2026-04-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej bostad är medräknat.
Sen är vinsten mindre, precis som Einzelgaenger skriver så lyckas oftare dom med barn bättre i karriären.

Många som har svårt att förstå detta. Barn gör något med en. Om det sedan är den nya mognaden eller Gud och universum som vill belöna dig får var och en avgöra själva. Men det är onekligen att folk med barn presterar bättre i karriär och drar in mer pengar .
Citera
2026-04-27, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Men det har väl knappast med hur barn/studiebidraget utvecklats. Det beror väl bara på att svensk meddelklass har mer pengar än dom förtjänar genom rimliga jobb.

Det beror på att ungarna idag får en swish och inte pengar i handen som det var förr. Dessutom spenderar ungarna betydligt mer idag än vad dom gjorde för 10 år sedan. Personligen tycker jag det är sjukligt att en 15 årig tjej springer omkring med 11-12 tkr i månaden som spenderas på alkohol, smink, löskukar och epa traktorer.
Citera
2026-04-27, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Många som har svårt att förstå detta. Barn gör något med en. Om det sedan är den nya mognaden eller Gud och universum som vill belöna dig får var och en avgöra själva. Men det är onekligen att folk med barn presterar bättre i karriär och drar in mer pengar .

Det är såklart inget övernaturligt med det. Utan bara att man ses som mer pålitig om man har barn. Barnlösa äldre män ses ofta som kufar man bör vara en aning skeptisk till. Och när man har barn har man ofta en sak till gemensamt med andra högre upp i organisationen.
Citera
2026-04-27, 16:20
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.pt.se/ekonomi/artikel/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon-/r4p7768r

Detta stärker mig i mitt beslut att inte skaffa barn. Hur tänker ni med barn?

Jag har 5 barn.
Jag skaffade barn i vetskap att det kostar pengar.
Sen håller några av dessa på med idrotter som är sjukt dyrt 😆 Alla idrottar och har minst tre olika idrotter.

Men vart skulle jag ha gjort av pengarna utan barn? Resa å nöje är ju jätte skoj när man är själv å alla andra har barn.

Dom ger något som inte pengar kan ge.
Citera
2026-04-27, 16:48
Medlem
är du LO arbetare så skaffa INTE barn!
Citera
2026-04-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Betalartikel... Men jag har läst SEB:s uträkningar i samma ämne tidigare, för några år sedan. Även då kom de fram till en fantasisumma. Det är så dumt, för de räknar på en övre medelklasstillvaro där barnen har dyra hobbies av typen ridning respektive hockey, familjen reser på en skidsemester och en solsemester om året, barnen åker på minst en språkresa var i tonåren, barnen får märkeskläder, dyra prylar, dyra kalas och kalaspresenter. Graviditets- och barnförsäkringar är för övrigt inte heller nödvändiga, samhällets skydd är tillräckligt. (Jag sa inte att de inte kan vara bra att ha, jag sa att de inte är NÖDVÄNDIGA - om det är DET det hänger på, ifall man ska skaffa barn eller inte.)

Barn kostar det de tillåts att kosta, och med våra bidragssystem, gratis skolor, starkt subventionerad barnomsorg, gratis tand-, läkar- och sjukvård och förskrivna läkemedel för barn, så har ALLA råd att ha så många barn som de vill. Ibland kan man t.o.m. tycka att systemet är FÖR generöst, i och med att det innebär att invandrare och White Trash förökar sig okontrollerat... men hur eller hur, så finns det INGA normalvettiga svenska par som måste avstå från barn p.g.a. ekonomin. Det tar samhället hand om om det blir nödvändigt. Jämför med hur det är i USA och var lite nöjda!

...och även detta att SEB räknar med "inkomstförlust", det är så tråkigt att vissa tänker så nu. Förr när kvinnor slutade arbeta när de gifte sig, eller senast när de fått den första graviditeten konstaterad, så satt de ju inte och räknade på att "om jag skulle ha arbetat idag så skulle jag ha tjänat si-och-så mycket, på en vecka hade det blivit SÅ mycket, och på en månad SÅ MYCKET, och på ett år SÅ mycket - OJ OJ OJ va' mycket pengar jag förlorar på att ta hand om den här j-la ungen". Man TÄNKER ju inte så, det finns inget som heter "förlorad arbetsinkomst" när man är hemma med sina egna barn, det är ju det som är livet...

Paradoxen är ju att desto mer staten satsar på välfärd, barnomsorg, jämlikhet ju mer sjunker barnafödandet. Sverige har idag lägre naivitet än USA, då ingår t o m alla invandrare i Sverige som skaffar många fler barn. (Vilket ändå är en större % än USA).

Nästan som staten tagit bort alla naturliga incitament för en kvinna att hitta en man att bilda familj med och barnafödandet för att säkra framtiden.

Säger inte det är rätt eller fel. Men det finns nog underliggande biologiska krafter samhället signalerar omedvetet.

USA har inget gratis dagis (svindyrt), ingen föräldraledighet, folk har knappt semester, dyr skola, sjukförsäkringen. Ändå är det fler som skaffar barn där! Även om man bryter ner det på inkomst grupp, den inkomst grupp som har lägst barnafödande i USA (medelklass) skaffar ändå fler barn än snittet för Sverige! Och mycket högre än svensk medelklass!

Ser man på länder med ännu sämre skyddsnät så är det *tada* ännu fler som skaffar barn! Visst det finns undantag, men generellt håller korrelationen även för I-länder. Mer välfärd. Mindre barnafödande.

Främst tror jag allteftersom välfärden kollapsar i Sverige ju fler kommer skaffa barn. Så det har inget med personers ekonomi att göra. Mer välstånd och välfärd leder bara till att folk blir mer egoistiska och narcissistiska och fokuserar mer på egoistiskt "självförverkligande" istället för på samarbete och överlevnad för flocken.

Med Sveriges generösa system borde det födas hur många barn som helst! Nu säger folk det är pga invandringen ingen vill skaffa barn. Men Danmark har lika lågt och Norge och Finland ännu lägre!

Även denna tråd är ganska talande, så länge folk fokuserar på det ekonomiska spelar det ingen roll vilka ekonomiska incitament man ger folk. Du kommer alltid kunna spara *ännu mer* på att inte skaffa barn!
Citera
2026-04-27, 17:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Mina 4 barn är alla värda 1 mkr.

Jag tycker TS kan använda pengarna han sparat till några roliga utlandsresor till mallis. Don efter person.
Citera
2026-04-27, 17:18
Medlem
Biggedys avatar
Ja vem fan orkar med barn egentligen. Jobbiga, ställer massa tråkiga frågor, bajsar på sig och spyr. Näe, inte för mig. Men bra att ni skaffar så jag har nån som kan balsamera min kropp på ålderdomshemmet och betalar min pension. Kommer behöva ett dagligt skumbad för denna gamla gubbkroppen
Citera
2026-04-27, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Dagens ungar får betydligt mer i månaden än för 10 år sedan. Det är inte ovanligt att en 15-16 årig tjej får 11-12 000 i månadspeng när alla utgifter är räknade.

Medeltalet ligger tydligen på 500-800 kronor/månad för en 15-åring (enligt uppgift).

Vem har råd att betala ut månadspengar på 11-12,000 per månad kronor till sina barn? Det tror jag inte en vanlig genomsnittsfamilj förmår.

Däremot minns jag som ung att en del kompisar fick behålla sitt barnbidrag själva som månadspeng eller så fick de halva och föräldrarna sparade resten på bankkonto till dem för framtida ändamål.
Citera
2026-04-27, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2
Paradoxen är ju att desto mer staten satsar på välfärd, barnomsorg, jämlikhet ju mer sjunker barnafödandet. Sverige har idag lägre naivitet än USA, då ingår t o m alla invandrare i Sverige som skaffar många fler barn. (Vilket ändå är en större % än USA).

Nästan som staten tagit bort alla naturliga incitament för en kvinna att hitta en man att bilda familj med och barnafödandet för att säkra framtiden.

Säger inte det är rätt eller fel. Men det finns nog underliggande biologiska krafter samhället signalerar omedvetet.

USA har inget gratis dagis (svindyrt), ingen föräldraledighet, folk har knappt semester, dyr skola, sjukförsäkringen. Ändå är det fler som skaffar barn där! Även om man bryter ner det på inkomst grupp, den inkomst grupp som har lägst barnafödande i USA (medelklass) skaffar ändå fler barn än snittet för Sverige! Och mycket högre än svensk medelklass!

Ser man på länder med ännu sämre skyddsnät så är det *tada* ännu fler som skaffar barn! Visst det finns undantag, men generellt håller korrelationen även för I-länder. Mer välfärd. Mindre barnafödande.

Främst tror jag allteftersom välfärden kollapsar i Sverige ju fler kommer skaffa barn. Så det har inget med personers ekonomi att göra. Mer välstånd och välfärd leder bara till att folk blir mer egoistiska och narcissistiska och fokuserar mer på egoistiskt "självförverkligande" istället för på samarbete och överlevnad för flocken.

Med Sveriges generösa system borde det födas hur många barn som helst! Nu säger folk det är pga invandringen ingen vill skaffa barn. Men Danmark har lika lågt och Norge och Finland ännu lägre!

Även denna tråd är ganska talande, så länge folk fokuserar på det ekonomiska spelar det ingen roll vilka ekonomiska incitament man ger folk. Du kommer alltid kunna spara *ännu mer* på att inte skaffa barn!
Mkt bra analys.Välstånd och välfärd förpestar människor.De börjar ljuga,snacka skit,baktala och dagdrömma.
Citera
2026-04-27, 18:10
Medlem
Dille24s avatar
Jag känner att A-traktorrevolutionen är skyldig till mycket av de extra kostnaderna. Ska ungarna ha en rejäl A-traktor som en Porsche Cayene eller Defender av senare snitt kostar den minst en halv miljon i inköp och minst 50 k i försäkring om året. Sen ska de ju ha soppa också..
Citera
2026-04-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det känns så logiskt. När man skaffar barn har egoismen en förmåga att flyga åt helvete, man har ju plötsligt någon annans liv i sina händer vilket ökar prestationsförmågan rejält hos varje normalt funtad människa. En ensamsittare med chips och Tiktok i soffan har inte bråttom någonstans, plötsligt har åren gått och endast flugorna surrar i plånboken. Livet är vad som pågår medan ensamsittaren skjuter upp skärpningen till morgondagen, eller dagen därpå. Eller nästa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in