2026-04-27, 17:09
Avstängd
Ellenlivsviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agge2
Tittar man på sida 38 i lagrådsremissen om hur många man måste uppge att man tror dödades i "förintelsen" om man väljer att siffersätta så står det så här:

Åklagare Karin Nillson säger till SVT att:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/man-ifragasatte-forintelsen-i-livesandning-nu-provas-nya-lagen-for-forsta-gangen

Tittar man på punkterna 4, 6 och 11 i stämningsansökan så åtalas han för att ha ifrågasatt den heliga siffran sex miljoner. Däremot har han som det verkar inte uppgett någon alternativ siffra, noll, tre miljoner, 5,5 miljoner etc. Det ska i princip vara tillåtet att inte tro på sex miljoner så länge man inte offentliggör att man tror att det rätta antalet är "avsevärt färre" än sex miljoner.
Från Häktningsförhandling i Helsingborg 2026-02-06

Citat:
Damon Moayed-Mohseni har inte
förnekat förintelsen men ifrågasatt antalet döda under förintelsen och därvid
hänvisat till 1,2 miljoner – uppgifter som enligt honom härrör från Röda Korset.

https://files.catbox.moe/x88i39.pdf
Citera
2026-04-27, 18:17
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det vet jag inte. Men det borde vara en grundläggande rättighet.
Du vet inte varför man vill förneka fakta? Med andra ord, du förstår inte vad fakta betyder! Otroligt.
Citera
2026-04-28, 06:33
Avstängd
Ellenlivsviljas avatar
Näthatsgranskaren har publicerat följande på Facebook:

Citat:
Åtal efter vår anmälan – och ett viktigt test av lagen
Nu har ytterligare ett ärende vi arbetat med gått till åtal. Den här gången handlar det om förnekelse av Förintelsen och flera andra hets mot folkgrupp i flera livesändningar något som nu prövas rättsligt. Det är brott som riktar sig främst mot den judiska gruppen och det var efter flera återkommande tips från en person som vi kom denna man på spåren.

Citat:
Bakom den här artikeln finns ett omfattande arbete. Vi har under lång tid följt och anmält upprepade uttalanden som vi bedömt utgör hets mot folkgrupp. Alla gärningar har inte lett till åtal.
utan åklagaren har begränsat åtalet eftersom att dömas för 16 eller 30 HMF blir ungefär samma straff på grund av straffrabatten.

Inlägget går att läsa i sin helhet här: https://www.facebook.com/nathatsgranskaren.se/posts/pfbid0wyPBcGQwYNUuu5SQKpavtDLEntCTyBw1X64KYsSgVfKe Dzz82U6gbiww72amJq3vl
Citera
2026-04-28, 11:24
Medlem
Odemokratiskt och antivetenskapligt att inte få ifrågasätta rådande tro om olika saker.

Givetvis måste man få misstro uppgiften om 6 miljoner dödade judar, covid-vaccinens välsignelse, Muhammed eller vad som helst i övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Var inte samerna och samisk kultur först, i delar av det landområde, som kallas Sverige?

Nej inte ens nära, de kom långt senare än svenskarna.
Citera
2026-04-28, 11:45
Avstängd
Ellenlivsviljas avatar
Så idag är det huvudförhandling. Det började kl 9 idag och lär väl pågå hela dagen. När brukar man få reda på dom?
Citera
2026-04-28, 11:49
Medlem
bear.in.minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellenlivsvilja
Det kan man absolut tycka. Sedan den 1 juli 2024 är det emellertid uttryckligen straffbart i Sverige att förneka, förringa eller ursäkta Förintelsen. Det är olagligt även i länder som Tyskland, Österrike, Frankrike, Belgien och Schweiz.

Det första jag ska göra nu när jag vet att det är olagligt.
Citera
2026-04-28, 11:57
Medlem
bear.in.minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Odemokratiskt och antivetenskapligt att inte få ifrågasätta rådande tro om olika saker.

Givetvis måste man få misstro uppgiften om 6 miljoner dödade judar, covid-vaccinens välsignelse, Muhammed eller vad som helst i övrigt.

Nej inte ens nära, de kom långt senare än svenskarna.

Vad är ”demokrati” tror du? Var får du idéen ifrån att ”demokrati” innebär det ena eller det andre eller det fjärde? De flesta människor har den uppfattningen att ”demokrati” per automatik innebär det ena eller andra. Det vi kallar vårat styrelseskick påbörjades cirka omkring när Mussolinis döda (eller eventuellt levande) kropp släpades efter en bil i offentligheten i Italien när ”fascisterna” hade besegrats. För att förnedra hans levande minne inför hela den italienska befolkningen. Det är vad vårat styrelseskick är för någonting. Inget annat.

Det du kallar ”demokrati” (säger inte emot att det är det, för det är det) är som vilket styrelseskick. Vissa styr och de flesta följer. De som avviker på minsta lilla eller stora hamnar till slut i koncentrationsläger i Polen. Jag har varit där. Jag hade det roligt.
Citera
2026-04-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bear.in.mind
Vad är ”demokrati” tror du? Var får du idéen ifrån att ”demokrati” innebär det ena eller det andre eller det fjärde? De flesta människor har den uppfattningen att ”demokrati” per automatik innebär det ena eller andra. Det vi kallar vårat styrelseskick påbörjades cirka omkring när Mussolinis döda (eller eventuellt levande) kropp släpades efter en bil i offentligheten i Italien när ”fascisterna” hade besegrats. För att förnedra hans levande minne inför hela den italienska befolkningen. Det är vad vårat styrelseskick är för någonting. Inget annat.

Det du kallar ”demokrati” (säger inte emot att det är det, för det är det) är som vilket styrelseskick. Vissa styr och de flesta följer. De som avviker på minsta lilla eller stora hamnar till slut i koncentrationsläger i Polen. Jag har varit där. Jag hade det roligt.

Demokrati är folkstyre och det kräver yttrandefrihet för att fungera.
Fler frågor?
Citera
2026-04-28, 12:00
Medlem
bear.in.minds avatar
Citat:
Demokrati är folkstyre och det kräver yttrandefrihet för att fungera.
Fler frågor?

Är du berusad?
Citera
2026-04-28, 12:01
Medlem
Citat:
Är du berusad?

Nej är du om du inte kunde förstå detta enkla?
Citera
2026-04-28, 12:02
Medlem
bear.in.minds avatar
Citat:
Nej är du om du inte kunde förstå detta enkla?

Läs min text igen. Vad argumenterar du för eller emot?
Citera
2026-04-28, 12:05
Medlem
Citat:
Läs min text igen. Vad argumenterar du för eller emot?

Det är du som invänder mot det jag skriver men du lyckas inte konkretisera vad du invänder emot eller vad dina argument är. Tänk, andas, och försök formulera något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in