2026-04-25, 01:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Har märkt det på sistone. Är skitskraj när jag låter min tidigare hjälte farsan köra. Fan är på hela tiden. Det var nära det. Såg du inte den bilen? Känner ju som man kommer dö om låter gubben köra. Men sedan detta var ju Guden den som liksom kunde navigera i Stockholm aldrig ens varit där innan. En tidigare Gud på att köra men idag icke. Hur ska man liksom kunna meddela detta?
Citera
2026-04-25, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Har märkt det på sistone. Är skitskraj när jag låter min tidigare hjälte farsan köra. Fan är på hela tiden. Det var nära det. Såg du inte den bilen? Känner ju som man kommer dö om låter gubben köra. Men sedan detta var ju Guden den som liksom kunde navigera i Stockholm aldrig ens varit där innan. En tidigare Gud på att köra men idag icke. Hur ska man liksom kunna meddela detta?
Såvida du inte gör det i samma tillstånd som du var i när du skrev det här inlägget kanske du kan köra istället för honom bara? Skyll på vägarbeten eller något. "De bygger ju om överallt men jag har koll på vart vi ska, hit med nycklarna."
Citera
2026-04-25, 19:51
Medlem
Citat:
Det är ju jättesvårt, sorry för sent svar.
Klart man inte vill begränsa sin hjälte, men du kanske inte behöver agera bov. Hör av dig till soc.styrelsen och lämna en annonym anmälan.
Många kanske kan köra, men borde inte.
Citera
2026-04-25, 22:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Det är ju jättesvårt, sorry för sent svar.
Klart man inte vill begränsa sin hjälte, men du kanske inte behöver agera bov. Hör av dig till soc.styrelsen och lämna en annonym anmälan.
Många kanske kan köra, men borde inte.

Tack för svar. Men det är nog det värsta du kan göra! Man ska ju hålla det inom familjen. Blanda in soc. Nej tack.

Men man får ju presentera den lagom. Grejen är ju att dessa päron har det i minne själva när de förbjöd sina föräldrar att köra. Det minns man ju och det var icke poppis och dessa äldre...
Citera
2026-04-26, 09:00
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Tack för svar. Men det är nog det värsta du kan göra! Man ska ju hålla det inom familjen. Blanda in soc. Nej tack.

Men man får ju presentera den lagom. Grejen är ju att dessa päron har det i minne själva när de förbjöd sina föräldrar att köra. Det minns man ju och det var icke poppis och dessa äldre...
När jag ställ inför svåra avvägningar hur jag skall agera brukar jag fråga mig "vem jag vill vara" (i en idial värld).

Agerar jag efter det så får korten falla som de faller.
Citera
2026-04-27, 10:36
Medlem
Citat:

Jag har exakt samma problem med min farsa, uppskattar också svar från folk i tråden hur man ska lösa detta, Hjälten som körde mig 50-60 mil mitt i kolsvarta natten till hockey läger, varje träning och alla utflykter finns inte kvar, kändes som man satt bakom en formel 1 förare som kunde navigera bättre än Schumacher.

Senaste gången jag åkte bil med farsan så va vid påväg att smälla vid minst 3 tillfällen, hamnade i motsatt riktning på vägen och han kunde inte låta bli att kolla på allt annat förutom vägen.

Skulle också uppskatta svar på hur man ska lägga fram detta utan att man gör farsgubben förbannad.
Citera
2026-04-27, 15:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Jag har exakt samma problem med min farsa, uppskattar också svar från folk i tråden hur man ska lösa detta, Hjälten som körde mig 50-60 mil mitt i kolsvarta natten till hockey läger, varje träning och alla utflykter finns inte kvar, kändes som man satt bakom en formel 1 förare som kunde navigera bättre än Schumacher.

Senaste gången jag åkte bil med farsan så va vid påväg att smälla vid minst 3 tillfällen, hamnade i motsatt riktning på vägen och han kunde inte låta bli att kolla på allt annat förutom vägen.

Skulle också uppskatta svar på hur man ska lägga fram detta utan att man gör farsgubben förbannad.

Jo minns det ju själv. De bara tog kortet. Nix du får inte köra mera! Det blev ju gnab. Du är fan arvslös!

Detta med att hindra en person att köra är ju en mega sak. Men man måste ju det. En dag. Det hör ju liksom till livet.
Citera
2026-04-27, 16:43
Medlem
Om man ska ta ifrån en man rätten att köra bil för att han blivit gammal borde aldrig de flesta kvinnor ens fått köra. Det har ju inget med åldern att göra då egenskaperna är olika hos folk. Mötte en man en gång som varit utsatt för sin familj att de tyckte att han skulle sluta att köra bil. Inte för att han inte kunde utan för att han var gammal. Han lovade dem till slut att när han blev 100 år var det bra.

Bilen behöll han dock i garaget. När jag mötte honom var han 101 år och skulle äntligen sälja bilen då den ändå bara stod där. Men gubben var hur pigg och klar som helst när han sprang runt och visade bilen. Såg detaljer och fläckar på den han tyckte han borde gjort vid innan. Jag tror nog att gubben fortfarande kunde men för husfridens skull lät han bara bli att själv ratta bilen!

Det är läkaren som till slut ska beröva ens körkort då egenskaperna inte längre är dem rätta. De har skyldighet att rapportera in detta till myndigheten. I praktiken blir det nog dock polisen som omhändertar körkortet efter en olycka där orsaken helt klart består av bristande uppmärksamhet eller rent av korkade beslut som fattats.

Var själv med om en gubbe som backade ut från en parkering, över en trottoar samt väg och in i min bil som stod parkerad vid vägkanten. Där brukar inte stå någon sa han. En annan körde och frun satt bredvid och berättade hur. Han hade i princip bara ledsyn. Vid en komplicerad korsning hann inte kärringen inte med att instruera utan han körde på mig. Båda fick sina körkort direkt omhändertagna av polis på plats.
Citera
2026-04-27, 17:02
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Jo minns det ju själv. De bara tog kortet. Nix du får inte köra mera! Det blev ju gnab. Du är fan arvslös!

Detta med att hindra en person att köra är ju en mega sak. Men man måste ju det. En dag. Det hör ju liksom till livet.

Bara gör det. Tänk dig om din pappas nedsatta reaktionsförmåga leder till att han har ihjäl sig själv eller nån annan, och du hade kunnat göra nåt åt det.

En möjlig ingång är kanske att räkna på vad det kostar för honom att ha bil och hur många taxiresor han kan få för det. Om han bor på rätt ställe kan det bli en rejält vinst att göra sig av med bilen, även om det svider lite med tanke på självbilden och frihetskänslan.
Citera
2026-04-27, 18:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Bara gör det. Tänk dig om din pappas nedsatta reaktionsförmåga leder till att han har ihjäl sig själv eller nån annan, och du hade kunnat göra nåt åt det.

En möjlig ingång är kanske att räkna på vad det kostar för honom att ha bil och hur många taxiresor han kan få för det. Om han bor på rätt ställe kan det bli en rejält vinst att göra sig av med bilen, även om det svider lite med tanke på självbilden och frihetskänslan.

Jo kommer göra det. Bara ta nycklarna. Bli allenna skurken. Trots tre syskon som finns där. Men japp är inte ens äldst men får fan gör detta!
Citera
2026-04-27, 19:00
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Jo kommer göra det. Bara ta nycklarna. Bli allenna skurken. Trots tre syskon som finns där. Men japp är inte ens äldst men får fan gör detta!

Kanske inte är så lätt, men försök att få honom med på det, för bådas skull. Och skit i offerkoftan! Omtanke gör ont ibland.
Citera
2026-04-27, 19:14
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fast med den logiken borde aldrig tonåringar och lite till få köra. Sen att ha egen bil är frihet att köra när man vill vart man vill. Kostnaden kvittar för de som har råd.

?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in