2026-04-27, 22:58
Medlem
Efter första målet idag mot Halmstad så började Mjällby spela en del fin fotboll som påminde om förra säsongen. Kan vi fortsätta med det nu så tror jag vi kan slå Malmö borta på söndag. Hela laget är tillgängligt så vi har en stark bänk, i synnerhet våra tonåringar.

Äntligen börjar man få tillbaka någon tro på det här laget.
Citera
2026-04-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Börsbolaget mäktade med 0.63 i xG så don’t get your hopes up…

Låter dock väldigt lågt?

Nu är inte jag den som kommer låtsas att vi skapade en otrolig massa vassa målchanser trots stort spelövertag men 0.63 känns märkligt lågt.
Citera
2026-04-27, 23:35
Medlem
Det övergår mitt förstånd hur det kan vara kontroversiellt att jag skriver att DIF inte haft marginalerna med sig i derbyn, de senaste tio åren. Ge mig ett helrör vodka och en timme så kan jag ge er några riktigt härliga exempel… låt en snubbe vara bitter. Vad fan är det frågan om egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Minns fortfarande när Jonas Olsson går upp och nickar rakt på Wiland och vi kontrar in 2-1(?) på övertid, avd: marginaler.

Ja, eller den gången Sundgren svandök efter att ha Yura snuddat honom med sin panna, eller den gången bollen gick stolpe, ribba, stolpe ut, eller den gången halva laget åkte på magsjuka två dagar innan avspark… jag kan fortsätta.

Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Vet inte om jag håller med. Er förra säsong räddar ni två av tre kryss i derbyn på en märklig straff mot gnaget och ett totalt felaktigt godkänt mål på stopptid mot oss. Det är snarare ni som haft marginalerna med er men trots det inte klarat av att få med er mer än oavgjort i derbyn. Dessutom har ni redan den här säsongen haft ett helt obegripligt bortdömt mål för Gais som gav er två poäng. Ni djurgårdare gnäller otroligt mycket och tycker synd om er själva.

Gällande situationen med Asoro igår så blåser väl Glenn ändå för huvudskada? Därav att det inte blir något. Vilket är ett korrekt beslut. Jag tycker han höll en jämn nivå, Skoglund ska väl ha ett gult det första som händer men Finndell ska väl ha åtminstone ett gult för både fula kapningar och bortsparkande av bollar matchen igenom. I regel finns det sällan mycket gott att säga om domarkåren men igår tycker jag faktiskt Nyberg skötte sig bra. Hög nivå men konsekvent åt båda hållen.

Det tycker jag inte. De senaste derbyna har vi presterat i linje med de poäng vi har spelat in, det vill säga 1 poäng. Jag tycker resultaten har speglat matchbilderna.

Felaktiga domslut jämnar ut sig över en hel säsong, och det vet väl ni om några om? Den där handsen mot Mjällby kommer bita er i arslet förr eller senare. För oss kom det i omgången med Elfsborg, men jag tycker det är helt meningslöst att ha nån pissa längst tävling i vem som är mest förfördelad av domare. Det kommer aldrig råda samsyn kring det.

Det kring att vi ska gnälla mycket och tycka synd om oss själva… jag träffar fortfarande bajare som grinar över vårat guld 2019, på grund av nåt hårfint offsidemål, eller som för delen tuggar fradga om man ens nämner Viktor Wolfs namn. Har du provat läsa på bajens svfans forum efter att ni blivit ”bortdömda”? Jag menar kom igen, att folk gnäller på domaren är inte unikt. Väldigt mycket se grandet i sin grannens öga men inte bjälken i din egen.

Om han blåser för huvudskada ska han göra det direkt? Dessutom är det väl att erkänna kontakt. Huruvida Glenn Nyberg gjorde en bra match kan man ha olika åsikter om, för mig räcker det att kolla frisparksstatistiken. Jag tror man har olika uppfattningar beroende på var ens sympatier ligger. Men som sagt, som jag skrev i mitt inledande inlägg så är det inte Nybergs fel att vi inte vinner. Vi blev inte bortdömda.
Citera
2026-04-27, 23:39
Medlem
Citat:
Vart börjar ett anfall och hur bedöms det så alla förstår? Du är fortfarande långt ifrån en tydlig gränsdragning.
Hade Sottes straff varit mindre märkligt om Dif var rättvända med bollen (dvs startade ett anfall)?

Jag tror inte vi kommer någon vart så låt oss enas om att vara oeniga kring detta.
Varför behöver det vara en tydlig gränsdragning? Halva regelboken är ju bedömninsfrågor som skiljer sig från situation till situation där domaren får använda sunt förnuft.

Om spelaren fälls i offensivt straffområde på så vis att det försämrar anfallande lagets chanser att göra mål = straff.
Ex. spelare dras ned vid offensiv hörna.

Om spelaren fälls i offensivt straffområde på så vis att det ändå inte försämrar anfallande lagets chanser att göra mål = indirekt frispark.
Ex. Sotte vs Gulliksen.

En sådan situation som skedde i tvillingderbyt sker kanske var sjunde år så det är knappast en stor grej, men att ge straff för något som inte är i närheten av en målchans är för mycket ”skrivbordsmål” för mig.
Citera
2026-04-27, 23:50
Medlem
Il.Malizias avatar
Varför hatar svenska domare att döma straff?
Man ser betydligt fler straffar dömas i andra ligor, och då har dessa VAR.

Vad är problemet?
Citera
2026-04-27, 23:53
Medlem
Keldons avatar
Om Zadok Yohanna är värd 100 mille vad är då Charlie Rosenqvist värd?
Citera
2026-04-28, 01:14
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Varför hatar svenska domare att döma straff?
Man ser betydligt fler straffar dömas i andra ligor, och då har dessa VAR.

Vad är problemet?

Ingen stor skillnad mellan antalet straffar i Allsvenskan och Premier League 2024/25. I Allsvenskan 3,4 straffar per lag, i PL 3,8 straffar per lag. Serie A i snitt 4 straffar per lag. La Liga och Ligue 1 ligger högre med 5,1 och 5,2 straffar per lag i snitt

Premier league: 0,11 straffar / match
Allsvenskan 0,11 straffar / match
Serie A: 0,11 straffar / match
Ligue 1: 0,15 straffar / match
La Liga 0,13 straffar / match
Eredivise 0,10 straffar / match

Så Allsvenskan ser inte ut att skilja sig speciellt mycket från andra ligor. Om jag nu råkat räkna rätt.
Citera
2026-04-28, 07:03
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vermoden
Det övergår mitt förstånd hur det kan vara kontroversiellt att jag skriver att DIF inte haft marginalerna med sig i derbyn, de senaste tio åren. Ge mig ett helrör vodka och en timme så kan jag ge er några riktigt härliga exempel… låt en snubbe vara bitter. Vad fan är det frågan om egentligen?

Ja, eller den gången Sundgren svandök efter att ha Yura snuddat honom med sin panna, eller den gången bollen gick stolpe, ribba, stolpe ut, eller den gången halva laget åkte på magsjuka två dagar innan avspark… jag kan fortsätta.

Det tycker jag inte. De senaste derbyna har vi presterat i linje med de poäng vi har spelat in, det vill säga 1 poäng. Jag tycker resultaten har speglat matchbilderna.

Felaktiga domslut jämnar ut sig över en hel säsong, och det vet väl ni om några om? Den där handsen mot Mjällby kommer bita er i arslet förr eller senare. För oss kom det i omgången med Elfsborg, men jag tycker det är helt meningslöst att ha nån pissa längst tävling i vem som är mest förfördelad av domare. Det kommer aldrig råda samsyn kring det.

Det kring att vi ska gnälla mycket och tycka synd om oss själva… jag träffar fortfarande bajare som grinar över vårat guld 2019, på grund av nåt hårfint offsidemål, eller som för delen tuggar fradga om man ens nämner Viktor Wolfs namn. Har du provat läsa på bajens svfans forum efter att ni blivit ”bortdömda”? Jag menar kom igen, att folk gnäller på domaren är inte unikt. Väldigt mycket se grandet i sin grannens öga men inte bjälken i din egen.

Om han blåser för huvudskada ska han göra det direkt? Dessutom är det väl att erkänna kontakt. Huruvida Glenn Nyberg gjorde en bra match kan man ha olika åsikter om, för mig räcker det att kolla frisparksstatistiken. Jag tror man har olika uppfattningar beroende på var ens sympatier ligger. Men som sagt, som jag skrev i mitt inledande inlägg så är det inte Nybergs fel att vi inte vinner. Vi blev inte bortdömda.
Viktor Eriksson har ju redan blivit nedsparkad mot HBK utan att få straff så isåfall är det väl redan utjämnat där. Det finns för övrigt djurgårdare som fortfarande ältar en offside på Stefan Rehn 2001, när vi säkrade guldet i omgång 25.

Att det är kontakt på Asoro förnekar väl ingen, det är snarare att det där skulle vara straff jag motsätter mig. Men absolut, Glenn kanske ska blåsa för huvudskada på en gång.

Att vi får fler frisparkar i en match där vi är totalt överlägsna spelmässigt förutom första kvarten och har 62% bollinnehav och ni ligger lågt och försöker ställa om är väl ganska naturligt? Hade det varit 8-8 i frisparkar trots den matchbilden hade det varit konstigt. 1-1 i gula kort.
Citera
2026-04-28, 08:17
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Låter dock väldigt lågt?

Nu är inte jag den som kommer låtsas att vi skapade en otrolig massa vassa målchanser trots stort spelövertag men 0.63 känns märkligt lågt.
Steg till 0.65 en timme efter matchen. Är väl rimligt ändå?
Citera
2026-04-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Viktor Eriksson har ju redan blivit nedsparkad mot HBK utan att få straff så isåfall är det väl redan utjämnat där. Det finns för övrigt djurgårdare som fortfarande ältar en offside på Stefan Rehn 2001, när vi säkrade guldet i omgång 25.

Att det är kontakt på Asoro förnekar väl ingen, det är snarare att det där skulle vara straff jag motsätter mig. Men absolut, Glenn kanske ska blåsa för huvudskada på en gång.

Att vi får fler frisparkar i en match där vi är totalt överlägsna spelmässigt förutom första kvarten och har 62% bollinnehav och ni ligger lågt och försöker ställa om är väl ganska naturligt? Hade det varit 8-8 i frisparkar trots den matchbilden hade det varit konstigt. 1-1 i gula kort.

Men vi har släppt Jonas Klings felaktiga byte från -97, så därför vinner vi tävlingen i minst gnällig… jag menar kom igen. Vad håller vi på med här? Det är klart att du ska hata oss, likt alla andra fåntrattar, det hör till, men lite jävla självinsikt får man väl ändå ha. Jag minns det du skrev om hur ”djurgårdare i grupp är gnälliga blabla” efter att ha läst reaktionerna på LSS-boendet sv fans när Pontus Jansson drog korsbandet. Hur tror du tongångarna hade varit på ert eget sv fans om nån hetsat er långsida genom att springa dit, ta upp en inkastad flaska, dricka den och sen le? Er svans hade så klart swishskramlat till en kryapådig-bukett och tårta, allt annat hade varit helt otänkbart eller vad då?

Jag tycker ju inte heller det är straff, det var ju typ hela utgångspunkten i mitt resonemang. Han väljer lägligt nog att blåsa när vi precis har återerövrat bollen… det är ju det som föranleder Mattiassons utvisning. Inte för att det spelar någon roll egentligen, men det där är fan ett justitiemord till utvisning, han får sitt andra gula kort pga citat ”han ser arg ut”. Bra nivå av Glenn.

Jag tror vi har olika syn på matchbilden. Vi var klart dominerande de första 30, sen släppte vi matchen helt och hållet och oavgjort är absolut inte orättvist med tanke på hur lite ni skapade. Derbymatcher präglas ju av fysiskt spel och jag tycker att han konsekvent släppte alldeles för mycket som ni orsakade, men blåste för exakt likadana situationer sekunden senare mot oss. Men som sagt, jag tror inte vi kommer få samsyn i det här. Det är ju inte det mitt ursprungliga inlägg handlar om heller.
Citera
2026-04-28, 09:48
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vermoden
Jag tror vi har olika syn på matchbilden. Vi var klart dominerande de första 30, sen släppte vi matchen helt och hållet och oavgjort är absolut inte orättvist med tanke på hur lite ni skapade.
Jag ger er att ni dominerade i max 15 minuter då ni vann alla våra försök till att etablera eget spel och vi kom ingen vart. Sedan fick vi tag på bollen. Bollinnehavet backas upp tydligt i statistiken. Har för mig att ni hade en farlig chans i 20:e, men då hade vi fått tag i vårat spel och eran dominans var över.

Att ni skulle "dominerat i 30 minuter" är en försköning inte helt olik likt narrativet ni skapade kring eran start i "Kenta derbyt" här om året.
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-04-28 kl. 09:54.
Citera
2026-04-28, 11:21
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Steg till 0.65 en timme efter matchen. Är väl rimligt ändå?
1.92 enligt OPTA, pissade på de med field tilt också
https://football-match-reports.streamlit.app/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in