2026-04-27, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Du har påstått detta 2 gånger nu. Puttar man omkull någon som inte har bollen i straffområdet så är straffen given. Gulliksen förstärker möjligtvis men vi har nog inte samma definition av ordet "filma".

Sotte är inte bara en begränsad spelare, han är grymt osmart också. Gulliksen lyckades komma under skinnet på honom. Lite väl enkelt om du frågar mig.
Tycker den straffen är bedrövlig att ge, även om den är korrekt sett till regelboken.
Visst är det dumt av Sotte men skulle hellre se typ gult kort till greken och indirekt frispark till Dif.

Bör aldrig kunna bli straffspark när bollen inte är i straffområdet är min åsikt.
Citera
2026-04-27, 14:33
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Tycker den straffen är bedrövlig att ge, även om den är korrekt sett till regelboken.
Visst är det dumt av Sotte men skulle hellre se typ gult kort till greken och indirekt frispark till Dif.

Bör aldrig kunna bli straffspark när bollen inte är i straffområdet är min åsikt.
Jag är för att man följer regelboken i alla situationer det går. Subjektiva bedömningar tenderar att skapa lipsillar som tycker att dom blir förfördelade när det drabbar dem.
Vill man ha ANDRA regler (tex ditt förslag) så måste man ändra regelboken först. Jag ser dock inte riktigt hur ditt förslag löser något problem, för det kommer komma en situation där någon puttar någon i straffområdet och det då skall bli straff. Vart drar du isf gränsen när det är ok och när det inte är ok?

Ingen stod på barrikaderna när Bajen tilldelades 3-0 förlust och ytterligare 3 poängs avdrag, för att det stod ju trots allt så i regelböckerna.
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-04-27 kl. 14:59.
Citera
2026-04-27, 16:49
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Den är mer tveksam.
Har inga större invändningar att domaren inte ansåg det.
Efter att ha kollat om situationen å har det nu färskt i minne blir jag fan ännu mer övertygad, Sotte passar alltså bollen tillbaka till Nordfeldt och blir tacklad bakifrån från ingenstans av Gulliksen och bröstar upp sig mot honom å han faller bakåt å ligger flinades på plasten. Om något är det ju för fan frispark till Sotte om man ska följa regelboken som du påstår dig vilja göra? Eller har jag fel?
Citera
2026-04-27, 16:50
Medlem
skogsburkans avatar
Oväntat att forumets största troll tycker Hahn incidenten var ett överfall, solklar straff och rött kort. Honkavaraa och kukhuvudet två fotbollsanalfabeter.

Som Teu skrev hade hittejoel fått rullas ut på bår och blivit hämtad med ambulanshelikopter om Hahn hade gjort det avsiktligt och verkligen nuddat.

Idag AIK - MFF hoppas på en roligare match än dom 3 senaste lagen i mellan, 0-0. AIK favoriter oddsmässigt.
Senast redigerad av skogsburkan 2026-04-27 kl. 16:53.
Citera
2026-04-27, 16:56
Medlem
Känns som en måstematch redan för Mjällby idag. Ska man vara med i toppen i år så kan man inte förlora hemma mot bådeÖrgryte och Halmstad.
Citera
2026-04-27, 17:54
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vermoden
Om jag nu ska förhålla mig opartiskt så tycker jag inte det är straff när Asoro faller, men jag kan väl med viss bitterhet konstatera att det är just sånt bajen och aik fått straff för i liknande situationer de senaste åren. De berömda marginalerna osv…

Sedan är det faktiskt ett obegripligt agerande av Glenn. Om han blåser är det rött kort och straff, eller gult kort på Asoro för filmning… inte ingenting. Det är inte hans fel att matchen slutade oavgjort, men han var fan usel.
Vet inte om jag håller med. Er förra säsong räddar ni två av tre kryss i derbyn på en märklig straff mot gnaget och ett totalt felaktigt godkänt mål på stopptid mot oss. Det är snarare ni som haft marginalerna med er men trots det inte klarat av att få med er mer än oavgjort i derbyn. Dessutom har ni redan den här säsongen haft ett helt obegripligt bortdömt mål för Gais som gav er två poäng. Ni djurgårdare gnäller otroligt mycket och tycker synd om er själva.

Gällande situationen med Asoro igår så blåser väl Glenn ändå för huvudskada? Därav att det inte blir något. Vilket är ett korrekt beslut. Jag tycker han höll en jämn nivå, Skoglund ska väl ha ett gult det första som händer men Finndell ska väl ha åtminstone ett gult för både fula kapningar och bortsparkande av bollar matchen igenom. I regel finns det sällan mycket gott att säga om domarkåren men igår tycker jag faktiskt Nyberg skötte sig bra. Hög nivå men konsekvent åt båda hållen.
Citera
2026-04-27, 18:16
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Vet inte om jag håller med. Er förra säsong räddar ni två av tre kryss i derbyn på en märklig straff mot gnaget och ett totalt felaktigt godkänt mål på stopptid mot oss. Det är snarare ni som haft marginalerna med er men trots det inte klarat av att få med er mer än oavgjort i derbyn. Dessutom har ni redan den här säsongen haft ett helt obegripligt bortdömt mål för Gais som gav er två poäng. Ni djurgårdare gnäller otroligt mycket och tycker synd om er själva.

Gällande situationen med Asoro igår så blåser väl Glenn ändå för huvudskada? Därav att det inte blir något. Vilket är ett korrekt beslut. Jag tycker han höll en jämn nivå, Skoglund ska väl ha ett gult det första som händer men Finndell ska väl ha åtminstone ett gult för både fula kapningar och bortsparkande av bollar matchen igenom. I regel finns det sällan mycket gott att säga om domarkåren men igår tycker jag faktiskt Nyberg skötte sig bra. Hög nivå men konsekvent åt båda hållen.

DIF fick dubbelt så många straffar som AIK 2023-25 (och 10-4 i mål på straffar), och 25% färre straffar (sex mot åtta) emot sig under samma period, så det kanske är så att minnen ibland är starkt emotionellt färgade av hur hemskt orättvist man tyckte det var.

Tyckte också Nyberg skötte sig bra. Inte ofta man ser så bra flyt i spelat. Alldeles för ofta blåser domarna sönder matcherna.
Citera
2026-04-27, 19:43
Medlem
Citat:
Jag är för att man följer regelboken i alla situationer det går. Subjektiva bedömningar tenderar att skapa lipsillar som tycker att dom blir förfördelade när det drabbar dem.
Vill man ha ANDRA regler (tex ditt förslag) så måste man ändra regelboken först. Jag ser dock inte riktigt hur ditt förslag löser något problem, för det kommer komma en situation där någon puttar någon i straffområdet och det då skall bli straff. Vart drar du isf gränsen när det är ok och när det inte är ok?
Gränsen är tydlig tycker jag. Är det ett anfall? Straff.
Inte anfall som i tvillingderbyt? Indirekt frispark.
Citera
2026-04-27, 20:55
Medlem
cokehyenas avatar
Stor eloge till Nordfeldt som inte maskar denna afton!
Citera
2026-04-27, 20:57
Medlem
Teus avatar
Brutalt orättvist.
Citera
2026-04-27, 21:00
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Brutalt orättvist.
Nya fina Solna!
Citera
2026-04-27, 21:25
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Du vet väl redan svaret?

Han satt på boendet och höll brandy i handen och sjöng för gamla djurgårn.
Dömde domaren rätt idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in