Hej Flashback!
Jag är en dinosaurie som aldrig varit inne på tiktok, instagram eller Twitter. Sitter aldrig och tittar på de senaste serierna som pöbeln begapar, då jag anser mig vara "above it"
Så, mycket möjligt att jag är sen på bollen här. Men detta "nya" med att alla klipp, i nyproducerade filmer och serier, är mellan 1-3 sekunder....?
Förr i tiden kunde ett klipp vara = en scen, eller åtminstone en halv sen, och pågå i upp till en minut - om inte längre.
Nu är tydligen det nya att klippa varannan /var tredje sekund, och jag undrar: vad tycker ni andra om detta?
Personligen måste jag stänga av - eller titta bredvid TV:n, vilket ju inte är särskilt kul.
Mina två bästa exempel är den "nya" filmen ELVIS (2022) och SVT:s nya serie Dips.
ELVIS- filmen var fruktansvärd. Jag har aldrig sett något liknande. Är det ens en film..? Ca 7000 klipp, ihopsatta till en enda röra av intryck - de flesta klippen AI-genererade med text och "tecknade" bilder som är ihopsmetat med äkta videoklipp. Få scener varar i mer än 2 sekunder..!
Samma med Dips. EN MINUT in i första avsnittet av serien har jag sett:
* en översiktsbild av Rom - gissningsvis AI-genererad
* en pittoresk scen med två nunnor
* klassiska högvakten utanför Vatikanen
* en svensk brud som får en bibel kastad mellan benen av en arg nunna - efter att ha blivit anklagad för att sälja vapen
* nunnan skäller på bruden i sängen
* nunnan öppnar fönstret
* en duva flyger in i rummet
* kvinnan utbrister "Jag hatar mitt jobb!" (Som diplomat)
* kvinnan försöker få ut duvan
* en parad med marschband på Roms gator
* någon sprutar konfetti inne på ett kontor
* man med blå skjorta får en hink i huvudet
* några finklädda människor ser ut att festa
* en brud flyger JAS-plan
(Hon gör en loop)
* två män gör en konstig high five bakom Martin LUUK, som bögböjer sig fram över ett bord och ser bekymrad ut
* några pensionärer åker berg- och dalbana
* en man med vit kavaj gör tummen upp
*någon blir slagen med en gigantisk hammare ("papp-hammare?) i huvudet
(Allt till dramatisk operamusik)
* en liggande kvinna tycks bli attackerad av digeridoos från alla håll och kanter - nej jag skojar inte
* en man dricker shots samtidigt som en kvinna sätter fyr på kollegans krulliga hår med nån sprayflaska (eller om hon sprutade shot ur munnen)
* en snubbe viftar med en bibba papper
* en snubbe med scarf pratar i telefon
* förtexterna drar igång med blå text mot gul bakgrund - gissa om varje namn få mer än 0.5 sekunder i rampljuset.... mellan namnskyltarna ser man sekundklipp igen.
* en kvinna på ett flygplan har en massa märken på armarna, ser stressad ut
Allt det på EN minut.
Bara jag som tycker att detta är lite väl mycket intryck på kort tid?
Fråga 2. Vem fan orkar se på detta???
Jag är en dinosaurie som aldrig varit inne på tiktok, instagram eller Twitter. Sitter aldrig och tittar på de senaste serierna som pöbeln begapar, då jag anser mig vara "above it"
Så, mycket möjligt att jag är sen på bollen här. Men detta "nya" med att alla klipp, i nyproducerade filmer och serier, är mellan 1-3 sekunder....?
Förr i tiden kunde ett klipp vara = en scen, eller åtminstone en halv sen, och pågå i upp till en minut - om inte längre.
Nu är tydligen det nya att klippa varannan /var tredje sekund, och jag undrar: vad tycker ni andra om detta?
Personligen måste jag stänga av - eller titta bredvid TV:n, vilket ju inte är särskilt kul.
Mina två bästa exempel är den "nya" filmen ELVIS (2022) och SVT:s nya serie Dips.
ELVIS- filmen var fruktansvärd. Jag har aldrig sett något liknande. Är det ens en film..? Ca 7000 klipp, ihopsatta till en enda röra av intryck - de flesta klippen AI-genererade med text och "tecknade" bilder som är ihopsmetat med äkta videoklipp. Få scener varar i mer än 2 sekunder..!
Samma med Dips. EN MINUT in i första avsnittet av serien har jag sett:
* en översiktsbild av Rom - gissningsvis AI-genererad
* en pittoresk scen med två nunnor
* klassiska högvakten utanför Vatikanen
* en svensk brud som får en bibel kastad mellan benen av en arg nunna - efter att ha blivit anklagad för att sälja vapen
* nunnan skäller på bruden i sängen
* nunnan öppnar fönstret
* en duva flyger in i rummet
* kvinnan utbrister "Jag hatar mitt jobb!" (Som diplomat)
* kvinnan försöker få ut duvan
* en parad med marschband på Roms gator
* någon sprutar konfetti inne på ett kontor
* man med blå skjorta får en hink i huvudet
* några finklädda människor ser ut att festa
* en brud flyger JAS-plan
(Hon gör en loop)
* två män gör en konstig high five bakom Martin LUUK, som bögböjer sig fram över ett bord och ser bekymrad ut
* några pensionärer åker berg- och dalbana
* en man med vit kavaj gör tummen upp
*någon blir slagen med en gigantisk hammare ("papp-hammare?) i huvudet
(Allt till dramatisk operamusik)
* en liggande kvinna tycks bli attackerad av digeridoos från alla håll och kanter - nej jag skojar inte
* en man dricker shots samtidigt som en kvinna sätter fyr på kollegans krulliga hår med nån sprayflaska (eller om hon sprutade shot ur munnen)
* en snubbe viftar med en bibba papper
* en snubbe med scarf pratar i telefon
* förtexterna drar igång med blå text mot gul bakgrund - gissa om varje namn få mer än 0.5 sekunder i rampljuset.... mellan namnskyltarna ser man sekundklipp igen.
* en kvinna på ett flygplan har en massa märken på armarna, ser stressad ut
Allt det på EN minut.
Bara jag som tycker att detta är lite väl mycket intryck på kort tid?
Fråga 2. Vem fan orkar se på detta???
Senast redigerad av Berit85 2026-04-26 kl. 18:04.
Senast redigerad av Berit85 2026-04-26 kl. 18:04.