2026-04-27, 15:52
Medlem
ja jävlar inte så smart att låna ut pengar till en fattig inte ens säkert hon har nått jobb
men sen att koppla in fogden ock betala mer i avgifter än skulden är ändå dummare
men funderar om inte hela historien är påhittad
Citera
2026-04-27, 15:59
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Justerat för inflation och nedlagd tid, ja.
Hahahahaahahaa. Du borde bli kompis med henne. Ni verkar vara på samma nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Du gör det, inte hon.

Du tjatade på henne ett lån i en redan pressad situation, för du trodde att hennes livssituation skulle kunna lösas med en natt på hotell (??) sedan har du mage att försöka driva in "skulden"..? Se det som en gåva istället.

Du funderade aldrig över det faktum att hon inte hade råd att bo på hotell???? Då har man inte heller råd att låna till det!

Det är för övrigt alla skuldfällors värsta ursprung: att låna till saker som man de facto inte har råd med.

Och du prackade på henne ett sånt lån. Fy fan vilken dålig kompis.
Jo hon. Hon skrev att hon skulle försöka lösa någonstans att sova dagen efter det vilket hon också gjorde så? Jag har inte tjatat någonting, varför påstår du det? Hon skrev att hon kunde betala tillbaka vid löning vilket var 8 dagar senare. När hon då inte betalar tillbaka 2månader senare tycker du det är jag som belastar rättssystemet?

Det är din åsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
ja jävlar inte så smart att låna ut pengar till en fattig inte ens säkert hon har nått jobb
men sen att koppla in fogden ock betala mer i avgifter än skulden är ändå dummare
men funderar om inte hela historien är påhittad
Hon har jobb. Jag vet var hon jobbar.

Tips: https://vuxenutbildning.stockholm/sfi-och-grundlaggande-komvux/svenska-for-invandrare/
Citera
2026-04-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Allt detta jävla jobb för precis som du säger “små pengar”😂

Det är också bra erfarenhet, dom flesta har ingen kunskap eller praktiskt erfarenhet alls kring såna här frågor så att få prova på det är rätt värdefullt.
Citera
2026-04-27, 16:23
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Du gör det, inte hon.

Du tjatade på henne ett lån i en redan pressad situation, för du trodde att hennes livssituation skulle kunna lösas med en natt på hotell (??) sedan har du mage att försöka driva in "skulden"..? Se det som en gåva istället.

Du funderade aldrig över det faktum att hon inte hade råd att bo på hotell???? Då har man inte heller råd att låna till det!

Det är för övrigt alla skuldfällors värsta ursprung: att låna till saker som man de facto inte har råd med.

Och du prackade på henne ett sånt lån. Fy fan vilken dålig kompis.
Vilket jävla infantiliseringstänk. Hon är en vuxen människa, inte ett husdjur. Hon bad inte om välgörenhet, hon accepterade ett lån och lovade att betala tillbaka när lönen kom. Sen ljög hon för Kronofogden och började spela offer. Det är inte TS som ‘skuldfäller’ henne. Det är hon som tar emot pengar och sen vägrar stå för sin del av avtalet.
Citera
2026-04-27, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Hahahahaahahaa. Du borde bli kompis med henne. Ni verkar vara på samma nivå.
Nu var det ju du som var kompis med henne. Och blev blåst. Så vilken nivå hamnar du på då?
Citera
2026-04-27, 18:27
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Nu var det ju du som var kompis med henne. Och blev blåst. Så vilken nivå hamnar du på då?
Det är du som är blåst som inte vet hur ränta och inflation fungerar.
Citera
2026-04-27, 18:39
Medlem
Citat:
Jag visste inte vid tillfället om att hon påstod det om flera. Det är saker jag fått veta i efterhand. Det är lätt att vara efterklok. Hur skulle jag på förhand veta att hon skulle bli aggresiv när jag skulle be om pengarna tillbaka? Återigen: folk behöver tänka ett eller två steg längre.

3. Hur vet du att det inte ledde någonstans? Läste du det i en kaffesump? Konsekvenser av sina handlingar får hon ju. Hon blir skyldig mer än från början och vägrar hon betala blir det en betalningsanmärkning och hon har förlorat en vän som dessutom berättat om detta för andra som hon känner som tycker hon är dum i huvudet och inte vill ha med henne att göra.

Hon har skrivit "Tack för lånet, jag betalar tillbaka dig vid lön" och som jag skrivit skickat ett mail till tingsrätten att hon inte har råd att betala mig så hon har definitivt diskuterat lån. Varför skulle hon försöka kontakta mig? Blockerat henne gjorde jag för ett halvår sen.

Det verkar som att folk här gör antaganden och tror sig veta 100% om en situation som jag bara skrivit delar utav med två personer de inte känner. Märkligt.

Nej nej, ”folk” behöver inte tänka längre. Du behöver. Behövs ingen kaffesump, ledtrådarna fanns om henne men du misslyckades att se dem. Hon låter som en extrem problemmänniska redan innan du fick veta att det var flera. Bara att hon är luspank men är tillsammans med en våldsam pojkvän är två tecken för mycket, att hon inte kan låna en tusenlapp till ett hotellrum på egen hand är den tredje smällen. Allt detta visste du men ändå hoppade du in och grävde både din och hennes grav.

Det är här som DU gör misstaget, ingen här i tråden. Du lånar ut pengar. Allt efteråt är ju en enda stor fars. Allt du hade behövt göra var att ignorera din före detta vän, men du tvingas du ta henne till Tingsrätten. Du går nu runt och berättar historien till alla du känner vilket du tror de respekterar (det humör som de visar till dig) men egentligen får det dig att verka småsint och lättlurad när du gnäller om att du har blivit blåst. Jag tror inte den där bruden ens behöver snackas skit om, alla har nog redan fattat att det var en loser sen innan, utom du då.

Vi får väl hoppas att Tingsrätten dömer till din fördel. Annars kan hon ju definitivt höra av sig igen, hon har ju lyckats blåsa dig en gång redan. Hon verkar ha smått psykopatiska drag, du bör inte bli förvånad vad såna kan koka ihop.

Jag förstår inte riktigt syftet med tråden heller. Du skriver otillbörlig info som folk kommenterar om och då är det plötsligt deras fel att du inte skrev all info. När folk skriver kritik så skjuter du det ifrån dig och kallar dem för naiva när det egentligen är du som varit själva definitionen av naiv. Var allt detta bara en tråd för att släppa på trycket av dina skuldkänslor för denna ordentliga fuck up så får du gärna skriva det med. Mina tips står sig om du önskar att inte hamna i samma situation igen, detta var enbart självplågeri.
Citera
2026-04-27, 18:56
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Nej nej, ”folk” behöver inte tänka längre. Du behöver. Behövs ingen kaffesump, ledtrådarna fanns om henne men du misslyckades att se dem. Hon låter som en extrem problemmänniska redan innan du fick veta att det var flera. Bara att hon är luspank men är tillsammans med en våldsam pojkvän är två tecken för mycket, att hon inte kan låna en tusenlapp till ett hotellrum på egen hand är den tredje smällen. Allt detta visste du men ändå hoppade du in och grävde både din och hennes grav.

Det är här som DU gör misstaget, ingen här i tråden. Du lånar ut pengar. Allt efteråt är ju en enda stor fars. Allt du hade behövt göra var att ignorera din före detta vän, men du tvingas du ta henne till Tingsrätten. Du går nu runt och berättar historien till alla du känner vilket du tror de respekterar (det humör som de visar till dig) men egentligen får det dig att verka småsint och lättlurad när du gnäller om att du har blivit blåst. Jag tror inte den där bruden ens behöver snackas skit om, alla har nog redan fattat att det var en loser sen innan, utom du då.

Vi får väl hoppas att Tingsrätten dömer till din fördel. Annars kan hon ju definitivt höra av sig igen, hon har ju lyckats blåsa dig en gång redan. Hon verkar ha smått psykopatiska drag, du bör inte bli förvånad vad såna kan koka ihop.

Jag förstår inte riktigt syftet med tråden heller. Du skriver otillbörlig info som folk kommenterar om och då är det plötsligt deras fel att du inte skrev all info. När folk skriver kritik så skjuter du det ifrån dig och kallar dem för naiva när det egentligen är du som varit själva definitionen av naiv. Var allt detta bara en tråd för att släppa på trycket av dina skuldkänslor för denna ordentliga fuck up så får du gärna skriva det med. Mina tips står sig om du önskar att inte hamna i samma situation igen, detta var enbart självplågeri.
Mycket text men inte ett enda motargument eller svar på mina frågor. Exempel: Jag frågade dig hur du vet om det hjälpte henne eller inte (ifall du läste om det i en kaffesump) och du tar den kommentaren och kopplar till något helt annat. Svårt att hålla en diskussion då.
Citera
2026-04-27, 19:20
Medlem
Känns som att man inte värderar sin tid särskilt mycket om man bråkar om 1000 sek. Men visst, kör hårt.
Citera
2026-04-27, 19:36
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaben112
Känns som att man inte värderar sin tid särskilt mycket om man bråkar om 1000 sek. Men visst, kör hårt.
Det är en principsak. Hade kunnat skänka bort pengarna om man inte får ett elakt meddelande totalt helt utan anledning tillbaka när man varit snäll och lånat ut pengar och genuint visat empati. Som jag skrivit skrev jag dessutom efter alla hennes elaka meddelanden att jag inte hade lust att ta det vidare då det skulle kosta henne mer pengar och en ev. betalningsanmärkning. Men när jag då skriver att jag helst undviker kronofogden för hennes skull men att jag skickar det om hon inte skärper sig och hon svarar "gör det" är det klart det blir en principsak. Jag har ägnat mer tid åt att skriva i denna tråd (för jag är uttråkad antar jag) än att driva ärendet.

Förstår inte varför folk tror att det tagit massa tid? Man fyller i en ansökan hos kronofogden, får mailsvar att hon skrivit att jag ska ha gett henne pengarna och frågan om de då vill att jag ska driva det till tingsrätten som jag svarar ja på. Tar några screenshots och skickar till tingsrätten och får frågan om ett visst datum passar mig för en muntlig förberedelse som jag svarar ja på. Allt det "arbetet" tog några minuter. Tror folk jag suttit och diskuterat med en advokat (är ingen advokat inblandad i en muntlig förberedelse) i flera timmar och suttit med en tavla och dragit trådar som att jag försökt lösa mordet på Palme eller? Det har tagit typ 10 min av mitt liv.

Har inte ens tänkt på det här på flera månader. Men skrev i tråden om att var fjärde svensk är pank innan löning och kom att tänka på henne och hur absurt hon bettet sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Vilket jävla infantiliseringstänk. Hon är en vuxen människa, inte ett husdjur. Hon bad inte om välgörenhet, hon accepterade ett lån och lovade att betala tillbaka när lönen kom. Sen ljög hon för Kronofogden och började spela offer. Det är inte TS som ‘skuldfäller’ henne. Det är hon som tar emot pengar och sen vägrar stå för sin del av avtalet.
Kan inte hålla med mer.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-04-27 kl. 19:43.
Citera
2026-04-27, 19:50
Medlem
Citat:
Det är du som är blåst som inte vet hur ränta och inflation fungerar.
Du är en person som lånar ut pengar, ångrar sig, blir arg, stämmer henne, betalar avgifter, skriver ett inlägg och tjafsar med varenda person som inte håller med dig.

Känner inte du själv att du kanske lagt orimligt mycket tid för att återta 1000kr?
Citera
2026-04-27, 23:46
Medlem
Citat:
Mycket text men inte ett enda motargument eller svar på mina frågor. Exempel: Jag frågade dig hur du vet om det hjälpte henne eller inte (ifall du läste om det i en kaffesump) och du tar den kommentaren och kopplar till något helt annat. Svårt att hålla en diskussion då.

Läs igen, har besvarat all din dynga på exakt det sätt du förtjänar. Det roliga är att du kan ställa dig själv samma fråga, hur vet du att det hjälpte henne, var du själv där i hotellrummet? Faktan är att hon blåste dig på pengar och då bör en vettig människa anta att hon även är kapabel att lura dig att hon gjorde nytta av pengarna, vad du vet så kan hon ju lika gärna varit sugen på hotellfrukost eller köpt sig en ny tröja för pengarna.

Vad jag ser så har du inte haft en enda vettig diskussion med någon i tråden, varenda en ger dig rättmätig kritik som du blir sur över och viftar bort. Du skrev bara av dig för sympati men blir istället pissad på. Undrar vad du förväntade dig.

Av ”ren princip” ska du nu tjafsa över tusen spänn? Att någon slags rättvisa skulle infinna sig? Du är småsint och blåst mannen. Du skyddar dig själv med att påstå att det är någon slags princip. Detta kostar skattebetalarna tiotusentals kronor.

Dina principer bör vara:
1. 1000 spänn, det var jävligt korkat av mig, men detta är läropengar. Att tjafsa i Tingsrätten är bara ytterligare slöseri med min tid, mina pengar, och min energi.
2. Nu har jag lärt mig att hon är en lögnare, då klipper jag bort henne ur mitt liv då jag har viktigare saker för mig.

Varenda jävla en i tråden har sagt exakt samma sak haha. Men absolut, alla andra har såklart fel och du har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in