådde dåligt? De intervjuar ju någon/några kompisar till honom i podden, framgick väl inte riktigt om det var kompisar han umgicks med i nutid så att säga? Hade han kompisar han umgicks med?

Det nämns väl inte heller om han köpt en tur och retur-biljett till Thailand eller om det var en enkel-biljett?

Nu är jag ingen expert på beteenden i samband med självmord. Men att gå på barer, ha sex med prostituerad osv bara timmar innan man väljer att hoppa. Nån psykolog i podden pratar ju om bucketlist men känns spontant märkligt att prestera sexuellt i ett mående där självmord står för dörren.

Som sagt, skulle velat höra mycket mer om personen Lowe. Hade han nån diagnos? Hur mådde han sista halvåret, har han nånsin rökt på osv osv
Det finns de som klär upp sig inför sitt suicid, men om det är vanligt eller ej är ju en annan sak. Beror garanterat på person, orsak till handlingen o.dyl.
Citera
2026-04-28, 17:18
Medlem
Citat:

Dom nämner svaren lite kryptiskt på några av dina frågeställningarna. Podden frågar hans gamla kompis om han skulle ha sagt något om han skulle åkt till Thailand, då svarar han något i stil med att han skulle troligtvis fått reda på det genom någon bild eller meddelande under själva resan, vilket jag tolkar som att dom inte var jättenära vänner längre.

Lowes relation med föräldrarna verkar inte vara den bästa, i något avsnitt säger föräldrarna att Lowe inte alltid svarar dom, men att han alltid brukar svara lillasystern, jag tolkade det iaf som att det fanns någon slags konflikt eller i alla fall att Lowe inte kom så bra överens med föräldrarna.

Sen angående om han hoppade pga drogutlöst psykos. Jag tycker att det verkar osannolikt, mycket pga att han redan innan började bete sig märkligt, som att han köpte en svindyr fotbollsbiljett utan att berätta det för något, trots att många i hans närhet också var väldigt fotbollsintresserade. Min gissning är att det är innan den resan som han börjar fundera på att ta livet av sig. Sen ville han helt enkelt avsluta livet på sitt egna sätt.

Som skrivet innan, otroligt sorgligt fall, till alla där ute som går i tankarna om att begå självmord, sök hjälp! Det är värt ett försök, du har ju trots allt inget att förlora om du ändå sen vill ta livet av dig
Citera
2026-04-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Om dom lyckats mäta rätt så känns väl längden lite mer som en thai?

Jag förstår inte vad du menar Arvid. Dom skulle tro att han är en knubbig liten thai alltså?
Citera
2026-04-30, 10:18
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurka111
Jag förstår inte vad du menar Arvid. Dom skulle tro att han är en knubbig liten thai alltså?
Nä dom tror ju uppenbarligen att dom hittat Lowe, men om dom mätt rätt så är det ju inte det.
Citera
2026-05-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broks
Har också lyssnat på alla avsnitt av podden Spår nu. Är inte riktigt lika förtjust som många andra här. För det första kändes den lite väl lång, totalt 5h, jag tycker att dom hade material till ca 3h.

Mitt största klagomål till materialet i podden är att dom inte gjorde någon mer undersökning av fingeravtrycket, dom pratar med en person om det, som uttryckligen säger att han inte är expert på det. Varför inte försöka få tag i en riktig expert?

Överlag tycker jag att podden blir lite konspiratorisk. Rent krasst är fallet ganska enkelt. En person hittas död på marken, som helt uppenbart har fallit från hotellet. Dom ringer hotellet och det finns ett rum där en person saknas(Lowes rum). Där någonstans är gåtan ganska löst. Precis som med alla konspirationer så går det alltid att hitta vissa oklarheter. När jag läste trådstarten, när tråden startades så höll jag också med om att det är konstigt att längden skiljer så mycket. Det får man ju dock väldigt bra förklarat i podden att det beror på att det inte riktigt är en "kropp" man hittat utan verkar mer vara "slamsor av en människa"

När man ska börja prata om kidnappning och liknande, hur seriöst är det? Skulle man i så fall fått tag på en annan västerlänning och fått honom igenom hela hotellet, kastat ut honom, sen på något vis kidnappat Lowe. Jag håller inte alls med föräldrarna att detta är "lika troligt". Jag skulle mer säga att det är totalt osannolikt. Fingeravtrycket stämmer, kostymen stämmer, Lowe har själv checkat in, hotellpersonalen, samt på övervakningsfilmerna finns inget stöd för denna kidnappningsteori.

Jag känner lite att podden spär på föräldrarnas konspiratoriska sida, en annan sak man istället skulle kunnat ta med är att föräldrarna fått prata med andra föräldrar som varit med om liknande fall, tror att det skulle hjälpa dom mer på sikt, än att dom ska fortsätta sina privatspaningar.

Ja, jag förstår till 100% att det måste vara bland det absolut värsta man kan vara med om som förälder. Hela historien är så otroligt sorglig, en kille som till stor del verkar frisk, tar livet av sig, efter en mindre svacka i livet. Trots detta så måste man tillslut försöka gå vidare och lämna primära sorgearbetet bakom sig, dessa föräldrar har trots allt sina andra barn att ta hand om.

Jag tycker du svammlar i nattmössan ärligt talat. Det är inget konspiratoriskt med den här podden, bara grundligt arbete med att vända på alla stenar man kan. Det nämns dessutom flera gånger av föräldrarna att dem INTE vill konspirera utan är öppna för att det kan vara självmord. För lång är den inte heller, finns utrymme för ett avsnitt till om mer information kommer fram.
Att föräldrar vill veta så mycket som möjligt om omständigheterna kring sitt barns död är fullt naturligt, det behöver inte betyda att man konspirerar.
Citera
2026-05-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag har inte läst hela tråden, bara lyssnat på första avnittet. Att han var 168 cm när han obducerades... kan inte det ha berott på att han "trycktes ihop" när han slog i marken?
Han har antagligen i det närmaste exploderat och sen har man med mer eller mindre noggrannhet mätt upp de kvarvarande delarna under obduktionen och kommit fram till ett ungefärligt mått. Det går naturligtvis inte att med någon exakthet mäta upp en människa utan att ha tillgång till en komplett kropp. Detta är svaret till egentligen det enda som sticker ut. Irrationellt beteende som att raka av sig håret och sätta sprätt på alla pengar bekräftar den uppenbara tesen snarare än motsäger den. Suicid som lämnar all omgivning, inklusive den närmaste familjen, fullständigt oförstående är tyvärr inte något ovanligt. Det har hänt mig och det är inte särskilt lätt att acceptera. I åratal försöker man få svar på frågor som man sedan tvingas inse aldrig kommer bli besvarade. Dåligt bemötande och slarvig hantering från inhemska och utländska myndigheter måste göra den processen oerhört mycket svårare. Mina tankar går till familjen.
Citera
2026-05-04, 17:17
Medlem
Citat:
Finns ju fler än ett exempel på folk som rökt hasch eller tagit andra droger och trott de kan flyga tex.

Nu tror jag inte att någon fått för sig att flyga efter att röka hasch, men tyngre droger och några nätter med glädjeflickor kan definitivt leda till psykos om man inte vet vad man håller på med.

Meta/Ice och Bangkok hör ju ihop. Speciellt om man ger sig ut i smeten och inte håller dåligt folk på avstånd.

Påminner om han sångaren som hoppade/föll från hotellet i Buenos Aires under en kokainpsykos när han bråkat med flickvännen och rökt crack. Inte ens där blev det väl helt klarlagt vad som hände, förutom en tillfällig dipp i livet.

Citat:
Former One Direction singer Liam Payne died on October 16, 2024, at age 31 after falling from a third-floor hotel balcony in Buenos Aires, Argentina. An autopsy confirmed he died from multiple traumatic injuries, including a skull fracture, resulting in internal and external bleeding. Toxicology reports showed he had alcohol, cocaine, and a prescription antidepressant in his system, with officials suggesting he may have fallen while in a state of semi or total unconsciousness.
Citera
2026-05-09, 09:49
Medlem
Jag kan inte heller se något annat alternativ än att det rör sig om självmord. Det finns då mycket mer som tyder på det än att det skulle vara avancerad kidnappning bakom. Ta bara följande i beaktande som kronologiska händelser;

1. Lowe var en hemmasittare i tonåren. Bara det är en stark prediktor om att psykiatrisk sjukdom är att vänta som ung vuxen. I lindrigaste fall autism eller depression. I värsta fall schizofreni i anstående (prodromal fas).

2. Lowe rycker upp sig och börjar studera samt har ett extrajobb (dock mamma som fixat) på ett LSS-boende. Detta tyder på att den psykiatriska sjukdomen ännu inte brutit ut, men säkerligen finns i botten.

3. Så börjar en tydlig personlighetsförändring inträda. Lowe fabriksåterställer jobbtelefonen (här tänker jag paranoia eller kanske Lowe som beställt droger på nätet och trodde han var smart som gjorde det från en mobil utan uppenbar koppling till honom).

4. Någonting gör att Lowe slutligen börjar planera suicid. Glöm nu inte att 1/10 tar sitt liv av alla schizofrenipatienter. Man ser ingen utväg ut från sitt dåliga mående och sjukdomsinsikten är obefintlig. Han gör ändå rätt rimliga saker; ser sitt favoritlag utomlands från bästa plats. Han bokar ett hotell i en skyskrapa (då vill man verkligen dö och fallhöjden i Örebros byggnader är nog inte mycket att hurra för) och dessutom kanske han vill hinna bli av med oskulden och då är ju Thailand perfekt med alla dina prostituerade.

5. Vågar nog ändå påstå att han drog sig undan på slutet, men kan ändå gjort så i många år. Jag menar, han kan ju inte haft direkt daglig kontakt med föräldrar, vänner eller syskon om han ändå lyckas vistas på 12hs flight + dö i Thailand utan att nögon saknar honom och alla tror samtidigt att allt är som vanligt och han är i Örebro.

Summa summarum; Föräldrarna var nog mycket i förnekelse över sin sons psykiska hälsa. Denna förnekelse har nu bytt skepnad till anpassningsstörning gällande att sonen faktiskt begick suicid till slut. Tragiskt öde och framförallt en inblick i hur anhöriga tvingas leva med sån ovisshet efter ett suicid.
Citera
2026-05-10, 00:48
Medlem
Man måste ge Spår-grabbarna, som är otroligt duktiga, att de lyckas koka soppa på en spik. Utan att man blir riktigt besviken. Skulle jämföra det med en skaplig clickbait-artikel.

Premissen var spännande, men under resans gång med fallet så når dom ju fram till ett svar som är väldigt sannolikt. Det finns inte så många kvarvarande frågetecken, egentligen. Storyn hade kunnat rinna ut i sanden där – men Spår är skickliga på att dokumentera jobbet längs vägen.

Här blir det dock något avsnitt för mycket kanske.
Det går inte att sätta sig in i föräldrarnas känslor men rent krasst blir det lite mycket av vacklande och skepticism. När detalj efter detalj pekar mot en sanning de inte vill höra så vacklas det och plötsligt framställs fruktansvärt osannolika vinklar som troliga.

Övervakningskamerorna var inte heltäckande som jag minns det. Var några veckor sedan jag lyssnade. Man fick väl bara se ena vägen så att säga: dit eller därifrån, med tjejen. Lite märkligt.
Citera
2026-05-10, 12:32
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Nu tror jag inte att någon fått för sig att flyga efter att röka hasch, men tyngre droger och några nätter med glädjeflickor kan definitivt leda till psykos om man inte vet vad man håller på med.

Meta/Ice och Bangkok hör ju ihop. Speciellt om man ger sig ut i smeten och inte håller dåligt folk på avstånd.

Påminner om han sångaren som hoppade/föll från hotellet i Buenos Aires under en kokainpsykos när han bråkat med flickvännen och rökt crack. Inte ens där blev det väl helt klarlagt vad som hände, förutom en tillfällig dipp i livet.
Inte fan har han fått en drogpsykos. Det enda han har kunnat få tag i i Thailand är marris och det flippar du inte på. Meth/Ice är inte så jävla lätt att få tag i om du inte vet var du ska vända dig. Annars är det väldigt risky, och inget man frågar folk på gatan om.

Betänk att han var en 21-åring första gången i Thailand. Således inte säskilt bevandrad i landet.

Om han pulade med droger varför lämna Portugal, de har väl närmast avkriminaliserat narkotika.
Senast redigerad av BananKlase 2026-05-10 kl. 12:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in