2026-04-27, 18:20
Medlem
Vem0ths avatar
Man kan lite som influenserkåta mammor pusha sitt barn till att snabbt bli en miljonär. En familjevän har pushat sin dotter till att göra dagliga grejer på tiktok, instagram och YT-shorts. 15 år och tjänade en halvmiljon förra året som direkt går till morsans konto. Jag är numera orolig om morsan där kommer pusha henne till att gå över till sexuella akter när hon når 18, jag har kritiserat henne så jävla många gånger och försökt få in bilden att det är fel vad hon gör mot sitt barn. Så jävla kontrollerande och besatt över att få en genväg till rikemansland genom att vara en total nolla i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Jag känner att A-traktorrevolutionen är skyldig till mycket av de extra kostnaderna. Ska ungarna ha en rejäl A-traktor som en Porsche Cayene eller Defender av senare snitt kostar den minst en halv miljon i inköp och minst 50 k i försäkring om året. Sen ska de ju ha soppa också..

Jag skojar inte, bara för någon månad sedan fastnade alla som klev av bussen upp för att stirra på en Ferrari omvandlad till a-traktor. Någon kommenterade "Somliga har det bra i livet." och liksom Fucking A' man! till det.
Citera
2026-04-27, 18:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.pt.se/ekonomi/artikel/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon-/r4p7768r

Detta stärker mig i mitt beslut att inte skaffa barn. Hur tänker ni med barn?

Och så undrar Sverige varför barnafödandet minskar drastiskt.. vilka singlar har råd med 10-15000:- i hyra och barn
Citera
2026-04-27, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Och så undrar Sverige varför barnafödandet minskar drastiskt.. vilka singlar har råd med 10-15000:- i hyra och barn

Singlar? Normalt är man två när man skaffar barn, men du kanske gör annorlunda?

Om man inte har råd med ett barn, motsvarande 10-15k sek är man en jävla förlorare, oavsett om man är singel eller i ett parförhållande. Då kanske det är bättre att man håller sig barnfri och låter folk med bättre driv och intelligens skapa nästa generation.

Bidragstagande somalier med 8 barn har ju råd så jag har svårt att se att det är ekonomin som sätter stopp.
Citera
2026-04-27, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Allt kostar pengar. Vad ska du göra med pengarna istället? Nä men helt seriöst så kan man ju bli lite skrämd av eknomin med tonårsbarn. Har bara små än så länge, ser inga problem med det.

Köpa hund eller sköldpadda.
Citera
2026-04-27, 19:20
Medlem
Jordgubbes avatar
Sådana siffror presenteras från alla banker mfl. Första är den som blev nyhet nu.

https://seb.se/privat/livet/familj/att-skaffa-barn/sa-mycket-kostar-ett-barn
https://www.swedbank.se/privat/livet/familj/ekonomens-tips-till-blivande-foraldrar.html
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/tips-guider/privatekonomi/familj/kostnader-barn/
https://www.nordea.se/privat/liv/ung/vad-kostar-ett-barn.html

Och här ett par äldre trådar
(FB) Vad kostar ett barn mellan 0-18år? (2013)
(FB) Hur mycket kostar det att ha barn (2009)
Senast redigerad av Jordgubbe 2026-04-27 kl. 19:22.
Citera
2026-04-27, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Medeltalet ligger tydligen på 500-800 kronor/månad för en 15-åring (enligt uppgift).

Vem har råd att betala ut månadspengar på 11-12,000 per månad kronor till sina barn? Det tror jag inte en vanlig genomsnittsfamilj förmår.

Däremot minns jag som ung att en del kompisar fick behålla sitt barnbidrag själva som månadspeng eller så fick de halva och föräldrarna sparade resten på bankkonto till dem för framtida ändamål.

Enligt vilka uppgifter? Ungarna får en swish till bensin, kläder,smink,löskukar och gud vet vad. Det kanske inte räknas in som "månadspeng".
Citera
2026-04-27, 19:48
Medlem
Mycket bra!

Finns ingen anledning att skaffa barn, åtminstone inte för barnen själva.

Fasansfullt att växa upp med elända och hot om klimatet, oceaner fulla av plast, ingen vild fisk snart, eventuellt världskrig, eventuellt kärnvapenkrig, miljöförstöring, arbetslöshet, AI som tar jobben ifrån mänskligheten etc etc

Inga barn tack eller hur fan är man funtad om man ändå skaffar?!
Citera
2026-04-27, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Det låter snarare för billigt på många orter.
Med ett kvadratmeterpris på 115 000 så skulle du kunna ge ditt barn ett rum på 4.5m2 i Stockholm. Ska du på riktigt trycka in 2 barn på 9m2 motsvarande vad du får för 1.1 miljoner?

Just det, alla vet ju att en bostad med omedelbar verkan direkt man flyttar in förlorar hela dess värde och därmed bör beräknas som en utgift till 100% och sedan bortskänkas vid utflytt.

Man får möjligen räkna på vad det kostar totalt sett att ha ett extra rum under X år. Jämför köpa en trea för 3,5 miljoner med en fyra för 4,2. Absolut 700k prisskillnad. Men räntekostnaden blir ca 14700 per år efter ränteavdrag vid 3% ränta. Bor man där i 10 år blir det alltså ca 147 000 kr i extra ränta givet att bostaden varken går upp eller ner i värde. Även avgiften blir väl något dyrare. Men vi pratar ca 147 000 på 10 år. Inte 700k. Sen hade jag bott "stort", gärna i hus även utan barn. Så man kan inte riktigt påstå att bara för man låser ett rum man ändå till en unge i 18 år att det blir dyrare än att bara ha rummet som kontor eller något annat. Det är inte ett vansinnigt koncept att man i stora delar av Sverige har fler rum än absolut minimum.

Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det beror på att ungarna idag får en swish och inte pengar i handen som det var förr. Dessutom spenderar ungarna betydligt mer idag än vad dom gjorde för 10 år sedan. Personligen tycker jag det är sjukligt att en 15 årig tjej springer omkring med 11-12 tkr i månaden som spenderas på alkohol, smink, löskukar och epa traktorer.

Ja för att det är det. Det är väl knappast normen att 15-åringar springer runt med 10 lax i månaden? Den typen av idioti hittar du knappt ens i de finare villaområdena. Klart någon unge har det så men du får det att låta som att det vore mer vanligt än ovanligt vilket självklart inte är fallet.
Senast redigerad av kalleboool 2026-04-27 kl. 19:58.
Citera
2026-04-27, 20:16
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att de räknar "inkomstförlusten", i jämförelse med om föräldern skulle ha arbetat heltid, som en kostnad. Det är helt galet.

Jaha? Vad är det om inte en inkomstförlust? Om du måste gå ner till att arbeta deltid pga att du skaffat ett barn, har du då inte förlorat pengar?
Citera
2026-04-27, 20:18
Medlem
Daniel83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att de räknar "inkomstförlusten", i jämförelse med om föräldern skulle ha arbetat heltid, som en kostnad. Det är helt galet.

Nja, jag tolkar det snarare som att om man jobbar heltid så är ungen mer på förskolan och får mat där. Jobbar någon av föräldrarna deltid så blir det mindre tid på förskolan och då måste man lägga ut en större slant för mat/frukt/fika hemma som annars bekostats av förskolan. Det är väl ändå samma månadskostnad oavsett ungens vistelsetid?
Citera
2026-04-27, 20:24
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hahaha vilka i Sverige undrar varför barnafödandet minskar drastiskt?? INGEN. Det är bara i din fantasi detta sker. Allt är planerat och väl genomfört att det skall bli såhär.
Citera
2026-04-27, 20:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Jaha? Vad är det om inte en inkomstförlust? Om du måste gå ner till att arbeta deltid pga att du skaffat ett barn, har du då inte förlorat pengar?

Ja, men förr i Sverige och i andra länder fortfarande, så är det självklart att gifta mammor är hemma. Det är ingen som sitter och räknar på hur mycket de skulle tjäna om de skulle arbeta i stället, och betraktar det beloppet som en KOSTNAD. Det är ett jätteknasigt sätt att resonera, och detta är en av orsakerna till nativitetskrisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in