Citat:
Ursprungligen postat av
Miffed
Hur kan du vara helt oförmögen att kontrollera var du själv lägger blicken? Märkligt.
Det händer ofta att jag ser saker i samhället som jag hajar till inför. När jag väl uppmärksammat det kan jag välja att 1: titta bort (om det är något jag inte vill se) eller 2: titta diskret (så jag inte gör någon obekväm).
Visst kan jag göra ett AKTIVT val att titta bort. Ungefär som när du nyss träffade en tjej i gymnasiet och hon träffar dina föräldrar och väljer att byta om framför dig. Då ni nyss träffats och hon inte vill att du ska se hennes nakna kropp när hon byter om väljer du att titta bort. Visst kan man göra det på stranden varje gång man ser en ung kvinnas bröst rakt framför sig. Men det är sjukt irriterande att man ska behöva göra det.
Att titta diskret är ju mycket svårare, det går ju inte. Om jag ser en topless kvinnas bröst rakt framför mig, hur ska jag titta diskret? Man är ju sexuellt attraherad till dessa kvinnor och speciellt till brösten som man? Det är en del av vår natur. Och det gör en så irriterad att man då av principskäl fortsätter att titta på brösten.
Nu har detta nästan aldrig hänt i Sverige för mig då i princip inga kvinnor är topless på stranden i Sverige (tack och lov), och jag är inte ofta på semester utomlands på stranden då jag hatar att vara på stranden då jag blir kraftigt solbränd om det är över 30 grader ute när jag är på stranden i varmare länder.
Däremot i andra länder jag varit på stranden i, så är det också extremt ovanligt att se topless kvinnor. Jag har inte varit i Spanien sen jag var ett barn på stranden, och det är väl det enda landet i Europa för tillfället där det är en norm för kvinnor att vara topless på stranden.
Så utifrån mina egna personliga erfarenheter kan jag inte säga hur jag direkt hade reagerat om jag sett topless kvinnor på stranden då jag väldigt sällan sett topless kvinnor på stranden, men jag kan prata utifrån min erfarenhet med stringbikinis där det är VÄLDIGT SVÅRT att vända blicken och sluta titta på en kvinnas röv när jag ser röven framför mig. Och det gör mig extremt irriterad, jag undviker att gå på stranden så mycket som möjligt av flera anledningar.
Det är irriterande att läsa hur folk är helt OKEJ med att kvinnor är i princip nakna framför främmande män på stranden, när vi alla vet hur den biologiska verkligheten ser ut.