2026-04-27, 13:10
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Fick 2 råd av min mormor som jag följer. Det första är att man inte löser pengaproblem med pengar. Det andra är att inte låna ut något som man inte kan tänka sig att skänka bort.

Nu vet jag inte vilka summor det handlar om här och det är ju synd att hon gjorde så här och svek dig. Men vänskapen var ju på något sätt förstörd redan innan, du visste bara inte om hur hon egentligen var. Nu har hon visat dig det.
Den devisen har jag alltid levt efter, låna aldrig ut mer än du kan avvara för gott. Så när jag lånar ut pengar, vilket nästan aldrig sker, så är det aldrig mer än jag klarar mig utan. Nu var det inga jättesummor det var frågan om, det var väl en tusenlapp som TS lånat ut för en hotellnatt och det är ju en ganska vanlig kostnad för ett vanligt hotell på bygden.

Jag har en egen liten historia om detta, frugan hade en strulig väninna som behövde låna 8K för dryga 10 år sedan. Hon väntade även på ett arvsskifte på runt 100K. Frugan ville att vi skulle hjälpa, jag var tveksam -men okej, vi hjälpte. Ett dryga tre månader senare fick hon sitt arv, men tror ni att hon betalde? Frugan sa till henne flera gånger, och efter ytterligare några månader så ringde jag till henne att nu ser du fan till att betala, och jag fick höra massa bortförklaringar, men jag sa åt henne att det enda jag är intresserad av är att du betalar tillbaka. Så det gjorde hon. Frugan och hon är inte vänner längre kan jag säga.

Just när det gäller TS så är det väl snällt att låna ut, men det är inte alls säkert att de pengarna gick till något hotell, de kan mycket väl gått åt till en festkväll eller droger. Man ska vara synnerligen restriktiv med att låna ut både saker och pengar.
Citera
2026-04-27, 13:37
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Detta visar ju bara på att du inte har särskilt bra koll på situationen du försatt dig i.

Att du skulle få ”mer därtill” kan du ju bara glömma. I bästa fall får du tillbaka samma pengar du lånat ut samt erlagda avgifter. I det ultimata fallet får du ut ytterligare typ 10% ränta på dina 1000kr. Vi pratar en ”vinst” om 100kr.
Så 100kr är mindre därtill menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det säger mycket om dig själv som är hämndlysten och vill plåga en redan skör människa.
För att du ska få rätt och är snål.
Du borde få 10.000 kronor i böter för att du utnyttjar statens resurser i din vendetta. Du kanske trodde att du ska få knulla henne för att du varit så snäll och lånat henne tusen kronor?
Det verkar finnas mer i den historien som du inte berättar.
Snål? Som med låga medel lånar ut 1000kr. Det är ju hon som plågar mig. Det är hon som var skyldig mig, inte tvärtom så är hon som utnyttjar staten. Vid tillfället hade jag en 10p flickvän som jag var nykär i och jag skulle aldrig vara otrogen även om jag var ihop med en 3p och den här idioten är en 4p WT. Fanns ingenting sånt i tanke öht. Men att du tänker så säger snarare rätt mycket om din intelligens. Hela inlägget.

Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Om jag åker ut till Rågsved i finaste gå-borts-kostymen och viftar med mina sedelbuntar och sen gnäller hos herr konstapel över att jag blev rånad gör jag definitivt det.

Ok, jag är en norsk oljemagnat som hamnat i lite ekonomiska trubbel, vilket är olyckligt då jag hittat en ny fyndighet. Om du bara kan föra över tre tusen så jag kan säkra mineralrättigheterna på marken så kommer du få en avkastning på 1000% när jag fått igång brytningen, pucko.
Ah ett klassiskt exempel av "den som sa de, han va de" som går ut på internet och riktar sin ilska på första bästa diskussion, går inte att diskutera med lågintelligenta som dig. Ha det da.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-04-27 kl. 13:53.
Citera
2026-04-27, 13:40
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
Tråkig upplevelse för ts. Men ts verkar inte ha lärt sig något då ts ville ha tillbaka pengarna för atg kunna låna ut till en annan vän.

Dags att sluta med snällhet och naivitet kanske?

Behöver folk pengar så får de gå till banken, tigga eller kanske göra en budget som håller.
Ville inte skriva det här för det var för personligt men känner mig tvungen nu för folk inte kan tänka ett steg längre: Pengarna skulle gå till min mamma som hade fått ett akut sjukdomsfall. Jag skickade pengar till henne och sa att hon fick dem för jag ville att hon skulle må bättre medan jag själv fick leva extra snålt den veckan. Samma dag som löning fick jag tillbaka pengarna av min mor trots att jag sa att hon inte behövde betala tillbaka. De få gånger jag behövt lånat pengar till släkt har jag alltid fått tillbaka den dagen de sagt att de ska betala tillbaka.

Men du tycker det är naivt att bry sig om sina föräldrars hälsa?
Citera
2026-04-27, 13:49
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Fick 2 råd av min mormor som jag följer. Det första är att man inte löser pengaproblem med pengar. Det andra är att inte låna ut något som man inte kan tänka sig att skänka bort.

Nu vet jag inte vilka summor det handlar om här och det är ju synd att hon gjorde så här och svek dig. Men vänskapen var ju på något sätt förstörd redan innan, du visste bara inte om hur hon egentligen var. Nu har hon visat dig det.
Ja det har du rätt i. Som jag skrev visste jag inte ens om att hon hade barn. Vilket säger rätt mycket om en person man känt några år. På ytan jättetrevlig mot mig sen så fort det gick emot henne visade hon sina rätta färger och jag får veta från tidigare ex till henne att hon betett sig som ett svin och när jag diskuterade detta i min vänskapskrets berättar typ alla att hon är helt sjuk i huvudet. Men den sidan hade jag inte sett innan.
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Klassisk flahbacktråd: så fort en kvinna beter sig som ett svin ska de vanliga tvångsmässiga postarna “förklara” detta med diagnoser av trauma och omständigheter. Men när en man gör något schysst ska han skällas ut som om han vore dum i huvudet.
Ansvar verkar bara gälla åt ett håll i Sverige.

TS, vill du vinna på riktigt och få det juridiskt fastställt, ja, då är tingsrätten enda vägen.
Haha ja. Det har du en poäng i.

Ja alltså det är redan i tingsrätten. Datum för muntlig förberedelse är bokad sen långt tillbaka.
Citera
2026-04-27, 13:57
Medlem
Herregud, vad fan tror DU om människor?

ALLA ledtrådar fanns där. Hon påstår sig bli slagen av alla hon dejtar, vilket även om det skulle stämma, är en person som medvetet söker sig till problem. Hon blir fett inställsam när du erbjuder hotell.

NOTERA. Enligt din text så är det enbart DU som pratar om lån. Hon säger bara ”tack va snällt”. Hon låtsades för fan medvetet om att ditt lånesnack inte existerade.

När du ber om pengarna tillbaka så blir hon AGGRESIV. Detta är ju för fan rena rama lektion nr 101 i MANIPULATIONSTEKNIK. Hon hoppas du skräms iväg och skiter i den där tusenlappen.

Hoppas verkligen du tar lärdom av detta. Hon är redan ett psycho så hon är inte relevant här. Men du måste lära dig:

1. Bara för att DU är en ärlig människa så betyder det inte att alla andra är det
2. Lär dig känna igen dessa manipulationstekniker, om någon letar sympati för något ”stort problem”, men sedan inte kan få fram ynka tusen spänn för att lösa deras jätteproblem, då är de ute för att blåsa dig. Om en person blir aggressiv när du anklagar dem så vet du att du haft rätt hela tiden, lita på din magkänsla för fan!
3. Din ”snällhet” ledde fan ingenstans. Skit i dramatiska människors pissiga liv, de måste ta konsekvenserna av sina egna val annars så kommer de aldrig att ändra på sig. Sanningen är att de förmodligen aldrig kommer ändra på sig ändå, antingen är det dig eller nån annan de kommer be om tusen spänn till av, se till att det inte blir du igen.
4. Gör dig av med dessa blodiglar. Jag vet ärligt talat inte om ett besök till Tingsrätten är värt den där tusenlappen, det kostar dig mer än vad det smakar. Men när du är klar med skiten, BLOCKERA LUDRET från alla jävla kontaktvägar som ens är möjliga och ge fan i att skriva en enda jävla gång. Får hon tag i dig så är det ett nytt manipulationsförsök, ta för fan inte vetet vad hon än skriver, blockera det som att hon inte ens existerar och gå vidare med ditt problemfria liv.
Citera
2026-04-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Ville inte skriva det här för det var för personligt men känner mig tvungen nu för folk inte kan tänka ett steg längre: Pengarna skulle gå till min mamma som hade fått ett akut sjukdomsfall. Jag skickade pengar till henne och sa att hon fick dem för jag ville att hon skulle må bättre medan jag själv fick leva extra snålt den veckan. Samma dag som löning fick jag tillbaka pengarna av min mor trots att jag sa att hon inte behövde betala tillbaka. De få gånger jag behövt lånat pengar till släkt har jag alltid fått tillbaka den dagen de sagt att de ska betala tillbaka.

Men du tycker det är naivt att bry sig om sina föräldrars hälsa?

Att du försöker guilt trippa någon för att de inte skulle bry sig om en gammal mammas hälsa är helt orelevant.

Släkt och föräldrar förtjänar såklart en chans. Man lånar ut mindre belopp, betalar de tillbaka är allt i sin ordning. Betalar de inte tillbaka, ja då har du betalat ett litet pris för att veta att inte ens vissa släktingar är att lita på när det gäller pengar. Tro mig, när det kommer till pengar så kan även ens allra närmsta blåsa en, kanske till och med speciellt de närmsta.

När de kommer till vänner så be dem att vänta till nästa lön eller ta ett SMS-lån. Finns verkligen ingen anledning att låna ut pengar för någonting när det kommer till vänner. Hade hon suttit i skiten så pass illa att hon var tvungen att fly, ja då hade hon SMS-lånat utan problem för att sedan jobba ihop pengarna under nästkommande månad, leva på den billigaste av soppor för att överleva. Det hon gjorde var en uppenbar bluff.

Du får såklart kalla både mig och föregående person för naiv, elak, etc, men det ändrar inte på det faktum att vi lever i en värld där det finns många som försöker blåsa en utan att blinka. Jag hade kunnat skriva ett helt inlägg där jag håller med dig om du blev orättvist behandlad, att den där tjejen var ett pucko, och att Tingsrätten kommer återinföra rättvisan. Men i det stora hela är inget av det relevant, sympati ändrar inte på fakta. Du lät en orm komma in under skinnet på dig och nu måste du bli vaknare så att det inte händer igen, alla andra slutsatser kommer leda till att du blir blåst på löpande band.
Citera
2026-04-27, 15:12
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Att du försöker guilt trippa någon för att de inte skulle bry sig om en gammal mammas hälsa är helt orelevant.

Släkt och föräldrar förtjänar såklart en chans. Man lånar ut mindre belopp, betalar de tillbaka är allt i sin ordning. Betalar de inte tillbaka, ja då har du betalat ett litet pris för att veta att inte ens vissa släktingar är att lita på när det gäller pengar. Tro mig, när det kommer till pengar så kan även ens allra närmsta blåsa en, kanske till och med speciellt de närmsta.

När de kommer till vänner så be dem att vänta till nästa lön eller ta ett SMS-lån. Finns verkligen ingen anledning att låna ut pengar för någonting när det kommer till vänner. Hade hon suttit i skiten så pass illa att hon var tvungen att fly, ja då hade hon SMS-lånat utan problem för att sedan jobba ihop pengarna under nästkommande månad, leva på den billigaste av soppor för att överleva. Det hon gjorde var en uppenbar bluff.

Du får såklart kalla både mig och föregående person för naiv, elak, etc, men det ändrar inte på det faktum att vi lever i en värld där det finns många som försöker blåsa en utan att blinka. Jag hade kunnat skriva ett helt inlägg där jag håller med dig om du blev orättvist behandlad, att den där tjejen var ett pucko, och att Tingsrätten kommer återinföra rättvisan. Men i det stora hela är inget av det relevant, sympati ändrar inte på fakta. Du lät en orm komma in under skinnet på dig och nu måste du bli vaknare så att det inte händer igen, alla andra slutsatser kommer leda till att du blir blåst på löpande band.
Fast du visste inte om vad det handlade om och gjorde antaganden. Det är ditt misstag, inte mitt. Folk har i allmänhet svårt att tänka ett steg längre.
Citera
2026-04-27, 15:20
Medlem
Citat:
Visste inte om jag skulle lägga det här eller i psykologi men vi testar här. Och svårt att få med hela historien i rubriken. Men kände mig sugen på att höra flashbackares åsikter om detta.

En kompis, numera före detta kompis skriver till mig att hennes pojkvän slår henne. Jag var aldrig jättenära henne eller något men hon har tydligen svårt med vänner och anförtrodde sig till mig. Jag frågar var hon ska ta vägen och om hon har nånstans att bo då de var sambos och hon svarar "nej jag ska tillbaka dit igen senare ikväll, jag har inga vänner eller familj"

Jag reagerar såklart starkt på detta och skriver "men du kan ju inte åka till en person du just dumpat som slår dig?" och efter mycket skrivande fram och tillbaka erbjuder jag mig att låna pengar till henne för att bo på hotell, jag nämner att jag inte har mycket pengar vilket hon vet då jag är sjukskriven och hon svarar "men det är dyrt med hotell här, är du säker? Jag får lön om några dagar" jag erbjuder även henne ett tillfälligt boende hos en släktings sommarhus (det här var i vintras) som hon tackar nej till för hon säger att hon har nån kompis som kanske kan fixa nåt. Hon tackar iaf. ja till lånet till hotell. Dagen efter skriver hon tacksamma meddelanden om hur skönt det var att bo på hotell hit och dit. Sen skriver vi lite då och då och kollar läget och hon verkar bo i nån kolonilott tillfälligt. Efter några månader skriver jag och frågar om jag kan få tillbaka pengarna då jag behöver låna pengar till en annan person. Då får jag ett aggressivt rent av elakt meddelande tillbaka. Jag tänker att jag låter det vara för hon har en dålig dag eller nåt och sen frågar jag igen lite senare och då får jag ytterligare ett elakt meddelande.

Jag får kring denna tid veta från andra vänner att hon anklagat typ alla sina ex för att slå henne. Bland annat en jag känner som jag har väldigt svårt att se att det skulle stämma. Han själv säger att hon slog honom och att han knuffade undan henne.

Jag börjar misstro hennes berättelse och skriver till slut "Jag har varit snäll och försökt hjälpa dig när ingen annan gjorde det och du är elak tillbaka? Varför? Jag vill ha mina pengar för det är kris för en annan person jag känner som behöver låna. Om du inte betalar kommer jag skicka detta till kronofogden" då svarar hon "gör det" vilket jag gör och till Kronofogden säger hon att jag gett henne pengarna. Innan jag betalar avgiften skriver jag ett sista meddelande och skickar en Swishförfrågan om att jag drar tillbaka det från KRF om hon betalar, det är allt jag bryr mig om. Trots att jag har solklara bevis från vår konversation där det är solklart att jag skrivit att det rör sig om ett lån. Då går fallet vidare till tingsrätten (blir så om hon påstår att jag ljuger)

Hon skriver till tingsrätten "jag tjänar bara si och så mycket och har inte råd att betala tillbaka honom" För det första får jag ut mindre pengar än henne vilket är komiskt i sammanhanget men det är ju totalt irrelevant för sakfrågan. Men vänta nu. Hon skrev ju till kronofogden att jag gett henne pengarna? Varför ska hon betala tillbaka något om det varit en gåva? Hon erkänner ju indirekt till tingsrätten att jag de facto har lånat ut pengarna och att det aldrig varit frågan om nån gåva. Jag har all denna konversation sparad och har skickat den till tingsrätten.

Så nu kommer hon få betala krf-avgift, avgift till tingsrätten och hon har förlorat den enda vän som ville hjälpa henne och har dessutom indirekt erkänt att hon har fel i något där jag har fullt med bevis.

Frågeställning: Hur i helvete tänker en sån människa? Hur kan man vara så korkad. Nu kommer hon få en större skuld som tickar på med ränta. Det enda jag kan tänka mig är att hon trodde att jag inte skulle gå vidare med det. Men för mig handlar det om princip och inte om pengar och eftersom jag vet att jag har rätt betalade jag med glädje avgiften till krf och tingsrätten för jag vet ju att jag har alla bevis på min sida och i ett sånt här mål är det upp till henne att bevisa att pengarna de facto var en gåva vilket hon inte kan bevisa öht. och jag har ju dessutom solklara bevis för att det var ett lån och hon har själv skrivit som en idiot till tingsrätten att hon inte har råd att betala sin skuld vilket säger emot att det skulle vara en gåva... Hon förlorar dessutom en av få personer som genuint brydde sig om henne som vän. För lite småpengar...

Nu kanske vissa tänker att det är dåligt av mig att inte ge pengarna till henne som påstår sig bli slagen av sitt ex (de kanske fortfarande är ihop. Jag vet ej) men det verkar alltså vara skitsnack och att hon är den som är aggresiv vilket hon visar mot mig som bara varit snäll och lånat ut pengar och får elaka sms när jag frågar om när hon ska betala tillbaka när hon ursprungligen skrev att jag skulle få pengarna några dagar senare. Rätt ska vara rätt och jag bryr mig inte om pengarna.

Hon slösar dessutom på allas tid och svenska skattepengar. Jag tänkte ta upp det i muntliga förberedelsen. Typ bara säga "jag tycker det här är slöseri med allas tid och svenska skattepengar, bevisen talar för sig själv, jag behöver inte säga mer"

Allt detta jävla jobb för precis som du säger “små pengar”😂
Citera
2026-04-27, 15:21
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Herregud, vad fan tror DU om människor?

ALLA ledtrådar fanns där. Hon påstår sig bli slagen av alla hon dejtar, vilket även om det skulle stämma, är en person som medvetet söker sig till problem. Hon blir fett inställsam när du erbjuder hotell.

NOTERA. Enligt din text så är det enbart DU som pratar om lån. Hon säger bara ”tack va snällt”. Hon låtsades för fan medvetet om att ditt lånesnack inte existerade.

När du ber om pengarna tillbaka så blir hon AGGRESIV. Detta är ju för fan rena rama lektion nr 101 i MANIPULATIONSTEKNIK. Hon hoppas du skräms iväg och skiter i den där tusenlappen.

Hoppas verkligen du tar lärdom av detta. Hon är redan ett psycho så hon är inte relevant här. Men du måste lära dig:

1. Bara för att DU är en ärlig människa så betyder det inte att alla andra är det
2. Lär dig känna igen dessa manipulationstekniker, om någon letar sympati för något ”stort problem”, men sedan inte kan få fram ynka tusen spänn för att lösa deras jätteproblem, då är de ute för att blåsa dig. Om en person blir aggressiv när du anklagar dem så vet du att du haft rätt hela tiden, lita på din magkänsla för fan!
3. Din ”snällhet” ledde fan ingenstans. Skit i dramatiska människors pissiga liv, de måste ta konsekvenserna av sina egna val annars så kommer de aldrig att ändra på sig. Sanningen är att de förmodligen aldrig kommer ändra på sig ändå, antingen är det dig eller nån annan de kommer be om tusen spänn till av, se till att det inte blir du igen.
4. Gör dig av med dessa blodiglar. Jag vet ärligt talat inte om ett besök till Tingsrätten är värt den där tusenlappen, det kostar dig mer än vad det smakar. Men när du är klar med skiten, BLOCKERA LUDRET från alla jävla kontaktvägar som ens är möjliga och ge fan i att skriva en enda jävla gång. Får hon tag i dig så är det ett nytt manipulationsförsök, ta för fan inte vetet vad hon än skriver, blockera det som att hon inte ens existerar och gå vidare med ditt problemfria liv.
Jag visste inte vid tillfället om att hon påstod det om flera. Det är saker jag fått veta i efterhand. Det är lätt att vara efterklok. Hur skulle jag på förhand veta att hon skulle bli aggresiv när jag skulle be om pengarna tillbaka? Återigen: folk behöver tänka ett eller två steg längre.

3. Hur vet du att det inte ledde någonstans? Läste du det i en kaffesump? Konsekvenser av sina handlingar får hon ju. Hon blir skyldig mer än från början och vägrar hon betala blir det en betalningsanmärkning och hon har förlorat en vän som dessutom berättat om detta för andra som hon känner som tycker hon är dum i huvudet och inte vill ha med henne att göra.

Hon har skrivit "Tack för lånet, jag betalar tillbaka dig vid lön" och som jag skrivit skickat ett mail till tingsrätten att hon inte har råd att betala mig så hon har definitivt diskuterat lån. Varför skulle hon försöka kontakta mig? Blockerat henne gjorde jag för ett halvår sen.

Det verkar som att folk här gör antaganden och tror sig veta 100% om en situation som jag bara skrivit delar utav med två personer de inte känner. Märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Allt detta jävla jobb för precis som du säger “små pengar”😂
Allt detta jävla jobb? Tagit mig 5-10 minuter. Som jag påpekat flera gånger skiter jag totalt i pengarna. Det handlar om princip.
Citera
2026-04-27, 15:35
Medlem
Berit85s avatar
Citat:

Hon slösar dessutom på allas tid och svenska skattepengar. Jag tänkte ta upp det i muntliga förberedelsen. Typ bara säga "jag tycker det här är slöseri med allas tid och svenska skattepengar, bevisen talar för sig själv, jag behöver inte säga mer"

Du gör det, inte hon.

Du tjatade på henne ett lån i en redan pressad situation, för du trodde att hennes livssituation skulle kunna lösas med en natt på hotell (??) sedan har du mage att försöka driva in "skulden"..? Se det som en gåva istället.

Du funderade aldrig över det faktum att hon inte hade råd att bo på hotell???? Då har man inte heller råd att låna till det!

Det är för övrigt alla skuldfällors värsta ursprung: att låna till saker som man de facto inte har råd med.

Och du prackade på henne ett sånt lån. Fy fan vilken dålig kompis.
Citera
2026-04-27, 15:41
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Jag var orolig för hennes liv. Oj vad dum jag är.

Med facit i hand nu så ja, här har du nog trots allt varit lite dum!
Citera
2026-04-27, 15:45
Medlem
Citat:
Så 100kr är mindre därtill menar du?
Justerat för inflation och nedlagd tid, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in