2026-04-28, 16:10
  #1
Medlem
Voloteas avatar
En 92-årig kvinna använde solkräm i ansiktet varje dag i över 40 år (hon började runt 50-årsåldern), men aldrig på halsen.
Ansiktet är slätt och nästan helt rynkfritt. Nacken är däremot rynkig, prickig och solskadad.
Bild https://www.businessinsider.com/woman-sunscreen-face-neck-40-years-sun-damage-photo-2022-9

Solen är den absolut största boven bakom rynkor, pigmentfläckar, slapp hud (UV-strålning bryter ner hudens kollagen) och hudcancer. UVA-strålarna gör skada även genom moln (upp till 80 %) och blir ännu värre när snö reflekterar dem. Därför är solkräm året runt det bästa du kan göra för din hud.

Det varken kletar, svider eller är jobbigt när det idag finns bra solkrämer som känns lätta på huden, till exempel den dansktillverkade P20 Sensitive Skin SPF50 som ger skydd i 10 timmar.

Alla solkrämer på apoteket är allergitestade och ingredienserna är noga granskade. Argumentet att de skulle vara skadliga håller inte.

Folk lägger tusenlappar på dyra krämer och behandlingar för att slippa rynkor – sen går de ut och sitter på uteserveringar utan solkräm. Det är som att tvätta bilen och direkt köra genom en lerig åker

Vill du ha ett slätt, fräscht ansikte när du blir äldre – eller som ett prickigt russin?
Vad är argumenten mot solkräm?
__________________
Senast redigerad av Volotea 2026-04-28 kl. 16:43.
Citera
2026-04-28, 16:22
  #2
Medlem
Ektomorfens avatar
Är detta ett betalt samarbete?
Citera
2026-04-28, 16:25
  #3
Medlem
Pripps0.0s avatar
Finns en massa skit i dessa krämer som inte är bra för dig.
Citera
2026-04-28, 16:30
  #4
Medlem
Crabbofixs avatar
finns många skäl till att nacke och hals kan se värre ut än ansiktet.

men visst, överdrivet solandet är knappast bra, därför japanskor bär parsoll på sommaren.
Citera
2026-04-28, 16:32
  #5
Medlem
Voloteas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Finns en massa skit i dessa krämer som inte är bra för dig.
Krämerna på apoteken är ju screenade för potentiella hormonpåverkande ämnen och vissa är allergicertifierade.
__________________
Senast redigerad av Volotea 2026-04-28 kl. 16:36.
Citera
2026-04-28, 16:35
  #6
Medlem
bunhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Finns en massa skit i dessa krämer som inte är bra för dig.

Ja, bättre att satsa på hudcancer och åldras som en banan.
Citera
2026-04-28, 16:35
  #7
Medlem
Svavelbryggas avatar
Kombinera gärna med hatt, solglasögon och stanna inomhus. Får bäst effekt om man börjar redan i tonåren.
Citera
2026-04-28, 16:38
  #8
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Kombinera gärna med hatt, solglasögon och stanna inomhus. Får bäst effekt om man börjar redan i tonåren.

ska bara köpa en tidsmaskin då
Citera
2026-04-28, 16:41
  #9
Medlem
Voloteas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
ska bara köpa en tidsmaskin då
Att kvinnan i bilden började med solskydd i 50års åldern visar dock på att det aldrig är för sent.
Citera
2026-04-28, 16:42
  #10
Medlem
Snarare är det krämerna som orsakar cancer, infertilitet och andra sjukdomar.
Tror inte en sekund på alla dessa krämer.
Citera
2026-04-28, 16:45
  #11
Medlem
Merwinnas avatar
Tror bilden är fusk.

Solkrämer innehåller en massa kemikalier, som inte alls är bra att få in i kroppen genom att man gnuggar in dem i huden. Själv gillar jag att få lite solbränna (bara naturligt, inget solarium), för då är jag både snyggare och känner mig fräschare och mer levande - och jag har inte en enda rynka fast jag är i en ålder då man normalt har sådana. Tror mer på gener i kombination med en allmänt sund livsstil, det har större betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Kombinera gärna med hatt, solglasögon och stanna inomhus. Får bäst effekt om man börjar redan i tonåren.

Jamen vad är det för LIV? Att sitta inomhus nästan hela tiden, gömma sig för solen när man måste gå ut, och vara blek som ett lik..?
Citera
2026-04-28, 16:46
  #12
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Snarare är det krämerna som orsakar cancer, infertilitet och andra sjukdomar.
Tror inte en sekund på alla dessa krämer.

Nej det är nog generellt bättre att undvika solen genom t ex klädesplagg eller dom timmar den är som starkast och liknande beteende.

Är ju bara korkat t ex att inte skydda nacken om man är ute och går när man är på semester, finns ju ingen poäng med att bli röd/brun just i nacken...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in