2026-04-11, 21:24
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KusinHistamin
Detta tycktes jag förklarades dåligt i Spår. De sade att mamman fick en friend request från en Kitkat, men på vilken plattform etc?

Avsnitt 5. Ca 59:50. "på snapchat"
Citera
2026-04-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo
Avsnitt 5. Ca 59:50. "på snapchat"

Missade det. Det är ju rätt intressant. Jag har inte Snapchat, går det att hitta familjemedlemmar att adda? Eller hur fan visste Kitkat att detta var Loves mamma?
Citera
2026-04-13, 18:19
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rantaren
En bekant åkte i hemlighet från Sverige för att hoppa från sitt hotellrum, alltså planerat självmord utomlands. Det kanske är det som hänt här.
Det är garanterat just det som hänt här. Föräldrarna kan inte acceptera det. De hade sin chans att försäkra sig om kroppens identitet INNA kremering.
Citera
2026-04-13, 19:27
Medlem
Biggedys avatar
Har nu lyssnat på 4e avsnittet. Utan att ha lyssnat klart på hela serien så känns det uppenbart att det är självmord.

Ska nu lyssna färdigt men tror inte jag kommer behöva revidera mitt ställningstagande
Senast redigerad av Biggedy 2026-04-13 kl. 19:32.
Citera
2026-04-13, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KusinHistamin
Missade det. Det är ju rätt intressant. Jag har inte Snapchat, går det att hitta familjemedlemmar att adda? Eller hur fan visste Kitkat att detta var Loves mamma?

Undrar också hur den där kitkat lyckades hitta hans mammas snap, oavsett om hon har sitt namn eller ett användarnamn så bör man ju isåfall veta vad mamman heter, oavsett om de kommer upp förslag om man har "gemensamma vänner" eller inte.
Citera
2026-04-14, 12:32
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollepolle
Undrar också hur den där kitkat lyckades hitta hans mammas snap, oavsett om hon har sitt namn eller ett användarnamn så bör man ju isåfall veta vad mamman heter, oavsett om de kommer upp förslag om man har "gemensamma vänner" eller inte.

Även om det inte sägs i dokumentären så gissar jag att det är mamman som addat henne och inte åt andra hållet.

Hon är en bartjej från Bangkok, vad ska hon säga? Vad vill dom få ut av henne.. Hon kan det vanliga fraserna som alla bargirls. "When you come back to BKK?". Tror dom att en liten bartjej skulle få upp en svensk stark fotbollsspelare och kasta honom från ett räcke som räcker upp till hans hals? yeah right, läs på om Pattaya Flying Club, det gäller för BKK också..

Det är inte raketforskning, han åkte dit för att förlora sin oskuld och hoppa från en hög byggnad.
Citera
2026-04-16, 11:32
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Det är garanterat just det som hänt här. Föräldrarna kan inte acceptera det. De hade sin chans att försäkra sig om kroppens identitet INNA kremering.
Enligt föräldrarna hade kroppen balsamerats i Bangkok och därför gick det inte att ta DNA-test i Sverige.
Citera
2026-04-16, 11:44
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Enligt föräldrarna hade kroppen balsamerats i Bangkok och därför gick det inte att ta DNA-test i Sverige.
Det låter konstigt. Det finns ju många olika sätt att ta dna-prov på.

Jag har inte lyssnat på podden, men jag har en reflektion kring det ni skrivit tidigare:
Polisen har konstaterat att DNA på kondomen matchar Lowe. Finns den ”datan/informationen” kvar hos de thailändska myndigheterna? (Så man kan begära ut och göra släktanalys)
Citera
2026-04-18, 18:35
Medlem
Efter att ha lyssnat på alla avsnitt, satt sig in i anhörigas tankar men också som utomstående.
Så blir utgången tydlig, det är nog SM.
Jag själv kommer från en familj, där en väldigt nära anhörig tog SM. Det har varit många diskussioner, polisens arbete.
Hur hen hittades, och en rad analyser. Men priset kvarstår, vi står utan svar. Svar som vi kommer att få leva utan, till dess att vi möts igen.
Det är frukstansvärt som familj att leva utan svar. Det är en smärta som är bottenlös. Och det är så utomordentligt förståndigt att familjen vill ha svar till varje pris. Men precis som ulla-karin säger, efter att själv varit på hennes föreläsningar. Den inställningen samhället har till SM behöver inte möta vad det faktiskt är egentligen.

Det som är märkligt är att mamman själv känner igen insidan av kostymen. Om kostymen kommer från Sverige, borde inte det då vara en oerhörd slump att den plötsligt dyker upp i Asien om det är en västerländsk kostym?
Har föräldrarna inte kollat ifall kostymen faktiskt är borta? För det framgick inte, om den fanns bland loves tillhörigheter.
Det är märkligt.
Det som däremot tar emot, är att höra lillasystern med så ung röst säga att hon inte vet vad som hänt brorsan.
Det är frågor, en ungdom inte ska behöva tänka på.
Dem frågorna har jag själv haft, den rygggsäcken kan bli väldigt tung att bära även om den inte är ens sak att bära den.
Jag hoppas att det jag skriver kommer fram, med bästa intention och att den inte misstolkas.
Det känns som att 98% av frågorna är besvarade men samtidigt är några öppna. Då kan man inte föreställa sig hur det måste vara som anhörig.
Citera
2026-04-20, 06:14
Medlem
Jag har inte läst hela tråden, bara lyssnat på första avnittet. Att han var 168 cm när han obducerades... kan inte det ha berott på att han "trycktes ihop" när han slog i marken?

Och jag har märkt att det är ofta som de efterlevande menar att det är en massa saker som inte stämmer. Kan det inte bero på att folk gör slarvfel? T.ex. att de angav fel väderstreck på hans hotellrum osv.

Jag slänger ut en vild teori, baserat på att en annan person var inskriven på hotellrummet, och på att Lowes messenger var aktiv i 5 timmar samma dag efter den angivna dödstidpunkten och hans snapscore ökade under den påföljande helgen:

Han mördade sin rumskamrat genom att knuffa ut honom från balkongen, och det är denne som obducerades och skickades hem till Sverige. Och nu så håller sig Lowe gömd. Detta skulle förklara avsaknaden av tatuering, den felaktiga längden osv.
Senast redigerad av Mustellaminuta 2026-04-20 kl. 06:25.
Citera
2026-04-20, 15:08
Medlem
Boggymans avatar
Klart det är självmord. Hur uppenbart som helst med all information som kommit fram. Case closed.
Citera
2026-04-22, 20:32
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boggyman
Klart det är självmord. Hur uppenbart som helst med all information som kommit fram. Case closed.

Ja, det verkar rimligt. Det var väl i princip vad journalisten sa i Spår-dokumentären.

Det är tragiskt och hade säkerligen varit svårt att ta in för de anhöriga även om man haft DNA, avskedsbrev, tillförlitliga vittnen osv. Att Lowe åkte iväg ensam och inte berättade särskilt mycket om sina planer för sina föräldrar tolkar jag som att han ville frigöra sig (leva ut sitt privatliv) alt. att de hade dålig kommunikation. Att han sedan valde att genomföra det hela i BKK var möjligen av hänsyn till sina föräldrar, att de skulle slippa trassel på hemorten.

Jag hade en nära kompis som dog under mystiska omständigheter. Han försvann efter en cykeltur. Polisen kontaktade mig eftersom vi haft brevkontakt och familjen misstänkte att han kan ha rest iväg. Dessutom hade han varit kliniskt deprimerad genom åren. Jag bad polisen återkomma om han han fick reda på mer. En tid senare ringde polisen och berättade att min kompis hittats död i skogen inte långt från en cykelväg. Man misstänkte inget brott sades det. Jag valde att inte spekulera vidare eller rota i omständigheterna och istället behålla min polare i gott minne. Som förälder är det naturligtvis en annan situation och svårt att släppa taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in