Citat:
Den devisen har jag alltid levt efter, låna aldrig ut mer än du kan avvara för gott. Så när jag lånar ut pengar, vilket nästan aldrig sker, så är det aldrig mer än jag klarar mig utan. Nu var det inga jättesummor det var frågan om, det var väl en tusenlapp som TS lånat ut för en hotellnatt och det är ju en ganska vanlig kostnad för ett vanligt hotell på bygden.
Fick 2 råd av min mormor som jag följer. Det första är att man inte löser pengaproblem med pengar. Det andra är att inte låna ut något som man inte kan tänka sig att skänka bort.
Nu vet jag inte vilka summor det handlar om här och det är ju synd att hon gjorde så här och svek dig. Men vänskapen var ju på något sätt förstörd redan innan, du visste bara inte om hur hon egentligen var. Nu har hon visat dig det.
Nu vet jag inte vilka summor det handlar om här och det är ju synd att hon gjorde så här och svek dig. Men vänskapen var ju på något sätt förstörd redan innan, du visste bara inte om hur hon egentligen var. Nu har hon visat dig det.
Jag har en egen liten historia om detta, frugan hade en strulig väninna som behövde låna 8K för dryga 10 år sedan. Hon väntade även på ett arvsskifte på runt 100K. Frugan ville att vi skulle hjälpa, jag var tveksam -men okej, vi hjälpte. Ett dryga tre månader senare fick hon sitt arv, men tror ni att hon betalde? Frugan sa till henne flera gånger, och efter ytterligare några månader så ringde jag till henne att nu ser du fan till att betala, och jag fick höra massa bortförklaringar, men jag sa åt henne att det enda jag är intresserad av är att du betalar tillbaka. Så det gjorde hon. Frugan och hon är inte vänner längre kan jag säga.
Just när det gäller TS så är det väl snällt att låna ut, men det är inte alls säkert att de pengarna gick till något hotell, de kan mycket väl gått åt till en festkväll eller droger. Man ska vara synnerligen restriktiv med att låna ut både saker och pengar.