2026-04-25, 14:59
Medlem
Moobs avatar
Är häktningen förlängd eller släppte de ut honom i fredags?
Citera
2026-04-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Du är inte en storspelare med en årslön på ett par miljoner i årslön, snarare småfisk. Fredrik Lundberg, son till fastighetsmagnaten Lars Erik Lundberg, deklarerade en årsinkomst på 1 119 078 464 kronor förra året.

Inkomst av kapital. Fredrik Lundberg är en av de största fiskarna i havet (inte dammen) och det blir ju en lätt orättvis jämförelse.
Du har dock rätt i sak: En årslön på 3-4 Mkr gör dig inte till en tungviktare inkomstmässigt.
Citera
2026-04-25, 22:28
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Är häktningen förlängd eller släppte de ut honom i fredags?
Var tydligen till den 30:e han fick sitta.
Citera
2026-04-25, 22:31
Medlem
Inte kan det väl vara hans partner JF som har genomfört dessa affärer? Jag känner iofs inte till henne närmare men om GM är så korkad ja då måste det väl ha handlat om psykisk sjukdom? Skulle han riskera sitt anseende för dessa summor?
Citera
2026-04-28, 12:36
Medlem
På torsdag vet vi förhoppningsvis.
Citera
2026-04-28, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Inte kan det väl vara hans partner JF som har genomfört dessa affärer? Jag känner iofs inte till henne närmare men om GM är så korkad ja då måste det väl ha handlat om psykisk sjukdom? Skulle han riskera sitt anseende för dessa summor?
Tycker också att det vore jättekonstigt. Och borde inte hon också vara häktad då?

Dessutom fortfarande häktad, det måste vara något som vi i dag inte ens kan lista ut. Något mer än att bara ha pratat bredvid mun till sambon eller bastukompisarna. Mer åt hållet informerat konkurrenter.
Citera
2026-04-28, 21:52
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tycker också att det vore jättekonstigt. Och borde inte hon också vara häktad då?

Dessutom fortfarande häktad, det måste vara något som vi i dag inte ens kan lista ut. Något mer än att bara ha pratat bredvid mun till sambon eller bastukompisarna. Mer åt hållet informerat konkurrenter.

Så du menar att någon av Raysearchs konkurrenter skulle ha köpt/sålt aktier i Raysearch baserat på info från GM? Det, skulle jag säga, är en högoddsare...
Citera
2026-04-28, 21:56
Medlem
Dagens industri skriver mer i frågan:

Citat:
Di:s genomgång av EBM:s diarium visar att det finns fem anmälningar i utredningen. Samtliga gjordes under 2025 – den första i början av mars och den sista i mitten av november.

Sådana anmälningar av misstänkt handel görs typiskt sett av banker och marknadsplatser, exempelvis Stockholmsbörsen.

Det framgår också att flera anmälningar gjorts kort efter att Raysearch offentliggjort kvartalsrapporter. Statsåklagare Thomas Hertz bekräftar sambandet.

”Anmälningarna 2025-08-11, 2025-08-29 och 2025-11-14 avser handel i anslutning till kvartalsrapporter. De övriga avser andra händelser”, skriver han till Di.
Citera
2026-04-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungensRiddare
Så du menar att någon av Raysearchs konkurrenter skulle ha köpt/sålt aktier i Raysearch baserat på info från GM? Det, skulle jag säga, är en högoddsare...
Eller agerat på annat sätt med tanke på vad som diskuterats på styrelsemöten?

Jag har inte en aning.
Citera
2026-04-28, 23:19
Medlem
Givet åklagarens formuleringar tidigare om att det är en fråga om hur information har tolkats, så låter det mer som att Mårder har skrivit saker i något mail eller så, där det kan stå sådant som kan tolkas som att han delar med sig av konfidentiell information.

Dvs han skulle ha pratat bredvid munnen, och någon annan skulle ha tolkat det som kursdrivande och spekulerat på det.
Det behöver alltså inte vara någon närstående. Och Mårder skulle tom kunna vara ovetande om affärerna.

Någon har gjort så pass bra affärer att banker/mäklare har noterat det och gjort anmälan. Och efter några anmälningar så hittar EBM en koppling till Mårder. Sedan gäller det att säkra att information har överförts. Det kan alltså vara utan uppsåt från Mårders sida. Bara omdömeslöst agerande. Men det är fortfarande olagligt.

Men ja, om några dagar vet vi kanske mer.
Citera
2026-04-29, 02:44
Medlem
ssteusmshatacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nej, jag menade att om man ska tjäna ett par miljoner så behöver man ju även gå in med ett par miljoner, med följd att risken att bli upptäckt ökar.

Dvs. om en Svensson konstaterar att det inte är värt risken att åka dit för att tjäna ynka 10 tkr så är det ekvivalent med om en storspelare konstaterar att det inte är värt risken att åka dit för att tjäna ett par miljoner.

Inte för att jag någonsin sysslat med insiderhandel och det måste ju finnas en enorm bredd i beloppen här men om jag minns det rätt i målet med den s.k. Cevianmannen och Nordeamannen så började det med ett par hundra tusen och belåning och ganska snart var man uppe i några miljoner på grund av ränta-på-ränta när man "lyckas" (insiderhandlar) göra några 30-70% i bud.
Citera
2026-04-29, 13:26
Medlem
Skona oss. Gunther Mårder är lös igen.

https://www.di.se/live/gunther-marder-slapps-ur-haktet/
Günther Mårder som har suttit häktad misstänkt för grova insiderbrott i Raysearch, är nu på fri fot. Åklagaren har hävt häktningen.

Misstankarna kvarstår enligt åklagare. Men nu har dom hållit sina förhör och Mårder bedöms inte längre kunna försvåra utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in