2026-04-28, 21:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ehh ja? Det är väl en bra grogrund för att förebygga sådant här? Jag menar om man höjer löner, förbättrar arbetstiderna och gör arbetet attraktivare så vill fler stanna i arbetet, samt fler vill söka sig till yrket. Om så blir fallet behöver man inte massrekrytera folk och vid de rekryteringar som görs så kan man göra noggranna urval och ställa krav på utbildning, kompetens, erfarenhet - vilket givetvis minskar möjligheterna till att olämplig personal anställs. Att även krav på bakgrundskontroller och referenstagning förebygger detta förstår du nog själv också.

Gällande förbud mot ensamarbete så skrev jag ju "i känsliga eller särskilda fall". Jag är fullt medveten om att ett absolut förbud mot ensamarbete inte skulle gå ihop varken ekonomiskt eller logistiskt.

Japp, du har helt rätt. Då är det både rasism och diskriminering. Detta är ju inte svårare än att man VET att all manlig person med invandrarbakgrund inte utsätter vårdtagarna för övergrepp. Dessutom är den manliga personalen en oerhörd resurs och nödvändighet då det finns manliga vårdtagare som tycker det är jobbigt och genant att vara naken inför kvinnlig personal. Eller bara en så enkel sak som hur mycket en manlig vårdtagare kan uppskatta att få snacka "fotboll", "tjejer", "bilar" osv. Detta är ju ett bristyrke där man behöver all (lämplig) personal man kan få!
ALLA gamla/dementa som har har hemtjänst eller bor på äldreboende är "känsliga och särskilda fall.
ALLA skulle behöva ha 2 personal(varav en etnisk svensk) vid varje tillfälle för hjälp och omvårdnad för att garantera att slippa bli kallad hora och utsättas för sexuella övergrepp.
Men detta kommer naturligtvis aldrig att bli verklighet. De försvarslösa gamla får fortsätta att leva i ovisshet och rädsla för vad som kommer att hända.
Lite lustigt det här med att manliga äldre skulle önska manlig personal vid omvårdnad.
Min erfarenhet är tvärtom. De manliga äldre tittar på en med glimten i ögat när det är dags för dusch.
Kvinnliga äldre kan uppskatta pigga unga killar men de räknar naturligtvis inte med att bli kallade för hora och utsättas för sexuella övergrepp.
Svenska killar och män är en tillgång i äldreomsorgen och utländsk kvinnlig personal gör oftast ett bra jobb. Men vi ska inte ha manlig personal från MENA då det innebär en stor risk för de gamla.
De gamlas rätt till trygghet och säkerhet går före rätten att få arbeta med dessa.
Citera
2026-04-28, 21:48
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jag tycker i och för sig att jag svarat för min ståndpunkt i några av mina inlägg till dig. Men visst här kommer ett svar:

1. Jag är fullt medveten om att det finns många sådana här fall där gärningsmannen haft utländsk bakgrund och jag är fullt medveten om problematiken som föreligger. Jag har aldrig påstått något annat.

2. Jag har dock som ensam person i denna tråden haft modet och sakligheten att bemöta påståenden som: "Det är bara utlänningar som begår sådana här brott" och "Jag har inte sett ett enda fall där gärningsmannen varit etniskt svensk". Detta har jag bemött genom att hänvisa till sådana här fall där gärningsmannen di facto varit etniskt svensk.

3. Jag har också försökt förklara att man gör lite väl lätt för sig när man drar ett likhetstecken mellan "manliga hemtjänstpersonal med utländsk bakgrund" och "hemtjänstvåldtäkter"eftersom det finns så mycket annat som inverkar på detta. T ex: Personer med utländsk bakgrund är överrepresenterade i hemtjänstyrkena - därför är det inte konstigt att majoriteten av hemtjänstvåldtäkter begås av personer med utländsk bakgrund. Eller: Hemtjänst-våldtäkter begås huvudsakligen av män - därför är det inte konstigt att det är fler hemtjänst-våldtäkter nu än förr, eftersom det arbetar mer manlig personal i hemtjänsten nu än tidigare. Eller: att studier i ämnet "äldre-våldtäkter" visar att det ofta handlar om faktorer som "hypersexualitet", "kompensation för svårigheter i sexlivet med jämnåriga", "spänning", "makt, kontroll och sadism" eller "gerontofili" (motsvarigheten till pedofili) - vilka är egenskaper och biologiska/genetiska/psykiatriska faktorer som givetvis inte bara finns hos personer med utländsk bakgrund.

2.
"Det är inte bara utlänningar som är grovt kriminella.
Vi hade ju faktiskt Svartenbrant och Clark Olofson en gång i tiden".
Letar man så hittar man nån svensk.
Senast redigerad av MeggieCleary 2026-04-28 kl. 21:56.
Citera
2026-04-28, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
ALLA gamla/dementa som har har hemtjänst eller bor på äldreboende är "känsliga och särskilda fall.
ALLA skulle behöva ha 2 personal(varav en etnisk svensk) vid varje tillfälle för hjälp och omvårdnad för att garantera att slippa bli kallad hora och utsättas för sexuella övergrepp.
Men detta kommer naturligtvis aldrig att bli verklighet. De försvarslösa gamla får fortsätta att leva i ovisshet och rädsla för vad som kommer att hända.
Lite lustigt det här med att manliga äldre skulle önska manlig personal vid omvårdnad.
Min erfarenhet är tvärtom. De manliga äldre tittar på en med glimten i ögat när det är dags för dusch.
Kvinnliga äldre kan uppskatta pigga unga killar men de räknar naturligtvis inte med att bli kallade för hora och utsättas för sexuella övergrepp.
Svenska killar och män är en tillgång i äldreomsorgen och utländsk kvinnlig personal gör oftast ett bra jobb. Men vi ska inte ha manlig personal från MENA då det innebär en stor risk för de gamla.
De gamlas rätt till trygghet och säkerhet går före rätten att få arbeta med dessa.

Det jag menar med "känsliga eller särskilda fall" skulle kunna vara fall där klagomål eller misstankar förekommit, eller fall där särskilt intim omvårdnad sker. Förbud mot ensamarbete i sådana (relativt få) fall skulle ju öka rättssäkerheten och tryggheten för både vårdtagaren och personalen ifråga.

Krav på två personal (varav en med etnisk svensk bakgrund) hade ju varit både oproportionerligt och diskriminerande. Att du ens resonerar så är fruktansvärt!

Du kan vara helt lugn. Jag är fullt medveten om att många av de äldre herrarna uppskattar den kvinnliga personalen (av alla möjliga anledningar, hehe). Men det finns ju fortfarande fall där det inte är så. Det kan ju också finnas fall där vårdtagaren är våldsam eller hotfull, där det kan hjälpa att ha en manlig personal som inger "respekt och pondus"...och då menar jag inte att kvinnlig personal inte har de egenskaperna, utan snarare att vårdtagaren kanske resonerar på det sättet.

Att det inte skall förekomma manlig personal med utländsk bakgrund i hemtjänsten, då det innebär en stor risk för de gamla, är ju ett så dumt påstående att det inte liknar någonting. Statistiken man hänvisar till är 20 anmälda fall sedan 2021. Det är alltså i snitt 4 fall/år. Betänk då att ca 20% av landets hemtjänstpersonal består av män och betänk hur extreeeeemt många hemtjänstbesök som görs i landet varje dag - inte ens med mörkertalet så utgör detta "en stor risk". Skärp dig nu!
Citera
2026-04-28, 22:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det jag menar med "känsliga eller särskilda fall" skulle kunna vara fall där klagomål eller misstankar förekommit, eller fall där särskilt intim omvårdnad sker. Förbud mot ensamarbete i sådana (relativt få) fall skulle ju öka rättssäkerheten och tryggheten för både vårdtagaren och personalen ifråga.

Krav på två personal (varav en med etnisk svensk bakgrund) hade ju varit både oproportionerligt och diskriminerande. Att du ens resonerar så är fruktansvärt!

Du kan vara helt lugn. Jag är fullt medveten om att många av de äldre herrarna uppskattar den kvinnliga personalen (av alla möjliga anledningar, hehe). Men det finns ju fortfarande fall där det inte är så. Det kan ju också finnas fall där vårdtagaren är våldsam eller hotfull, där det kan hjälpa att ha en manlig personal som inger "respekt och pondus"...och då menar jag inte att kvinnlig personal inte har de egenskaperna, utan snarare att vårdtagaren kanske resonerar på det sättet.

Att det inte skall förekomma manlig personal med utländsk bakgrund i hemtjänsten, då det innebär en stor risk för de gamla, är ju ett så dumt påstående att det inte liknar någonting. Statistiken man hänvisar till är 20 anmälda fall sedan 2021. Det är alltså i snitt 4 fall/år. Betänk då att ca 20% av landets hemtjänstpersonal består av män och betänk hur extreeeeemt många hemtjänstbesök som görs i landet varje dag - inte ens med mörkertalet så utgör detta "en stor risk". Skärp dig nu!
Mörkertalet är naturligtvis stort då t.e.x dementa har svårt att kunna berätta vad som händer.
De blir därför lätta offer för fula ord och övergrepp.
Att det är jag som ska skärpa mig då jag vill säkerställa deras trygghet är märkligt.
Ditt resonemang är som taget ur en skräckfilm.
Citera
2026-04-28, 22:12
Medlem
Citat:
2.
"Det är inte bara utlänningar som är grovt kriminella.
Vi hade ju faktiskt Svartenbrant och Clark Olofson en gång i tiden".
Letar man så hittar man nån svensk.

"Vi hade ju faktiskt Svartenbrant och Clark Olofson en gång i tiden" - Fast fallen jag refererar till är ju inte från "en gång i tiden" utan från 2020 och 2022.

"Letar man så hittar man nån svensk" - Ja, och då är det ju jävligt korkat av folk att skriva att "endast invandrare begår dessa brott" och "att det inte finns några fall där gärningsmannen varit etniskt svensk".

I övrigt hänvisar jag till punkten 3 som du konstigt nog "glömde av"...
Citera
2026-04-28, 22:22
Medlem
Bamsetramses avatar
Tvivlar inte en sekund på att det är Maggans och Stefans gullegossar som begår dessa "pojkstreck"

Frågan är dock hur man kan göra för att bekämpa detta? Känns som en självklarhet att man ska ha svenskspråkig personal, gärna samma kön och i vissa (alla?) fall minst två personer som kommer på besöken.

Det här behöver man optimera för i den kommunala budgeten. Exempelvis genom att minska på allt oändligt onödigt dravel som man lägger pengar på.

Ett alternativ skulle kunna vara exempelvis bodycams och mjukvara som automatiskt detekterar oegentligheter. Samtidigt är det för lite personkontakt redan nu i äldrevården och det vore bra med en förstärkning så att de äldre faktiskt får träffa andra människor regelbundet längre än två minuter.

Stoppa hela utlandsbiståndet idag så har vi råd med allt jag beskriver ovan och mycket mer. Det är bara en fråga om prioriteringar. Andra länders medborgare eller att våra äldre blir våldtagna?
Citera
2026-04-28, 22:57
Medlem
Citat:
Mörkertalet är naturligtvis stort då t.e.x dementa har svårt att kunna berätta vad som händer.
De blir därför lätta offer för fula ord och övergrepp.
Att det är jag som ska skärpa mig då jag vill säkerställa deras trygghet är märkligt.
Ditt resonemang är som taget ur en skräckfilm.

Men om mörkertalet är så monumentalt stort som du påstår så innehåller det troligen fall där även etniskt svensk manlig personal är gärningsman (...och kanske t.o.m kvinnlig personal).

Jag vill också tillägga att mörkertal alltid finns och existerar här också. Givetvis är det svårt att veta hur stort det är när det gäller personer som inte minns eller kan tala för sig. Men för att trots detta uppskatta ungefär hur stort ett mörkertal är så kan man ju se till andra faktorer. Man kan ju då konstatera att det inte framkommit att det väller in misstankar/klagomål/anmälningar från anhöriga kopplat till potentiella övergrepp. Vi kan heller inte hitta särskilt mycket IVO-kritik på ämnet. Det har inte framkommit att det skulle vara vanligt förekommande med avvikelserapporter/anmälningar från sjukvårdspersonal, eller annan hemtjänstpersonal, beträffande skador på vårdtagares underliv som tyder på övergrepp. Man kan också se på den objektiva fakta som finns, nämligen att "yngre personer" som våldtar "äldre personer" är oerhört ovanligt. Det finns både få anmälningar och fällande domar avseende "äldre-våldtäkter" (oavsett hemtjänst eller inte). Vi vet också att det är få personer som är diagnostiserade med gerontofili. Man kan alltså konstatera att sexuell dragning mot äldre inte är särskilt vanligt på ett allmänt plan.

Så "jättestort mörkertal" och "stor risk" är det inte tal om. I vart fall inte på ett sådant sätt att det skulle bli förbud att anställa manlig personal med utländsk bakgrund!
Citera
2026-04-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsetramse
Tvivlar inte en sekund på att det är Maggans och Stefans gullegossar som begår dessa "pojkstreck"

Frågan är dock hur man kan göra för att bekämpa detta? Känns som en självklarhet att man ska ha svenskspråkig personal, gärna samma kön och i vissa (alla?) fall minst två personer som kommer på besöken.

Det här behöver man optimera för i den kommunala budgeten. Exempelvis genom att minska på allt oändligt onödigt dravel som man lägger pengar på.

Ett alternativ skulle kunna vara exempelvis bodycams och mjukvara som automatiskt detekterar oegentligheter. Samtidigt är det för lite personkontakt redan nu i äldrevården och det vore bra med en förstärkning så att de äldre faktiskt får träffa andra människor regelbundet längre än två minuter.

Stoppa hela utlandsbiståndet idag så har vi råd med allt jag beskriver ovan och mycket mer. Det är bara en fråga om prioriteringar. Andra länders medborgare eller att våra äldre blir våldtagna?

Att personalen skall behärska det svenska språket är en självklarhet. Allt annat är oacceptabelt!

Krav på dubbelbemanning skulle ALDRIG fungera. Varken ekonomiskt eller logistiskt.

Bodycams är en omöjlighet. Läs: (FB) Mängder av äldre våldtas numera i vården: "enormt mörkertal" . Som tillägg skall sägas att ett system där gärningsmannen själv bär övervakningskameran inte är särskilt säkert. Jag menar det är inte särskilt svårt för vederbörande att genom skakningar, övertäckning eller dolda vinklar underlätta situationen för sig.
Citera
2026-04-28, 23:15
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Konsekvenserna av flyktningvågen 2015 syns nu alltså inom åldringsvården.
Citera
2026-04-28, 23:39
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Konsekvenserna av flyktningvågen 2015 syns nu alltså inom åldringsvården.
Ja, detta får läggas i den allt större växande högen:
"Ingen såg detta komma"
Citera
2026-04-28, 23:59
Medlem
Det här såg inte ens jag komma.
Va fan är det för fel på blattarna?
Citera
2026-04-29, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Hur är man svensk då? Hur många generationer?Numera kan vem som helst byta till Karlsson och även byta alla förnamn, men har man inte kunnat så länge. Om jag visar en källa visar jag ju denne mans oskyldiga föräldrar, vill jag väl inte. Kunde ju lika påstå att de dömda utländska har svenska farföräldrar som fött i utlandet och bytt namn. Men det gör jag inte. Ja, lägre straff om man försöker och inte lyckas för att någon avbryter, men det är en tillfällighet, inte att för att man är svensk och bättre människa. Källan på den dömdes namn hittar du om du går in på länken, där domen finns.

Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
Du får kolla själv inte vidare svårt ta reda på om du är intresserad vilket du inte verkar vara, du verkar mest vara intresserad av skuldbelägga etniska svenskar för de sjuka sexbrotten som sker idag.

Ska jag fortsätta utbilda dig måste jag fakturera dig gör lite sökningar nu och skriv häör vad du hittade för det är något du garanterat inte gjort.
Du missförstod frågan, undrade vad du menade om vem som är svensk. Det var domstolen som skuldbelade svensken vi diskuterar. Jag skickade länken för att du aldrig sett något sådant. Du kan ju söka själv på om han är svensk eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in