2026-04-27, 00:57
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Dumt att låna ut pengar om du nu har så dåligt med pengar själv, speciellt när det var någon hora som du inte ens är nära? Det är inte snällt, bara dumt.
Jag var orolig för hennes liv. Oj vad dum jag är.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-04-27 kl. 00:59.
Citera
2026-04-27, 01:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Småpengar och Tingsrätten låter konstigt.
Citera
2026-04-27, 01:47
Medlem
annsi6s avatar
Usch vilken jobbig människa! Jag tycker det var bra gjort att driva det vidare så hon förhoppningsvis får en tankeställare!
Och nej du är inte korkad, bara om du hade lånat ut till henne igen😅
Det är väl inget konstigt med att man vill vara snäll o hjälpa nån som sitter i knipa? Men nu vet du ialf att du inte ska låna ut till någon du inte litar på till 100%.
Berätta gärna hur det gick sen!
Citera
2026-04-27, 01:47
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Jävla white knight. Gå och slå sönder snubben eller låt det vara bara .🤷
Varför ska jag slå sönder någon som förmodligen är ett offer?

Citat:
Ursprungligen postat av annsi6
Usch vilken jobbig människa! Jag tycker det var bra gjort att driva det vidare så hon förhoppningsvis får en tankeställare!
Och nej du är inte korkad, bara om du hade lånat ut till henne igen😅
Det är väl inget konstigt med att man vill vara snäll o hjälpa nån som sitter i knipa? Men nu vet du ialf att du inte ska låna ut till någon du inte litar på till 100%.
Berätta gärna hur det gick sen!
Ja jobbig kan man ju vara. Men hur kan man vara så korkad?

Jag brukar aldrig låna ut pengar men här tänkte jag att hon underskattade mäns våld mot kvinnor. Men efter allt jag fick veta i efterhand tror jag snarare alltså som jag skrev innan att det är hon som är den som är aggresiv och när hon blir bortknuffad sätter hon på sig offerkoftan.

Det fanns inte ens nån anledning för henne att skriva till tingsrätten. Men hon skriver dit och outar sig själv. Tänk en mördare som mailar tingsrätten efter ha nekat "jag har inte dödat honom, jag bara sköt honom i huvudet så han dog"
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-04-27 kl. 01:52.
Citera
2026-04-27, 01:56
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Jag var orolig för hennes liv. Oj vad dum jag är.
Väntar med spänning på hur du ska förklara hur du får myndigheter osv att riva upp himmel och jord för ett belopp vad vi här tror rör sig om en tusing 😃
Citera
2026-04-27, 02:06
Medlem
Citat:
Varför ska jag slå sönder någon som förmodligen är ett offer?

Ja jobbig kan man ju vara. Men hur kan man vara så korkad?

Jag brukar aldrig låna ut pengar men här tänkte jag att hon underskattade mäns våld mot kvinnor. Men efter allt jag fick veta i efterhand tror jag snarare alltså som jag skrev innan att det är hon som är den som är aggresiv och när hon blir bortknuffad sätter hon på sig offerkoftan.

Det fanns inte ens nån anledning för henne att skriva till tingsrätten. Men hon skriver dit och outar sig själv. Tänk en mördare som mailar tingsrätten efter ha nekat "jag har inte dödat honom, jag bara sköt honom i huvudet så han dog"
Alltså. Du behöver steppa upp. Bli mannen i förhållandet, hon är din bitch. Var inte snäll om hon inte förtjänar det. Sätt gränser.
Citera
2026-04-27, 02:10
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Väntar med spänning på hur du ska förklara hur du får myndigheter osv att riva upp himmel och jord för ett belopp vad vi här tror rör sig om en tusing 😃
Vad menar du? Vi ska ha en muntlig förberedelse. De river inte upp allt mellan himmel och jord. "Vad vi här tror"? det rör sig om en tusing.
Citat:
Alltså. Du behöver steppa upp. Bli mannen i förhållandet, hon är din bitch. Var inte snäll om hon inte förtjänar det. Sätt gränser.
Vilket förhållande? Hon är inte, har aldrig varit och kommer aldrig vara min flickvän. Inte ens i närheten.

Har någon av er två ens läst vad jag skrivit eller är ni fulla och höga så här på natten?
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-04-27 kl. 02:13.
Citera
2026-04-27, 02:27
Medlem
Citat:
Vad menar du? Vi ska ha en muntlig förberedelse. De river inte upp allt mellan himmel och jord. "Vad vi här tror"? det rör sig om en tusing.

Vilket förhållande? Hon är inte, har aldrig varit och kommer aldrig vara min flickvän. Inte ens i närheten.

Har någon av er två ens läst vad jag skrivit eller är ni fulla och höga så här på natten?
Är både full och hög, men du satte på henne? 🤪
Citera
2026-04-27, 02:35
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Hon skrev att "man kan ju inte kräva tillbaka pengar för ett lån som inte har ett slutdatum (något jag skickat till tingsrätten där hon tom. själv nämner ordet lån) Jo det kan man visst och då ska man betala tillbaka inom "rimlig tid" och flera månader är inte att anse som "rimlig tid"

Slutdatumet bestämmer Du och inte det fetrövade anhanget!
Citera
2026-04-27, 03:02
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Visste inte om jag skulle lägga det här eller i psykologi men vi testar här. Och svårt att få med hela historien i rubriken. Men kände mig sugen på att höra flashbackares åsikter om detta.

En kompis, numera före detta kompis skriver till mig att hennes pojkvän slår henne. Jag var aldrig jättenära henne eller något men hon har tydligen svårt med vänner och anförtrodde sig till mig. Jag frågar var hon ska ta vägen och om hon har nånstans att bo då de var sambos och hon svarar "nej jag ska tillbaka dit igen senare ikväll, jag har inga vänner eller familj"

Jag reagerar såklart starkt på detta och skriver "men du kan ju inte åka till en person du just dumpat som slår dig?" och efter mycket skrivande fram och tillbaka erbjuder jag mig att låna pengar till henne för att bo på hotell, jag nämner att jag inte har mycket pengar vilket hon vet då jag är sjukskriven och hon svarar "men det är dyrt med hotell här, är du säker? Jag får lön om några dagar" jag erbjuder även henne ett tillfälligt boende hos en släktings sommarhus (det här var i vintras) som hon tackar nej till för hon säger att hon har nån kompis som kanske kan fixa nåt. Hon tackar iaf. ja till lånet till hotell. Dagen efter skriver hon tacksamma meddelanden om hur skönt det var att bo på hotell hit och dit. Sen skriver vi lite då och då och kollar läget och hon verkar bo i nån kolonilott tillfälligt. Efter några månader skriver jag och frågar om jag kan få tillbaka pengarna då jag behöver låna pengar till en annan person. Då får jag ett aggressivt rent av elakt meddelande tillbaka. Jag tänker att jag låter det vara för hon har en dålig dag eller nåt och sen frågar jag igen lite senare och då får jag ytterligare ett elakt meddelande.

Jag får kring denna tid veta från andra vänner att hon anklagat typ alla sina ex för att slå henne. Bland annat en jag känner som jag har väldigt svårt att se att det skulle stämma. Han själv säger att hon slog honom och att han knuffade undan henne.

Jag börjar misstro hennes berättelse och skriver till slut "Jag har varit snäll och försökt hjälpa dig när ingen annan gjorde det och du är elak tillbaka? Varför? Jag vill ha mina pengar för det är kris för en annan person jag känner som behöver låna. Om du inte betalar kommer jag skicka detta till kronofogden" då svarar hon "gör det" vilket jag gör och till Kronofogden säger hon att jag gett henne pengarna. Innan jag betalar avgiften skriver jag ett sista meddelande och skickar en Swishförfrågan om att jag drar tillbaka det från KRF om hon betalar, det är allt jag bryr mig om. Trots att jag har solklara bevis från vår konversation där det är solklart att jag skrivit att det rör sig om ett lån. Då går fallet vidare till tingsrätten (blir så om hon påstår att jag ljuger)

Hon skriver till tingsrätten "jag tjänar bara si och så mycket och har inte råd att betala tillbaka honom" För det första får jag ut mindre pengar än henne vilket är komiskt i sammanhanget men det är ju totalt irrelevant för sakfrågan. Men vänta nu. Hon skrev ju till kronofogden att jag gett henne pengarna? Varför ska hon betala tillbaka något om det varit en gåva? Hon erkänner ju indirekt till tingsrätten att jag de facto har lånat ut pengarna och att det aldrig varit frågan om nån gåva. Jag har all denna konversation sparad och har skickat den till tingsrätten.

Så nu kommer hon få betala krf-avgift, avgift till tingsrätten och hon har förlorat den enda vän som ville hjälpa henne och har dessutom indirekt erkänt att hon har fel i något där jag har fullt med bevis.

Frågeställning: Hur i helvete tänker en sån människa? Hur kan man vara så korkad. Nu kommer hon få en större skuld som tickar på med ränta. Det enda jag kan tänka mig är att hon trodde att jag inte skulle gå vidare med det. Men för mig handlar det om princip och inte om pengar och eftersom jag vet att jag har rätt betalade jag med glädje avgiften till krf och tingsrätten för jag vet ju att jag har alla bevis på min sida och i ett sånt här mål är det upp till henne att bevisa att pengarna de facto var en gåva vilket hon inte kan bevisa öht. och jag har ju dessutom solklara bevis för att det var ett lån och hon har själv skrivit som en idiot till tingsrätten att hon inte har råd att betala sin skuld vilket säger emot att det skulle vara en gåva... Hon förlorar dessutom en av få personer som genuint brydde sig om henne som vän. För lite småpengar...

Nu kanske vissa tänker att det är dåligt av mig att inte ge pengarna till henne som påstår sig bli slagen av sitt ex (de kanske fortfarande är ihop. Jag vet ej) men det verkar alltså vara skitsnack och att hon är den som är aggresiv vilket hon visar mot mig som bara varit snäll och lånat ut pengar och får elaka sms när jag frågar om när hon ska betala tillbaka när hon ursprungligen skrev att jag skulle få pengarna några dagar senare. Rätt ska vara rätt och jag bryr mig inte om pengarna.

Hon slösar dessutom på allas tid och svenska skattepengar. Jag tänkte ta upp det i muntliga förberedelsen. Typ bara säga "jag tycker det här är slöseri med allas tid och svenska skattepengar, bevisen talar för sig själv, jag behöver inte säga mer"
KRF = Klagshamns Ryttarförening
KFM = Kronofogdemyndigheten

Så du har alltså lagt ut 600 kr till Kronofogden om betalningsföreläggande och 900 kr i ansökningsavgift till tingsrätten för att driva in en skuld på 1 000 kr från din kompis?

Eftersom du lånade ut pengarna till henne – upprättade ni någon form av låneavtal? Om så är fallet, kom ni överens om dröjsmålsränta? Angav du en återbetalningstid, det vill säga hur länge hon hade på sig att betala tillbaka?
Citera
2026-04-27, 04:55
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Slutdatumet bestämmer Du och inte det fetrövade anhanget!
Jo jag läste igenom det tydligare nu. Inte ens rimlig tid gäller så där erkänner jag att jag måste läst fel för några månader sen. Har man inget avtalat gäller det att föra över pengar direkt.

Citat:
Är både full och hög, men du satte på henne? 🤪
Förstod det. Nej undviker gärna könssjukdomar. Fick veta att hon har två barn. Känt henne i 3år innan jag fick veta det, säger ju en hel del om henne. Pappan har full vårdnad vad det verkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
KRF = Klagshamns Ryttarförening
KFM = Kronofogdemyndigheten

Så du har alltså lagt ut 600 kr till Kronofogden om betalningsföreläggande och 900 kr i ansökningsavgift till tingsrätten för att driva in en skuld på 1 000 kr från din kompis?

Eftersom du lånade ut pengarna till henne – upprättade ni någon form av låneavtal? Om så är fallet, kom ni överens om dröjsmålsränta? Angav du en återbetalningstid, det vill säga hur länge hon hade på sig att betala tillbaka?
Ah okej. Brukar inte ha med dem att göra så trodde det förkortades KRF.

Nej 300kr till Kronofogden och 700kr tror jag det var till tingsrätten och då var det min före detta kompis.

Hon skrev att jag skulle få tillbaka pengarna vid löning som var typ 8 dagar senare. Jag bor många mil från henne så vi skrev inget avtal, men det behöver jag inte heller enligt skuldebrevslagen. När jag kräver tillbaka pengar av någon som är skyldig mig pengar är den personen skyldig att ge mig pengarna när jag kräver det om vi inte kommit överens om något annat. Det är hennes misstag att inte bestämma nåt datum. Och bevisbördan för att det ska ha varit en gåva ligger hos henne och det finns inte ett enda ord från min sida som ens antyder att det ska ha varit en gåva. Jag har klart och tydligt skrivit flera gånger "vill du låna pengar" och sen när jag bett om dem har hon skrivit att hon inte kan betala tillbaka. Om det var en gåva, varför ska hon då betala tillbaka något? Det säger emot sig självt. Precis som hennes mail till tingsrätten.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-04-27 kl. 04:58.
Citera
2026-04-27, 05:22
Medlem
Citat:
Jo jag läste igenom det tydligare nu. Inte ens rimlig tid gäller så där erkänner jag att jag måste läst fel för några månader sen. Har man inget avtalat gäller det att föra över pengar direkt.

Förstod det. Nej undviker gärna könssjukdomar. Fick veta att hon har två barn. Känt henne i 3år innan jag fick veta det, säger ju en hel del om henne. Pappan har full vårdnad vad det verkar.

Ah okej. Brukar inte ha med dem att göra så trodde det förkortades KRF.

Nej 300kr till Kronofogden och 700kr tror jag det var till tingsrätten och då var det min före detta kompis.

Hon skrev att jag skulle få tillbaka pengarna vid löning som var typ 8 dagar senare. Jag bor många mil från henne så vi skrev inget avtal, men det behöver jag inte heller enligt skuldebrevslagen. När jag kräver tillbaka pengar av någon som är skyldig mig pengar är den personen skyldig att ge mig pengarna när jag kräver det om vi inte kommit överens om något annat. Det är hennes misstag att inte bestämma nåt datum. Och bevisbördan för att det ska ha varit en gåva ligger hos henne och det finns inte ett enda ord från min sida som ens antyder att det ska ha varit en gåva. Jag har klart och tydligt skrivit flera gånger "vill du låna pengar" och sen när jag bett om dem har hon skrivit att hon inte kan betala tillbaka. Om det var en gåva, varför ska hon då betala tillbaka något? Det säger emot sig självt. Precis som hennes mail till tingsrätten.
Hon vill mjölka dig på pengar. Gå till en thaimassagee istället. 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in