Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Om gud inte finns med i ens analys så är det ju omöjligt. Jag kan ju tekniskt sett försöka förklara björnar som en masskonspiration och hallucinationer också, och att de inte är verkliga.
När man istället för att fråga sig "vad är mest rimligt", ställer sig frågan "är det tekniskt sett möjligt att det finns en annan förklaring", så går det aldrig att bevisa någonting alls. Inte ens att du själv finns.
Många skulle väl antagligen ha någon form av gräns när man faktiskt känner det rimligt att plocka in Gud i sin förklaringsmodell. Men man undrar ju var denna gräns är. Ja så kanske det är... många säger ju faktiskt att de inte utesluter Gud som sådan, men att de inte sett något bevis eller rimlighet att ta in honom som förklaring. Och är därefter snabba med att bolla över "Bevisbördan ligger på de som påstår att Gud finns" - så det är väl där jag egentligen bollar tillbaka frågan till ateisten:
"Vad skulle övertyga dig att tro på Gud?"
För det är ju en sak att kräva bevis - en annan att definiera vad som skulle vara tillräckligt bevis.
Detta med brödet är dock intressant att använda som exempel. Vad är anledningen att detta inte är tillräckligt bevis, för en person på flashback, här och nu (Sverige, 2026)? För låt oss alla leka med tanken att det är något gudomligt som sker i de där nattvardsbröden.
Jag tror nämligen att det blir lite samma sak som med det som står hänt i Bibeln. Det kan stå hur mycket som helst om saker att de skett, det blir inte övertygande - bland annat, och kanske främst för att det är för långt bort från vår värld, både i tid och rum. Och gällande det som står i bibeln, så tycks det inte ens varit tillräckliga bevis om saker så skedde precis runt knuten. Tomas trodde inte trots att alla hans bästa vänner intygade att Jesus levde. Han kunde inte tro på det trots att alla de människor som han hade mest förtroende för påstod det. Och fariseerna kunde inte ens tro på Jesus trots att de själva bevittnade vad han gjort - utan de sa att det var genom Belsebub, alltså en alternativ övernaturlig kraft.