2026-04-26, 08:20
Medlem
Utan vare sig fullständig skolgång eller körkort lär du ha ungen på halsen långt efter artonårsdagen då han lär bli arbetslös.
Citera
2026-04-26, 09:36
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektalutdelning
Låter mer som du projicerar egna upplevelser här. Han går i gymnasiet skolnärvaro är frivillig, de verkar vara stabila föräldrar och ungen verkar vara lat inte dysfunktionell. Du överdriver i vad det här fallet skulle eskalera till. Han är ett år från myndig utan tidigare myndighetskontakter vad vi vet om. Inget kommer att hända för att hans far säger åt honom att skärpa till sig.
Inget kommer att hända” är exakt den naiva hållningen som gör att folk blir chockade när det väl händer.
Det räcker med upprepad frånvaro, konflikter hemma och en tonåring som drar “jag mår dåligt/pappa pressar mig” så är maskineriet igång: skolan, kurator, ev. BUP, ev. soc.
Ingen säger att det måste eskalera. Poängen är att det kan, och då är det föräldern som får bära risken. Därför ska man hålla sig kall, konsekvent och sluta jaga.
Citera
2026-04-27, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Håller med till 100%. Har också barn i denna ålder, dock lyckligtvis inte med dessa problem.

Föräldraskap är ett ansvar. Det är ens ansvar att barnen växer upp och blir självgående. Om inte du gör det kommer ingen göra det. Och det är dessa som i stor utsträckning blir lätta byten i kriminella kretsar.

Visst är föräldraskap ett ansvar, troligtvis det största ansvaret i våra liv förutom ansvaret vi själva har gentemot oss själva och andra.

Men jag uppfattar det som om pappan här verkar vilja stimulera till far-och-son-aktiviteter som bondar de två; körkortslektionerna och middagar. Körkortslektionerna kanske upplevs som pressande eller svåra och det är tydligt att sonen hellre umgås med kompisar än pappan, vilket inte är ovanligt i den åldern. Han kanske borde vänta ett tag med körkortet.

Sonen verkar dock lat och/eller så kan det finnas ADHD eller liknande med i spelet. Kanske även droger eftersom han t.o.m. vägrar komma på middag hos pappan trots att han blir curlad med betald taxiresa. Att han haft tidigare strul för sig är väl heller ingen fjäder i hatten men nu när han fått praktik som han sköter är det väldigt bra. Men är praktiken bara tillfällig eller är det något han kan fortsätta med, i jobbförberedande syfte?

Jag undrar om sonen bor hemma hos pappan/mamman varannan vecka och om han är hemma från skolan 1 dag/vecka beroende på vem han bor hos. Har han olika regler hos mamma och pappa?

Sedan undrar jag vilken typ av linje han går på gymnasiet. Har han kanske hamnat i något alltför teoretiskt som han inte gillar eller orkar med? Finns det dyslexi med i bilden, månntro? Det kanske går att byta linje sista året?
Citera
2026-04-28, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Inget kommer att hända” är exakt den naiva hållningen som gör att folk blir chockade när det väl händer.
Det räcker med upprepad frånvaro, konflikter hemma och en tonåring som drar “jag mår dåligt/pappa pressar mig” så är maskineriet igång: skolan, kurator, ev. BUP, ev. soc.
Ingen säger att det måste eskalera. Poängen är att det kan, och då är det föräldern som får bära risken. Därför ska man hålla sig kall, konsekvent och sluta jaga.
Du målar upp ett helt osannolikt scenario som inte heller är relevant för frågeställningen om han ska pröjsa för grabbens körkort. Du skulle lika gärna kunna hävda att det är bäst att han låter bli så inte sonen får ett nervöst sammanbrott…
Citera
2026-04-28, 07:56
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektalutdelning
Du målar upp ett helt osannolikt scenario som inte heller är relevant för frågeställningen om han ska pröjsa för grabbens körkort. Du skulle lika gärna kunna hävda att det är bäst att han låter bli så inte sonen får ett nervöst sammanbrott…
Det är inte “osannolikt”, det är standard i Sverige sedan flera år tillbaka när skola, frånvaro och konflikt hemma kombineras.
Men visst, vi kan hålla oss till frågan: nej, han ska inte pröjsa en krona till när grabben inte ens dyker upp till middag eller visar minsta respekt.
Körkort är ett privilegium, inte en rättighet. Vill han ha det får han bidra med motivation och uppförande.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in