2026-04-27, 19:19
Medlem
Batagares avatar
Det finns ingen fast åldersgräns i Sverige för när man måste sluta köra bil. Körkortet gäller livet ut så länge man uppfyller de medicinska kraven. Olycksrisken ökar dock statistiskt sett efter 75 års ålder på grund av nedsatt syn, reaktionsförmåga och kognitiv förmåga, vilket gör att många då bör överväga att sluta köra.

Många äldre kompenserar för sina nedsättningar genom att köra mindre, undvika mörkerkörning, tät trafik eller dåligt väder. Det är dock viktigt att ta varningstecken på allvar för att undvika olyckor.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/har-korkort/villkor-och-medicinska-krav/aldre-och-bilkorning/
Citera
2026-05-01, 20:50
Medlem
Sätt in en kamera i bilen som filmar körningen, visa honom situationerna han missat.
Citera
2026-05-01, 22:02
Medlem
KiselMupps avatar
Kör gubben manuell eller automat?

Om man slipper koncentrera sig på växlandet så har man bättre uppmärksamhet på trafiken.
För min farsa blev körningen bättre efter att jag hjälpt honom att byta till en bil med automatlåda.
Citera
2026-05-02, 08:41
Medlem
En bekant till min bror har samma problem. Ingen i familjen vågar säga till gubben att det är dags att sälja bilen och åka färdtjänst.

Han skulle åka hem efter en påskmiddag och hittade inte ens ut från villaområdet till den stora vägen. Det handlar om en fin, bred och upplyst vägsträcka på 150 meter. I slutet på vägen vid en T-korsning, så står det tre stora upplysta byggnader (bilfirmor). Gubben ser inte ens så långt och svänger in på en bostadsparkering efter 75 meter. Först då går det upp ett ljus att något inte riktigt stämmer.

Sonens kommentar var obetalbar "gubben ser nog inte så bra".
Citera
2026-05-02, 08:45
Medlem
LKKINGENs avatar
Fråga gubbe vad han tycker om att åka när du kör så kanske du får höra varför han envisas med att köra.
Annars kan du säga att det är dags för ett besök hos optikern.
Citera
2026-05-03, 13:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Fråga gubbe vad han tycker om att åka när du kör så kanske du får höra varför han envisas med att köra.
Annars kan du säga att det är dags för ett besök hos optikern.

Han vill liksom sträcka på benen. När han nu vill köra. Jag tänker nix jag kör du får vila när vi är framme..

Det litet bra. Är ju att det numera aldrig blir bråk om det. Han liksom det är bra att du kör. Men just säga nix aldrig mera är ju en extra sak. För äldre är det en sak. Som att bli satt på hemmet. Att de icke får köra mer = samma sak.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-05-03 kl. 13:49.
Citera
2026-05-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Har märkt det på sistone. Är skitskraj när jag låter min tidigare hjälte farsan köra. Fan är på hela tiden. Det var nära det. Såg du inte den bilen? Känner ju som man kommer dö om låter gubben köra. Men sedan detta var ju Guden den som liksom kunde navigera i Stockholm aldrig ens varit där innan. En tidigare Gud på att köra men idag icke. Hur ska man liksom kunna meddela detta?

Köp en A-traktor till gubben. Då blir det iaf mindre skador om han ställer till det
Citera
2026-05-03, 13:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Köp en A-traktor till gubben. Då blir det iaf mindre skador om han ställer till det

Ja det blir något det! Han köpte traktor till en för att just leka med att köra. Man kommer sedan köpa en till han för just att leka
Citera
2026-05-03, 15:49
Medlem
Har han svårigheter att förflytta sig utan bil, klarar han av nyttja kollektivtrafik?
Citera
2026-05-04, 17:13
Medlem
supremanics avatar
Eftersom dagens gamlingar oftast har så tät kontakt med vården så låter jag det vara upp till vården när det är dags att dra in lappen istället för att tjata själv.
Många äldre lyssnar inte på vad andra säger utan de behöver själva krocka med en stolpe eller nåt innan de själva kommer till insikten att de bör lägga ner. Man kan bara hoppas att de inte kör ihjäl nån som skulle bli saknad innan dess
Citera
2026-05-05, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Har märkt det på sistone. Är skitskraj när jag låter min tidigare hjälte farsan köra. Fan är på hela tiden. Det var nära det. Såg du inte den bilen? Känner ju som man kommer dö om låter gubben köra. Men sedan detta var ju Guden den som liksom kunde navigera i Stockholm aldrig ens varit där innan. En tidigare Gud på att köra men idag icke. Hur ska man liksom kunna meddela detta?
Du kan inte säga åt honom. Den enda som kan säga åt honom är en läkare. Om en läkare bedömer att han kan köra så har du inget att säga om det. Snubben har antagligen kört i många år innan du ens föddes.

Min poäng är, han kommer inte att lyssna på dig om du säger åt honom att han inte kan köra bil mer. Du måste på något listigt vis läkare och/eller myndighet att säga detta åt honom, helst samtidigt som du gör det klart att du bara vill hans bästa och respekterar honom hela vägen.

Vi hade samma problem med min farfar. Gubbfan såg knappt på senaste åren. Som tur var så kände min far någon som jobbade som polis som lyckades övertala honom. Då gick det enkelt. Men för farsan omöjligt. Sånt här måste hanteras med finess.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in