Citat:
Ursprungligen postat av
Aankel-Kaankel
Slutdatumet bestämmer Du och inte det fetrövade anhanget!
Jo jag läste igenom det tydligare nu. Inte ens rimlig tid gäller så där erkänner jag att jag måste läst fel för några månader sen. Har man inget avtalat gäller det att föra över pengar direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Temporary84
Är både full och hög, men du satte på henne? 🤪
Förstod det. Nej undviker gärna könssjukdomar. Fick veta att hon har två barn. Känt henne i 3år innan jag fick veta det, säger ju en hel del om henne. Pappan har full vårdnad vad det verkar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Adrenaline976
KRF = Klagshamns Ryttarförening
KFM = Kronofogdemyndigheten
Så du har alltså lagt ut 600 kr till Kronofogden om betalningsföreläggande och 900 kr i ansökningsavgift till tingsrätten för att driva in en skuld på 1 000 kr från din kompis?
Eftersom du lånade ut pengarna till henne – upprättade ni någon form av låneavtal? Om så är fallet, kom ni överens om dröjsmålsränta? Angav du en återbetalningstid, det vill säga hur länge hon hade på sig att betala tillbaka?
Ah okej. Brukar inte ha med dem att göra så trodde det förkortades KRF.
Nej 300kr till Kronofogden och 700kr tror jag det var till tingsrätten och då var det min före detta kompis.
Hon skrev att jag skulle få tillbaka pengarna vid löning som var typ 8 dagar senare. Jag bor många mil från henne så vi skrev inget avtal, men det behöver jag inte heller enligt skuldebrevslagen. När jag kräver tillbaka pengar av någon som är skyldig mig pengar är den personen skyldig att ge mig pengarna när jag kräver det om vi inte kommit överens om något annat. Det är hennes misstag att inte bestämma nåt datum. Och bevisbördan för att det ska ha varit en gåva ligger hos henne och det finns inte ett enda ord från min sida som ens antyder att det ska ha varit en gåva. Jag har klart och tydligt skrivit flera gånger "vill du låna pengar" och sen när jag bett om dem har hon skrivit att hon inte kan betala tillbaka. Om det var en gåva, varför ska hon då betala tillbaka något? Det säger emot sig självt. Precis som hennes mail till tingsrätten.