En 92-årig kvinna använde solkräm i ansiktet varje dag i över 40 år (hon började runt 50-årsåldern), men aldrig på halsen.
Ansiktet är slätt och nästan helt rynkfritt. Nacken är däremot rynkig, prickig och solskadad.
Bild
https://www.businessinsider.com/woman-sunscreen-face-neck-40-years-sun-damage-photo-2022-9
Solen är den absolut största boven bakom rynkor, pigmentfläckar, slapp hud (UV-strålning bryter ner hudens kollagen) och hudcancer. UVA-strålarna gör skada även genom moln (upp till 80 %) och blir ännu värre när snö reflekterar dem. Därför är solkräm året runt det bästa du kan göra för din hud.
Det varken kletar, svider eller är jobbigt när det idag finns bra solkrämer som känns lätta på huden, till exempel den dansktillverkade P20 Sensitive Skin SPF50 som ger skydd i 10 timmar.
Alla solkrämer på apoteket är allergitestade och ingredienserna är noga granskade. Argumentet att de skulle vara skadliga håller inte.
Folk lägger tusenlappar på dyra krämer och behandlingar för att slippa rynkor – sen går de ut och sitter på uteserveringar utan solkräm. Det är som att tvätta bilen och direkt köra genom en lerig åker
Vill du ha ett slätt, fräscht ansikte när du blir äldre – eller som ett prickigt russin?
Vad är argumenten mot solkräm?