2026-04-26, 17:52
Medlem
Hej Flashback!

Jag är en dinosaurie som aldrig varit inne på tiktok, instagram eller Twitter. Sitter aldrig och tittar på de senaste serierna som pöbeln begapar, då jag anser mig vara "above it"

Så, mycket möjligt att jag är sen på bollen här. Men detta "nya" med att alla klipp, i nyproducerade filmer och serier, är mellan 1-3 sekunder....?

Förr i tiden kunde ett klipp vara = en scen, eller åtminstone en halv sen, och pågå i upp till en minut - om inte längre.

Nu är tydligen det nya att klippa varannan /var tredje sekund, och jag undrar: vad tycker ni andra om detta?

Personligen måste jag stänga av - eller titta bredvid TV:n, vilket ju inte är särskilt kul.

Mina två bästa exempel är den "nya" filmen ELVIS (2022) och SVT:s nya serie Dips.

ELVIS- filmen var fruktansvärd. Jag har aldrig sett något liknande. Är det ens en film..? Ca 7000 klipp, ihopsatta till en enda röra av intryck - de flesta klippen AI-genererade med text och "tecknade" bilder som är ihopsmetat med äkta videoklipp. Få scener varar i mer än 2 sekunder..!

Samma med Dips. EN MINUT in i första avsnittet av serien har jag sett:

* en översiktsbild av Rom - gissningsvis AI-genererad
* en pittoresk scen med två nunnor
* klassiska högvakten utanför Vatikanen
* en svensk brud som får en bibel kastad mellan benen av en arg nunna - efter att ha blivit anklagad för att sälja vapen
* nunnan skäller på bruden i sängen
* nunnan öppnar fönstret
* en duva flyger in i rummet
* kvinnan utbrister "Jag hatar mitt jobb!" (Som diplomat)
* kvinnan försöker få ut duvan
* en parad med marschband på Roms gator
* någon sprutar konfetti inne på ett kontor
* man med blå skjorta får en hink i huvudet
* några finklädda människor ser ut att festa
* en brud flyger JAS-plan
(Hon gör en loop)
* två män gör en konstig high five bakom Martin LUUK, som bögböjer sig fram över ett bord och ser bekymrad ut
* några pensionärer åker berg- och dalbana
* en man med vit kavaj gör tummen upp
*någon blir slagen med en gigantisk hammare ("papp-hammare?) i huvudet
(Allt till dramatisk operamusik)
* en liggande kvinna tycks bli attackerad av digeridoos från alla håll och kanter - nej jag skojar inte
* en man dricker shots samtidigt som en kvinna sätter fyr på kollegans krulliga hår med nån sprayflaska (eller om hon sprutade shot ur munnen)
* en snubbe viftar med en bibba papper
* en snubbe med scarf pratar i telefon
* förtexterna drar igång med blå text mot gul bakgrund - gissa om varje namn få mer än 0.5 sekunder i rampljuset.... mellan namnskyltarna ser man sekundklipp igen.
* en kvinna på ett flygplan har en massa märken på armarna, ser stressad ut

Allt det på EN minut.

Bara jag som tycker att detta är lite väl mycket intryck på kort tid?

Fråga 2. Vem fan orkar se på detta???
Senast redigerad av Berit85 2026-04-26 kl. 18:04.
Citera
2026-04-26, 17:55
Medlem
TheJesuits avatar
Vad gäller DIPS älskade jag de två första säsongerna. Starten på den nuvarande tredje säsongen är minst sagt skakig och känns hittills väldigt tunn. Hoppas den kommer sig.
Citera
2026-04-26, 18:03
Medlem
Fantens avatar
Nya? Man började prata om 'MTV-klippning' för över 30 år sen nu.
Citera
2026-04-26, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nya? Man började prata om 'MTV-klippning' för över 30 år sen nu.

För mig är det relativt nytt. MTV är ju inte en långfilm.....

Jag upplever inte att filmerna var såhär för 5-6 år sedan. Om man hade gjort en ordentlig forskning på saken har det nog ökat exponentiellt - både i omfattning och i snabbhet dvs antal klipp per timme.

Om Hitchcock hade gjort en film med 7000 klipp hade han ju blivit utskrattad och/eller inspärrad på ett fkn mentalsjukhus.
Citera
2026-04-26, 18:13
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
För mig är det relativt nytt. MTV är ju inte en långfilm.....

Jag upplever inte att filmerna var såhär för 5-6 år sedan. Om man hade gjort en ordentlig forskning på saken har det nog ökat exponentiellt - både i omfattning och i snabbhet dvs antal klipp per timme.

Om Hitchcock hade gjort en film med 7000 klipp hade han ju blivit utskrattad och/eller inspärrad på ett fkn mentalsjukhus.
Kolla in Edgar Wright filmer till exempel. Den nyaste är för 2017 och en stor del av hans art direction ligger i snabba klipp. Det är inget nytt. Möjligtvis att det är vanligare, och i andra genrer än action och komedi. Men det är verkligen inget nytt.
Citera
2026-04-26, 18:25
Medlem
Crabbofixs avatar
dom är väl anpassade till dagens unga adhd-människor.

dom mår väl dåligt om en scen varar i mer än 5 sekunder, blir rastlösa och tar upp mobilen.

blir så när hela dygnet består av counter strike och tiktok
Citera
2026-04-26, 19:15
Medlem
sykkelpumps avatar
Det är ett jävla otyg. Och jag tvivlar på att någon efterfrågar skiten?

Antar att det är ett sätt at spara pengar genom att klipp med låg kvalitet kan användas, eftersom man aldrig hinner bedöma kvaliteten på ett klipp innan det passeras med 10-30 "nya" lågkvalitativa klipp kommande minut.
Både synen och minnet blir mättat och hjärnan trött och förvirrad.
Citera
2026-04-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Kolla in Edgar Wright filmer till exempel. Den nyaste är för 2017 och en stor del av hans art direction ligger i snabba klipp. Det är inget nytt. Möjligtvis att det är vanligare, och i andra genrer än action och komedi. Men det är verkligen inget nytt.

Jag menade inte att fenomenet i sig är nytt. Jag menade att det verkar vara en ny standard i branschen. Förlåt om jag uttryckte mig otydligt, men du noterade kanske att jag satte "nya" inom citattecken.
Citera
2026-04-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är ett jävla otyg. Och jag tvivlar på att någon efterfrågar skiten?

Antar att det är ett sätt at spara pengar genom att klipp med låg kvalitet kan användas, eftersom man aldrig hinner bedöma kvaliteten på ett klipp innan det passeras med 10-30 "nya" lågkvalitativa klipp kommande minut.
Både synen och minnet blir mättat och hjärnan trött och förvirrad.

Låter rimligt. Exempelvis noterade jag i de första kaotiska klippen av Dips att kvinnan med duvan verkade ha något slags talfel (om det nu ens var en människa...). Hon pratade liksom grötit och forcerat, extremt onaturligt på ett nästan omänskligt sätt: "Jaog haaaaaatar mitt jåååååååbb", och jag tyckte även hon såg konstig ut i ansiktet. Var det Amanda Romare? Var det en man? Var det ens en människa? 😂

Som du skriver: när det går så snabbt hinner man inte reflektera över själva kassheten för man blir ju så jävla bombarderad.
Citera
2026-04-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
dom är väl anpassade till dagens unga adhd-människor.

dom mår väl dåligt om en scen varar i mer än 5 sekunder, blir rastlösa och tar upp mobilen.

blir så när hela dygnet består av counter strike och tiktok

Ja men de ungarna måste la fan ha psykos eller? Sover de ens om nätterna?
Citera
2026-04-26, 19:52
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Ja men de ungarna måste la fan ha psykos eller? Sover de ens om nätterna?

Jag frågade ai som bekräftar det vi liksom hade på känn

"Ja, forskning och studier tyder på att yngre människor sover sämre och kortare tid nuförtiden jämfört med tidigare generationer. Sömnproblemen bland unga har ökat, och det är särskilt tydligt att många tonåringar sover färre än de rekommenderade sju timmarna. "
Citera
2026-04-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Jag frågade ai som bekräftar det vi liksom hade på känn

"Ja, forskning och studier tyder på att yngre människor sover sämre och kortare tid nuförtiden jämfört med tidigare generationer. Sömnproblemen bland unga har ökat, och det är särskilt tydligt att många tonåringar sover färre än de rekommenderade sju timmarna. "

Stackars jävlar. Får hoppas att de upptäcker naturen på äldre dagar ❤️
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in