Citat:
Ursprungligen postat av
tjanska
Google
Göteborg är en av de kommuner i Sverige som tar emot betydande belopp från det kommunala utjämningssystemet, ofta kallat "Robin Hood-skatten". Systemet syftar till att utjämna skillnader i skattekraft och kostnadsstruktur mellan kommuner, där Göteborgs höga strukturella kostnader och socioekonomiska utmaningar gör att de är nettobidragstagare.
Det kommunala utjämningssystemet och Göteborg:
Omfattning: Systemet fördelar runt 200 miljarder kronor årligen (2024), där inkomstutjämning och kostnadsutjämning är centrala delar.
Ställning: Göteborg, tillsammans med Malmö, tillhör de kommuner som får störst stöd, trots att de är storstäder.
Debatt: Systemet är debatterat, där bland annat Stockholms Handelskammare och politiker ifrågasatt att stora städer som Göteborg och Malmö får så stora bidrag.
Syfte: Att garantera att Göteborg har likvärdiga ekonomiska förutsättningar som andra kommuner att bedriva välfärdsverksamhet som skola och äldreomsorg, oavsett skattekraft.
Göteborg är en efterbliven del i Sverige, även ofta kallat "Muteborg".
Nu har de äckliga jävlarna skapat ännu ett hål för att få mer utjämningsstöd i kommunalsystemet.
Alltså vad fan är det som gör att folk vill åka kollektivt?
Jag vill åka i min bil, lyssna på det jag vill på radio, åka förbi ställen där jag vill handla eller ta en fika.
Sen åker jag sällan till jobbet idag, det är om vi bestämt att hitta på något, mest jobbar jag hemma men åker ändå in ibland bara för att luncha med andra.
Så blir väl kanske ändå två dagar på plats på jobbet per vecka.
Vad fan är det som gör att folk vill åka kollektivt???
Och varför skall jag sponsra dessa som vill åka kollektivt, varför skall de inte betala den verkliga kostnaden för sina resor????
Allt börjar bli helt sjukt med att "Andra skall betala" varför varför skall jag betala???