Citat:
ALLA gamla/dementa som har har hemtjänst eller bor på äldreboende är "känsliga och särskilda fall.
Ehh ja? Det är väl en bra grogrund för att förebygga sådant här? Jag menar om man höjer löner, förbättrar arbetstiderna och gör arbetet attraktivare så vill fler stanna i arbetet, samt fler vill söka sig till yrket. Om så blir fallet behöver man inte massrekrytera folk och vid de rekryteringar som görs så kan man göra noggranna urval och ställa krav på utbildning, kompetens, erfarenhet - vilket givetvis minskar möjligheterna till att olämplig personal anställs. Att även krav på bakgrundskontroller och referenstagning förebygger detta förstår du nog själv också.
Gällande förbud mot ensamarbete så skrev jag ju "i känsliga eller särskilda fall". Jag är fullt medveten om att ett absolut förbud mot ensamarbete inte skulle gå ihop varken ekonomiskt eller logistiskt.
Japp, du har helt rätt. Då är det både rasism och diskriminering. Detta är ju inte svårare än att man VET att all manlig person med invandrarbakgrund inte utsätter vårdtagarna för övergrepp. Dessutom är den manliga personalen en oerhörd resurs och nödvändighet då det finns manliga vårdtagare som tycker det är jobbigt och genant att vara naken inför kvinnlig personal. Eller bara en så enkel sak som hur mycket en manlig vårdtagare kan uppskatta att få snacka "fotboll", "tjejer", "bilar" osv. Detta är ju ett bristyrke där man behöver all (lämplig) personal man kan få!
Gällande förbud mot ensamarbete så skrev jag ju "i känsliga eller särskilda fall". Jag är fullt medveten om att ett absolut förbud mot ensamarbete inte skulle gå ihop varken ekonomiskt eller logistiskt.
Japp, du har helt rätt. Då är det både rasism och diskriminering. Detta är ju inte svårare än att man VET att all manlig person med invandrarbakgrund inte utsätter vårdtagarna för övergrepp. Dessutom är den manliga personalen en oerhörd resurs och nödvändighet då det finns manliga vårdtagare som tycker det är jobbigt och genant att vara naken inför kvinnlig personal. Eller bara en så enkel sak som hur mycket en manlig vårdtagare kan uppskatta att få snacka "fotboll", "tjejer", "bilar" osv. Detta är ju ett bristyrke där man behöver all (lämplig) personal man kan få!
ALLA skulle behöva ha 2 personal(varav en etnisk svensk) vid varje tillfälle för hjälp och omvårdnad för att garantera att slippa bli kallad hora och utsättas för sexuella övergrepp.
Men detta kommer naturligtvis aldrig att bli verklighet. De försvarslösa gamla får fortsätta att leva i ovisshet och rädsla för vad som kommer att hända.
Lite lustigt det här med att manliga äldre skulle önska manlig personal vid omvårdnad.
Min erfarenhet är tvärtom. De manliga äldre tittar på en med glimten i ögat när det är dags för dusch.
Kvinnliga äldre kan uppskatta pigga unga killar men de räknar naturligtvis inte med att bli kallade för hora och utsättas för sexuella övergrepp.
Svenska killar och män är en tillgång i äldreomsorgen och utländsk kvinnlig personal gör oftast ett bra jobb. Men vi ska inte ha manlig personal från MENA då det innebär en stor risk för de gamla.
De gamlas rätt till trygghet och säkerhet går före rätten att få arbeta med dessa.