2026-04-27, 08:49
Medlem
Varför är det att sedan efter Chat GTP kom, och alla andra AI tjänster, så kan folk plötsligt inte göra någonting själva?
Ingen kan räkna ut ett eget tal själv, ta reda på medicinsk information eller vanliga saker man bara ska veta.
Folk delar ju för fan sina sjukhus journaler med AI.

Vi blir ju bara dummare och dummare med tiden. Hur kommer det sig att folk bara "inte kan göra någonting utan AI" eller att "Chat är mina bästa vän".
Erkänn bara att du har fallit i händerna på dystopisk skit.
Citera
2026-04-27, 09:12
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligtegelsten
Varför är det att sedan efter Chat GTP kom, och alla andra AI tjänster, så kan folk plötsligt inte göra någonting själva?
Ingen kan räkna ut ett eget tal själv, ta reda på medicinsk information eller vanliga saker man bara ska veta.
Folk delar ju för fan sina sjukhus journaler med AI.

Vi blir ju bara dummare och dummare med tiden. Hur kommer det sig att folk bara "inte kan göra någonting utan AI" eller att "Chat är mina bästa vän".
Erkänn bara att du har fallit i händerna på dystopisk skit.

Håller med! Tidigare har jag läst långa texter och sammanfattat dem. Nu ber jag bara chatGPT att sammanfatta. Likadant med IT-relaterade arbetsuppgifter, ber AI att skriva skript, felsöka, m.m.

Visst är det effektivare så, men hjärnan får ju ingen 'motion' direkt. Så som 'amatör-hjärndoktor' känns det som att man över tid blir trögare.

edit: men som tur är så har AI fel många ggr, så då blir det att läsa manualer och liknande frågeställningar på olika forum.
Senast redigerad av Reka 2026-04-27 kl. 09:15.
Citera
2026-04-27, 09:19
Medlem
Korrekt. Det var också meningen. I denna nu artificiella värld hyllas avatarer och AI musik.
Mer och mer fejk som människorna konsumerar. Telefonen alltid redo att åka upp för att faktachecka ta mig faan allt som diskuteras. Organiska samtal existerar inte längre. Intellektualitet och filosofiska tankeställningar försvinner. De som använder denna AI och sina appar och tiktok mest verkar inte kunna kommunicera alls.
Spännande framtid vi har framför oss.
Citera
2026-04-27, 09:23
Medlem
Rodrigos avatar
Man inser efter ett tag att det inte är hållbart att lägga över alla arbetsuppgifter på AI / agenter det har jag också märkt / tänkt, det finns ett skav här, du behöver viss typ av egen förståelse för att ställa rätt frågor för att kunna använda AI effektivt.. men efter hand försvinner kunskapen/förståelsen för vad man gör eftersom man inte tänker själv, därigenom försvinner förmågan att formulera bra frågor till AI sakta men säkert om man inte gör något åt det, det är ett sakta fördummande. Det ska bli intressant att se vad som händer med de programmerare som helt har övergått till agentkodning, hur ska de ens veta att de ens skriver bra kod efter några år?
Citera
2026-04-27, 09:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Korrekt. Det var också meningen. I denna nu artificiella värld hyllas avatarer och AI musik.
Mer och mer fejk som människorna konsumerar. Telefonen alltid redo att åka upp för att faktachecka ta mig faan allt som diskuteras. Organiska samtal existerar inte längre. Intellektualitet och filosofiska tankeställningar försvinner. De som använder denna AI och sina appar och tiktok mest verkar inte kunna kommunicera alls.
Spännande framtid vi har framför oss.

Och jag tror att vinnarna i allt detta i förlängningen, när de negativa konsekvenserna av AI kommer, är de som har bevarat sin förmåga att kunna prata utifrån sig själv, har lätt för att lägga saker på minnet och inte behöver googla eller fråga AI om allt.
Citera
2026-04-27, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Och jag tror att vinnarna i allt detta i förlängningen, när de negativa konsekvenserna av AI kommer, är de som har bevarat sin förmåga att kunna prata utifrån sig själv, har lätt för att lägga saker på minnet och inte behöver googla eller fråga AI om allt.

Helt klart. Vi här på Flashback gymnasticerar vår hjärna konstant. Vi får kreativt svara på påhopp och allsköns frågeställningar. Man får hålla sig utanför denna fiktiva värld om man kan. Helt rätt.
Citera
2026-04-27, 09:28
Medlem
Riksreptilens avatar
Tja.. hur står det till med huvudräkningförmågan sedan allmänheten fick tillgång till abakus för rätt många hundra år sedan
... eller var det Casio miniräknare på klockan 1984?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Abakus?wprov=sfla1
Citera
2026-04-27, 09:28
Medlem
Pinoputchins avatar
Sant det var därför jag lämnade Facebook, stod inte ut med alla dessa hjärndöda AI-bilder och AI-videos i flödet.
Citera
2026-04-27, 09:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Håller med! Tidigare har jag läst långa texter och sammanfattat dem. Nu ber jag bara chatGPT att sammanfatta. Likadant med IT-relaterade arbetsuppgifter, ber AI att skriva skript, felsöka, m.m.

Visst är det effektivare så, men hjärnan får ju ingen 'motion' direkt. Så som 'amatör-hjärndoktor' känns det som att man över tid blir trögare.

edit: men som tur är så har AI fel många ggr, så då blir det att läsa manualer och liknande frågeställningar på olika forum.

Problemet är att det tar lång tid innan man hittar dessa fel som sen kan ställa till det hela vägen.

Jag använder AI rätt sporadiskt men varje gång man googlar får man ju ett AI svar högst upp som brukar vara en rätt bra förklaring av det man undrar.
Citera
2026-04-27, 09:56
Avstängd
Det kan vara sant precis som TV:n gjorde oss mer isolerad och dumma. Resultatet kan vi nu betrakta runt om i världen. Visst finns fördelar med AI precis som för televisionen och internet men baksidorna blir jobbigare för ungdomar idag att hantera tror jag och man kan se deras håglöshet och tvivel för allt (AI kan ljuga ihop vad som helst men är samtidigt ändå mer korrekt än lärare och föräldrar).
Citera
2026-04-27, 10:18
Medlem
Bogandoffs avatar
Urvattningen av det egna tänkandet har ju vart en ganska lång process, även innan AI kom. Dock så håller jag med om att sedan AI döck upp i Google sökningar eller ChatGPT så har det ökat lavinartat med folk som helt och hållet tror på innehållet utan det minst källkritik. Att dubbelkolla den information som AI ger dig verkar inte ligga högt på agendan hos många.
Men man ska inte lägga all skuld på AI. Smartphones har bidragit väldigt stort till att man inte längre "ids" fundera över saker eftersom du kan få svaret(av någon annan) på under 10 sekunder. Lägg till också då att den digitala kunskapen har rasat markant i och med den eviga jakten på att streamlina ens produkter.

Ironiskt är det ju verkligen, för man kan ju tro att genom att kunna söka upp vilken information som helst så borde många fler bli mer benägna att göra någonting själv, eftersom nu finns en guide på hur du gör det.
Citera
2026-04-27, 10:19
Medlem
Harry_s avatar
samma sak med allt annat oxå
kolla bara väder appar
folk kan inte titta utanför fönstret
dom kollar mobilen

telefonbok
folk kunde alla nummer till sina vänner utantill
nu vet dom inte ens vad dom har själva för nummer

miniräknare