Citat:
Ursprungligen postat av
EngelbertEggfjert
Ärligt talat så nej. Pakistan säljer inga varor till Pakistan?
Du menar att andra länder kommer börja lasta av/på i Pakistan och sen transportera landvägen till Iran istället? Det kommer inte kunna ersätta i närheten av de volymer som kommer sjövägen i vilket fall. Blockaden kommer fortfarande att göra sitt jobb.
Pakistan fraktar nog tills vi vet mer endast sin egna last till Iran. Oavsett, vill USA kontrollera landgränsen mellan Iran och Pakistan får dom ta kontroll över den.
Om man är osäker vad jag menar är det fullt möjligt att läsa artikeln som jag länkade.
Det står tydligt där att detta handlar om fartyg lastade i tredje land. Som USA har stoppat och nu ligger utanför Pakistan kust De ska ligga en hel del där, som då stoppats från att ta sig till Iran.
Nu då för kanske tre dagar sedan förklarar Pakistan att dessa fartyg för att komma runt USAs blockad kan lasta av i Pakistan och att detta då kan fraktas till Iran genom Pakistan.
Pakistan vill alltså bryta USAs blockad genom att låna ut sin hamn till Iran mot betalning.
Mitt påstående eller frågeställning var om detta nu gör att Pakistan inte längre kommer ses som neutralt.
Speciellt undrar jag detta för typ samma dag som eller dagen efter detta kom fram, ställde USA in resan till Pakistan där förhandlingar skulle ha skett. Trump så dok att detta handlade om för lång flygresa.
Pakistan har ju fått medla efter som de ses som neutrala och har goda förbindelser med bägge länderna.
Detta är ju inte vidare neutralt gjort enligt mig, Pakistan försöker ju bryta USA blockad.
När jag skrev inte säljer varor, vad det alltså i detta avtal. Efter som det fanns två personer som skulle ha avtalet att gälla vanlig handel. I detta avtal säljer alltså Pakistan inga varor, de säljer möjligheten att bryta USAs blockad. Sedan har naturligtvis länderna handel, men det är inte den vi diskuterar och den har inget att göra med avtalet
Ja fortfarande kommer blockaden göra sitt jobb. Detta kommer inte vara nog effektivt. Men mitt påstående är att det gör Pakistan till icke neutrala.
Pakistan has officially notified six land transit routes, including the Gwadar-Gabad corridor, to facilitate goods transportation to Iran. This strategic move aims to bypass the Strait of Hormuz blockade as 3,000+ containers remain stranded at Karachi port.
The order “shall apply to the transportation of transit goods in transport units, consigned from the territory of a third country and destined to a place in the territory of Iran through the territory of Pakistan”.
Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Handelslogistik. Transport av produkter. Till och från Iran, och i så fall också till och från USA och/eller Israel.
Om det ska ses som en partisk, icke-neutral handling.
Men samtidigt är det en handling för att bryta USAs blockad. Det hade ju varit samma sak om Pakistan hjälpt USA med minröjning. Det hade ju också gjort de icke nog neutrala att vara medlare, enligt mig.