2026-04-28, 16:07
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Ekman Larsson Oliver och Arvid Söderblom klara!

Skriver Expressen.

Bra av backveteranen Ekman Larsson att vilja spela VM.

Arvid Söderblom har inga imponerande siffror från de matcher han stått i mål för Chicago Blackhawks de senaste säsongerna, men det är ett bottenlag han spelar i, svårt att glänsa i målvaktsstatistiken då.
Togs in i Skellefteå säsongen 20/21 och spelade ett par dussin matcher, gjorde det bra då, som lite drygt 20 år.
Citera
2026-04-28, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino

Arvid Söderblom har inga imponerande siffror från de matcher han stått i mål för Chicago Blackhawks de senaste säsongerna, men det är ett bottenlag han spelar i, svårt att glänsa i målvaktsstatistiken då.
Togs in i Skellefteå säsongen 20/21 och spelade ett par dussin matcher, gjorde det bra då, som lite drygt 20 år.

Blir det lite uppfyllningar med SHL spelare tro om inte tillräckligt många från NHL tackar ja?

Vem tycker du då borde spela.
Citera
2026-04-28, 16:30
Medlem
Jag tycker att vi ska ge Stenberg, Björck och Frondell chansen i VM. Sen tycker jag att vi ska satsa på den yngre spelare i NHL som är/ev blir disponibla.

Jag skulle tillsammans med ovan nämnda juniorer vilja se: Raymond, Edvinsson, Eklund, Carlsson, Broberg, Sandin-Pellikka och Zetterlund. Sedan tidigare är ju också Holmström, Heineman och Albert Johansson uttagna.

Det blir ett framtidslag. Sen får man krydda med 5-6 rutinerade spelare. Redan uttagna OEL tillsammans med Backlund, Forsberg, Forsling, Kempe och Zibanejad? Och kanske Lindberg från SHL. Inga fler ”gubbar” än så tycker jag.

Edit. Lite långt fram för att spekulera, men tänk följande kedjor:

Forsberg - Carlsson - Raymond
Eklund - Zibanejad - Kempe
Stenberg - Lindberg - Björck
Holmström - Backlund - Heineman
Senast redigerad av AcademicDream 2026-04-28 kl. 16:59.
Citera
2026-04-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcademicDream
Jag tycker att vi ska ge Stenberg, Björck och Frondell chansen i VM. Sen tycker jag att vi ska satsa på den yngre spelare i NHL som är/ev blir disponibla.

Jag skulle tillsammans med ovan nämnda juniorer vilja se: Raymond, Edvinsson, Eklund, Carlsson, Broberg, Sandin-Pellikka och Zetterlund. Sedan tidigare är ju också Holmström, Heineman och Albert Johansson uttagna.

Det blir ett framtidslag. Sen får man krydda med 5-6 rutinerade spelare. Redan uttagna OEL tillsammans med Backlund, Forsberg, Forsling, Kempe och Zibanejad? Och kanske Lindberg från SHL. Inga fler ”gubbar” än så tycker jag.

Edit. Lite långt fram för att spekulera, men tänk följande kedjor:

Forsberg - Carlsson - Raymond
Eklund - Zibanejad - Kempe
Stenberg - Lindberg - Björck
Holmström - Backlund - Heineman

Betydande NHL spelare blir ej att räkna med under Sam's roder. Vårt VM lag kommer bli ett intressant lag för en gångs skull. Sådana som blomstrar kombinerat med mediokert från NHL. Blir nog en bra mix där de hungrigaste ges chansen oavsett kvalifikationer förhoppningsvis, om Sam inte mot förmodan är mer dum i huvudet än vi redan vet om.
Citera
2026-04-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino

Sitt åttonde VM. Säga vad man vill om Oliver men han ställer upp för sitt land. Tillräckligt gammal och proffesionell för att bortse den bisarra coach som råder.

Som jag skrev inför OS så får man hoppas att så många som möjligt väljer att se att det är deras hemland och befolkningen de ställer upp för, och inte för Sam's skull.

Ungefär som när vi drabbades av storskaliga bränder för något år sedan och Polen skickade otaliga brandstyrkor, men med ett tydligt budskap om att det inte var den dåvarande svenska regeringen de hjälper, utan befolkningen.
Citera
2026-04-28, 21:16
Medlem
Ekman-larsson, jaha okej. Stabilt
Albert Johansson gillar jag skarpt. Snabb, följsam, rörlig. Lite som Brodin
Heineman och holmström är godis

Annars rätt lamt, räcker inte långt
Citera
2026-04-28, 21:29
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Ekman-larsson, jaha okej. Stabilt
Albert Johansson gillar jag skarpt. Snabb, följsam, rörlig. Lite som Brodin
Heineman och holmström är godis

Annars rätt lamt, räcker inte långt

Ja, Kanada är ju storfavorit att vinna hela mästerskapet.
Citera
2026-04-29, 00:36
Medlem
Tavastehuss avatar
Det är ju ändå bara ett VM, ett VM som spelas ett OS-år där alla de bästa var med. Addera JVM-guldet i januari och ett pågående Stanley Cup-slutspel och vad har vi kvar?

Ska NHL dessutom göra verklighet av något slags World Cup utöver detta kan man verkligen ifrågasätta IIHF:s årligen återkommande turnering.

Man hade kunnat börja med att skippa VM under OS-år.

Jag vet, en kassako för IIHF, men ska det vara en helig sådan?
Citera
2026-04-29, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Det är ju ändå bara ett VM, ett VM som spelas ett OS-år där alla de bästa var med. Addera JVM-guldet i januari och ett pågående Stanley Cup-slutspel och vad har vi kvar?

Ska NHL dessutom göra verklighet av något slags World Cup utöver detta kan man verkligen ifrågasätta IIHF:s årligen återkommande turnering.

Man hade kunnat börja med att skippa VM under OS-år.

Jag vet, en kassako för IIHF, men ska det vara en helig sådan?

Förstår din tanke, men tror inte att World Cup kommer sättas i system att de rullar på löpande band varannat eller var fjärde år, utan bitvis när man behöver få en träningsturnering inför OS.
Oavsett om det var OS var fjärde och däremellan ett World Cup så bägge trädde in var om vartannat år så hade VM varit en scen för alla dessa som inte tar plats i toppturneringar att få visa upp sig i landslagströjan, vilket för vår del kan vara trevligt att se i hopp om att de tar sig längre än våra stjärnor. Tycker snudd på att det nästan är mer intressant att se någon doldis kliva fram och växa, lite av vad kommande VM förhoppningsvis kan bjuda på.
Citera
2026-04-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Betydande NHL spelare blir ej att räkna med under Sam's roder. Vårt VM lag kommer bli ett intressant lag för en gångs skull. Sådana som blomstrar kombinerat med mediokert från NHL. Blir nog en bra mix där de hungrigaste ges chansen oavsett kvalifikationer förhoppningsvis, om Sam inte mot förmodan är mer dum i huvudet än vi redan vet om.

Det är väldigt tyst från spelare som inte tagit sig till slutspelet vilket talar för att det är som du säger, de flesta inte är sugna att spela för Hallam igen. Tjänstefel av förbundet att inte arbetsbefria honom efter OS.
Citera
2026-04-29, 15:25
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Förstår din tanke, men tror inte att World Cup kommer sättas i system att de rullar på löpande band varannat eller var fjärde år, utan bitvis när man behöver få en träningsturnering inför OS.
Oavsett om det var OS var fjärde och däremellan ett World Cup så bägge trädde in var om vartannat år så hade VM varit en scen för alla dessa som inte tar plats i toppturneringar att få visa upp sig i landslagströjan, vilket för vår del kan vara trevligt att se i hopp om att de tar sig längre än våra stjärnor. Tycker snudd på att det nästan är mer intressant att se någon doldis kliva fram och växa, lite av vad kommande VM förhoppningsvis kan bjuda på.
Jo, det är sant. Även SHL-spelare man ser till vardags, svensk hockeys hjältar på hemmaplan, får chansen att visa upp sig i landslaget.

En idé hade kunnat vara att köra ett EM istället för VM under OS-år. En Europamästare koras var fjärde år och får därför status. Tja, det blir ju som ett VM fast utan Kanada och USA (och Kazakstan). IIHF hade dragit in pengar på det också.
Citera
2026-04-29, 18:24
Medlem
Är detta ett skämt eller visas vm på viaplay?

Landslaget i världsmästerskap, inte på tv. Vilket jävla skämt

Och det ska skapa större intresse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in