Citat:
Ursprungligen postat av
allan78
Håller med till 100%. Har också barn i denna ålder, dock lyckligtvis inte med dessa problem.
Föräldraskap är ett ansvar. Det är ens ansvar att barnen växer upp och blir självgående. Om inte du gör det kommer ingen göra det. Och det är dessa som i stor utsträckning blir lätta byten i kriminella kretsar.
Visst är föräldraskap ett ansvar, troligtvis det största ansvaret i våra liv förutom ansvaret vi själva har gentemot oss själva och andra.
Men jag uppfattar det som om pappan här verkar vilja stimulera till far-och-son-aktiviteter som bondar de två; körkortslektionerna och middagar. Körkortslektionerna kanske upplevs som pressande eller svåra och det är tydligt att sonen hellre umgås med kompisar än pappan, vilket inte är ovanligt i den åldern. Han kanske borde vänta ett tag med körkortet.
Sonen verkar dock lat och/eller så kan det finnas ADHD eller liknande med i spelet. Kanske även droger eftersom han t.o.m. vägrar komma på middag hos pappan trots att han blir curlad med betald taxiresa. Att han haft tidigare strul för sig är väl heller ingen fjäder i hatten men nu när han fått praktik som han sköter är det väldigt bra. Men är praktiken bara tillfällig eller är det något han kan fortsätta med, i jobbförberedande syfte?
Jag undrar om sonen bor hemma hos pappan/mamman varannan vecka och om han är hemma från skolan 1 dag/vecka beroende på vem han bor hos. Har han olika regler hos mamma och pappa?
Sedan undrar jag vilken typ av linje han går på gymnasiet. Har han kanske hamnat i något alltför teoretiskt som han inte gillar eller orkar med? Finns det dyslexi med i bilden, månntro? Det kanske går att byta linje sista året?