2026-04-13, 13:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Är det dags att ta hem vinsten nu på 35 kr, sett till riktkurserna så är aktien aningen övervärderad ehuru riktkurserna ligger i spannet 30-32 kr.

Vidare förväntar jag mig i princip oförändrade eller en liten aning försvagade siffror i kvartalsrapporten nu 29 april.

De stora expansionsplanerna har förmodligen inte gett genlmslag ännu och det kan finnas svårigheter att slå sig in och expandera på en mogen avreglerad marknad.

Däremot kan man ha aktien till daytrading för den är väldigt volatil. Blankningen är för närvarande 5,17% vilket är förhållandevis högt även om det finns värre exempel.
Citera
2026-04-14, 11:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat från Placera:

"God save trump, han hjälpte mig att mina aktie i hexatronic gick upp med 1,5M kr i 6månadar ,vi går mot 40kr och efter raport 70kr i slutet av året 120kr ,trevlig helg för alla"

Är det verkligen så enkelt, i så fall hade ju all världens institutionella investerare redan tryckt in enorma summor i aktien och tryckt upp kursen till över 100 kr.

Det är naturligtvis inte så atr man kan köpa 70 kr för 35 kr. Genom att köpa Hexatronic nu för 35 kr och sedan vänta två veckor och sedan sälja med 100% vinst.

Vilka är dessa fullständigt världsfrånvända småsparare som alltid har framtiden utstakad?

100% upp på 14 dagar? Tror ni på den?
Citera
2026-04-21, 14:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Vad tror ni om att blanka för 100k om kursen håller sig runt denna nivå fram till rapport? Ta positionen den 28:e i så fall.
Citera
2026-04-22, 10:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Kursen upp drygt 5% idag och närmar sig 40 kr.
Blankningen har minskat men ligger trots det på i blankningssammanhang förhållandevis höga 4,65%.

Högsta aktuella riktkurs är 36 kronor.
Vad driver kursen?
Vad vet / tror blankarna som ligger kvar?

Bygger aktien fallhöjd eller är uppgången motiverad?

Ska man blanka inför rapporten den 29:e?
Citera
2026-04-29, 10:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Då gick rapporthissen som väntat ner till 31.60 kr.
Var uppe och nosade över 40 kr för någon vecka sedan.
Citera
2026-04-29, 11:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Stabil nedgång.
Citera
2026-04-29, 11:32
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Stabil nedgång.

Blev det nån blankning?
Citera
2026-04-29, 14:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Blev det nån blankning?

Nej, jag hade bara 100k att blanka för och det hade gett mig runt 10k netto för det hade blivit 30% skatt på vinsten eftetsom man inte kan blanka på ISK.
Citera
2026-04-30, 08:21
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej, jag hade bara 100k att blanka för och det hade gett mig runt 10k netto för det hade blivit 30% skatt på vinsten eftetsom man inte kan blanka på ISK.
Finns gott om derivat för den som vill blanka syntetiskt via ISK.
Citera
2026-04-30, 23:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Finns gott om derivat för den som vill blanka syntetiskt via ISK.

Tackar!
Citera
2026-05-05, 12:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Å ena sidan så verkar kursen etablera sig runt 40 kr vilket är aningen över de högsta riktkurserna.

Å andra sidan så har blankningen ökat med lite drygt 25% de senadte 7 dagarna.

Börjar aktien vara fullvärderad nu?
Kommer kursen röra sig sidledes nu och följa index och åka med ned om det kommer en bred indexbedgång? Är det vad blankarna väntar på?

Har de ingen bättre aktie att blanka?
Över 5% blankning är ju högt men inte extremt högt.
Citera
2026-05-07, 09:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Nu kom besked om att det genomförts en riktad nyemission :

"Idag, 06:22
Fiberkommunikationsbolaget Hexatronic har genomfört en riktad nyemission som tillför en bruttolikvid på cirka 600 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande.

Emissionen var initialt tänkt att bli på 550 miljoner kronor, men utökades med ytterligare 50 miljoner till följd av att den blev övertecknad flera gånger.

Emissionen, som riktades mot svenska och internationella institutionella investerare, omfattade 15,78 miljoner nya aktier till teckningskursen 38 kronor per aktie. Teckningskursen fastställdes genom att accelererat bookbuilding-förfarande och motsvarar en rabatt på 8,2 procent mot den senaste stängningskursen.

Utspädningen är på cirka 7 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget.

Nettolikviden från den riktade nyemissionen är avsedd att stödja Hexatronics kommunicerade förvärvsstrategi inom framför allt affärsområdena Data Center och Harsh Environment, inklusive finansiering av det pågående förvärvet av Superior Fiber & Data Services som offentliggjordes under onsdagen. Köpeskillingen i den affären är på 29 miljoner dollar, motsvarande 268 miljoner kronor, exklusive potentiella tilläggsköpeskillingar.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire"

Detdär kan man tycka att det borde gått att finansiera utan nyemission. Hexatronic har ju inte haft utdelning på flera år. Ett svaghetstecken?

Jämför med Boliden som köpte gruvor för 16 miljarder förra året utan nyemission.
Senast redigerad av Ringhals3 2026-05-07 kl. 10:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in