2026-04-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Låst artikel, så kan inte se om artikeln innehåller några specificerade siffror om vad det är för olika utgifter. I snitt rör det sig alltså om 10 185 kr/mån. Antar att det är inklusive mat, boende, telefon, kläder, hygien och allt som hör till att ha ett barn hemma upp till 18 år då. Är det verkligen så illa med den summan per månad i snitt?

Ja om något så pekar det på att siffran är fel. Hade ett barn kostat 10k per månad så skulle jag vilja veta hur många normala familjer med vanliga sketna löner har 2-3. Mina föräldrar hade inte haft råd med mig och mina syskon men på något vis har de både bostad, bilar och god ekonomi ändå..
Citera
2026-04-27, 10:14
Medlem
sen har vi invandrarfamiljer med upp emot tio ungar. Skulle de ha jobbat in 22 miljoner kronor?

Det saknas en del realism och upplysningar kring beloppen som anges.

Att ha barn i Sverige idag är faktiskt i stort sett gratis när bidragssystemen rullar igång.
Citera
2026-04-27, 10:25
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Så måste de ju har räknat annars går det inte ihop. Men ven fan räknar sådär ? Boende ??? Wtf liksom . Barn som bor hemma hahah

Självklart måste man räkna så. Ja, barn bor hemma, men förmodligen inte i samma boende som en ensamstående eller ett barnlöst par hade haft. Folk har en tendens att skaffa större och dyrare boende när eller inför att de skaffar familj. Och även om du köper eller hyr ett lika stort och dyrt boende utan barn, så använder du ju med säkerhet den extra ytan till annat. Så istället för att du kan nyttja hela boendet så är det ju en del som du bara betalar för att dina barn ska ha.

Samma sak gäller med mat, bil, semester och så vidare. Istället för en billigare småbil eller en flådig sedan glider du nu runt i en kombi för att få plats med barnvagnen. Istället för en romantisk middag på en hipp restaurang äter ni familjemiddag klockan 17 med tre ungar på McDonald's. Semestern blir en all inclusive i Turkiet istället för att resa runt i Sydostasien som du egentligen hade velat, och så vidare.
Citera
2026-04-27, 10:30
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon

Olåst artikel
Citera
2026-04-27, 10:34
Medlem
Hardstekts avatar
Naturligtvis ren propaganda. Det hade ju varit intressant om dom hade tagit fram en slags rimlig minimum siffra.

Det är inte speciellt dyrt med barn. Ju mer barn man har, dessto billigare blir det per barn.

Småbarn är nästan gratis.
Citera
2026-04-27, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filikromen
sen har vi invandrarfamiljer med upp emot tio ungar. Skulle de ha jobbat in 22 miljoner kronor?

Det saknas en del realism och upplysningar kring beloppen som anges.

Att ha barn i Sverige idag är faktiskt i stort sett gratis när bidragssystemen rullar igång.

Finns en hel del "mängdrabatt" med fler barn.

Du minskar inte arbetstiden ytterligare för efterföljande barn, däremot förlänger man det med nåt år, så "kostnaden" av inkomstbortfall för deltidsarbete överlappar en hel del mellan barnen.

Förskola och fritids så är det iallafall i min nuvarande kommun endast avgift för tre barn (och barn 3 har lägre avgift än barn 2 som har lägre avgift än barn 1), kostar inget extra att ha fler barn på förskola/fritids samtidigt.

Ofta kan ju barnen även ärva utrustning/kläder från varandra.
Citera
2026-04-27, 10:55
Medlem
orco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Varför skulle ett barn kosta mer om föräldern arbetar deltid?
Lite så undrar jag med🤔
Citera
2026-04-27, 11:02
Medlem
Vad är det för propaganda, och vad har SEB för intresse i att sprida det? 2,2 miljoner, jo tjena
Citera
2026-04-27, 11:05
Medlem
RadioGaGas avatar
Hur kan arbetslösa migranter har råd att skaffa barn i så fall?
Citera
2026-04-27, 11:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Allt kostar pengar. Vad ska du göra med pengarna istället? Nä men helt seriöst så kan man ju bli lite skrämd av eknomin med tonårsbarn. Har bara små än så länge, ser inga problem med det.

Ja man kan ju tex resa, käka ute, supa, köpa prylar, skaffa sig onödiga men trevliga vanor osv.
Citera
2026-04-27, 11:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag tycker att det är direkt OANSVARIGT av bankerna att gå ut med sådant där, nu när vi har en nativitetskris också. Och många människor sväljer det bara, de tänker att "BANKEN måste ju kunna sådant, så då är det sant!".

Varför bankerna går ut med dessa siffror har jag lite svårt att förstå men det är väl bra att relevant samhällsinformation om vad saker och ting kostar kommer ut?

Själv tycker jag det är direkt oansvarigt att skaffa barn om man inte har ordnad ekonomi och ordnat boende.
Citera
2026-04-27, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja man kan ju tex resa, käka ute, supa, köpa prylar, skaffa sig onödiga men trevliga vanor osv.

Visst. Allt det där kan man väl göra ändå och innan barn och när de är lite större. Men det är klart barn påvekar ekonomin. Men har man som vi helt ok löner men typisk medelklass så är ju tid osv ett enormt mycket större "problem" än pengar när man fått barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in