2026-04-26, 08:55
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
Men snälla du blev du kränkt för vi GBGare är lite bättre och rikare kommun än din?

Vill även tillägga spårvagnarna alltid varit gratis för oss GBGare så tjut nu
Snacka om att vara helt världsfrånvänd. Göteborg är inne i en ekonomisk döds-spiral. Men det vet väl inte ens du vad det är??

Det är när skattebetalare som faktiskt arbetar och betalar skatt flyr till kranskommunerna. Men göteborg tappar ju inte invånarantal?
Nej, för in flyttar studenter (eventuellt framtida skattebetalare under förutsättning att de stannar) samt invånare från 3:e världen som varken vill eller kan bidra till stadens utveckling.

Det betyder att Göteborgs skatteintäkter minskar jämfört med kranskommunerna och måste spara på kommunal service vilket får än fler som arbetar och betalar skatt att lämna. Och så fortsätter det bara. Du har nu en döds-spiral. Detta har GP skrivit om många ggr.
Citera
2026-04-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
På måndag infriar S i Göteborg sitt vallöfte och sänker priset på månadskortet med 140 kr:
Göteborgs stad börjar från och med måndag att subventionera priset på utvalda periodbiljetter i kollektivtrafiken, som en satsning för att fler ska resa mer hållbart. Priset sänks med 16 procent, vilket betyder att till exempel en 30-dagarsbiljett blir 140 kronor billigare.

Jonas Attenius (S), som är kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, säger att sänkningen av priset på kollektivtrafiken var ett viktigt vallöfte och något man nu är stolta över att kunna genomföra.

https://www.etc.se/klimat-miljo/goeteborg-saenker-priset-i-kollektivtrafiken
När borgare haft makten har man istället gjort tvärtom och höjt priset på kollektivtrafiken.

Att diskutera: 1. Är billigare kollektivtrafik något som är önskvärt i Sverige? 2. Borde andra kommuner också sänka priset på kollektivtrafiken? 3. Vinner S väljare på det här?

Sjukt att det bara gäller vuxenbiljetter.
Att man som skattebetalare som åker på ungdomsbiljett får skatta detsamma men inte får något för det medans de som ej är unga/studerande, i praktiken ej får ta del av erbjudandet då ungdomskorten redan är billigare. ( Att de är billigare p.g.a. regionen, så det finns ju inga ursäkter för kommunen att exkludera ungdomsbiljetterna).
Citera
2026-04-26, 09:09
Medlem
T.H.F.C.s avatar
S-populisterna är så förutsägbara.
Citera
2026-04-26, 09:11
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Snacka om att vara helt världsfrånvänd. Göteborg är inne i en ekonomisk döds-spiral. Men det vet väl inte ens du vad det är??

Det är när skattebetalare som faktiskt arbetar och betalar skatt flyr till kranskommunerna. Men göteborg tappar ju inte invånarantal?
Nej, för in flyttar studenter (eventuellt framtida skattebetalare under förutsättning att de stannar) samt invånare från 3:e världen som varken vill eller kan bidra till stadens utveckling.

Det betyder att Göteborgs skatteintäkter minskar jämfört med kranskommunerna och måste spara på kommunal service vilket får än fler som arbetar och betalar skatt att lämna. Och så fortsätter det bara. Du har nu en döds-spiral. Detta har GP skrivit om många ggr.

De stannar oftast inte kvar. Svenskarna flyttar oftast till kranskommuner alternativt till nybyggda lägenheter i Hovås/Billdal eller Torslanda dit multikulti ännu inte har gjort några större avtryck. Kolla Mölndal. Det har byggts otroligt mycket där sista åren. Det är inte särskilt långt från Mölndal Centrum till Centrala Göteborg. Vänstern har förstört hela jävla Göteborg med en massa blattar, och inga parkeringsplatser i centrum. Kollektivtrafiken funkar inte alls. Svåra förseningar var och varannan dag. Förra veckan var det totalstopp två gånger i stan . Folk som blir påkörda var o varannan dag numera av bussar och spårvagnar. Alltså jag har sett kontrollanterna ta då många personer och 99% är babbar. De enda jag sett få betala böter är tre svenskar. Babbarna kommer undan. Kontrollanten: "Ey bror betala nästa gång" alternativt "Ey bror du måste betala i appen innan du går på. Gör det nästa gång". I Sosseborg så är det svensken som betalar allt och Babben som ska ha Extra Allt gratis. Babben jublar inte över att månadskortet blir billigare i appen. Han åker redan gratis
Citera
2026-04-26, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
På måndag infriar S i Göteborg sitt vallöfte och sänker priset på månadskortet med 140 kr:
Göteborgs stad börjar från och med måndag att subventionera priset på utvalda periodbiljetter i kollektivtrafiken, som en satsning för att fler ska resa mer hållbart. Priset sänks med 16 procent, vilket betyder att till exempel en 30-dagarsbiljett blir 140 kronor billigare.

Jonas Attenius (S), som är kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, säger att sänkningen av priset på kollektivtrafiken var ett viktigt vallöfte och något man nu är stolta över att kunna genomföra.

https://www.etc.se/klimat-miljo/goeteborg-saenker-priset-i-kollektivtrafiken
När borgare haft makten har man istället gjort tvärtom och höjt priset på kollektivtrafiken.

Att diskutera: 1. Är billigare kollektivtrafik något som är önskvärt i Sverige? 2. Borde andra kommuner också sänka priset på kollektivtrafiken? 3. Vinner S väljare på det här?
I Stockholm så är inte borgarna i styrelse och S höjer varje år plus höjer skatterna 😃
Citera
2026-04-26, 09:24
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
De stannar oftast inte kvar. Svenskarna flyttar oftast till kranskommuner alternativt till nybyggda lägenheter i Hovås/Billdal eller Torslanda dit multikulti ännu inte har gjort några större avtryck. Kolla Mölndal. Det har byggts otroligt mycket där sista åren. Det är inte särskilt långt från Mölndal Centrum till Centrala Göteborg. Vänstern har förstört hela jävla Göteborg med en massa blattar, och inga parkeringsplatser i centrum. Kollektivtrafiken funkar inte alls. Svåra förseningar var och varannan dag. Förra veckan var det totalstopp två gånger i stan . Folk som blir påkörda var o varannan dag numera av bussar och spårvagnar. Alltså jag har sett kontrollanterna ta då många personer och 99% är babbar. De enda jag sett få betala böter är tre svenskar. Babbarna kommer undan. Kontrollanten: "Ey bror betala nästa gång" alternativt "Ey bror du måste betala i appen innan du går på. Gör det nästa gång". I Sosseborg så är det svensken som betalar allt och Babben som ska ha Extra Allt gratis. Babben jublar inte över att månadskortet blir billigare i appen. Han åker redan gratis
Ännu tydligare syns det i kungsbacka. Men som du påpekar syns det i mölndal, Kungälv, Partille. Frölunda torgs enorma expansion sedan vägtullarna infördes.

Nej, naturligtvis stannar inte studenterna kvar när och om de skaffar familj. Men dessa barnfamiljer är inte bara stora skattebetalare. De är storkonsumenter av allt. När de flyttar flyttar även handeln. Man kan inte leva på att sälja saker till pensionärer och socialfall.

Kållered köpcenter är i princip dött med undantag för IKEA nu när de har egna butiker i kungsbacka.
Citera
2026-04-26, 10:34
Medlem
godboys avatar
Jag kan tycka att det bara är fånigt. För det allra flesta är 140 kr inte en jätteutgift. Sen så undrar jag vad administrationen av detta kommer kosta, det är ju ändå en rätt stor adm-manöver för att få allt på plats och fungerande.

Det kommer i vilket fall inte få fler att betala. Nu har jag gång och cykelavstånd till det mesta i stan, men när jag hade "kontoret" på Hisingen för knappt 10 år sen så tjuvåkte jag i princip till och från jobbet i varje dag. Jag var i min ungdom noga med att man ska sköta sig och betala för sig, men med tanke på hur politikerna och folket uppenbarligen tycker annorlunda, så tycker jag att jag som betalar för alla andra gott kunde ta tillbaka lite pengar.

Men som någon annan skrev så kommer ett antal idioter gå på det och tycka "att wow Sossarna levererar"
Citera
2026-04-26, 10:46
Medlem
Helt galet
Citera
2026-04-26, 10:50
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag kan tycka att det bara är fånigt. För det allra flesta är 140 kr inte en jätteutgift. Sen så undrar jag vad administrationen av detta kommer kosta, det är ju ändå en rätt stor adm-manöver för att få allt på plats och fungerande.

Det kommer i vilket fall inte få fler att betala. Nu har jag gång och cykelavstånd till det mesta i stan, men när jag hade "kontoret" på Hisingen för knappt 10 år sen så tjuvåkte jag i princip till och från jobbet i varje dag. Jag var i min ungdom noga med att man ska sköta sig och betala för sig, men med tanke på hur politikerna och folket uppenbarligen tycker annorlunda, så tycker jag att jag som betalar för alla andra gott kunde ta tillbaka lite pengar.

Men som någon annan skrev så kommer ett antal idioter gå på det och tycka "att wow Sossarna levererar"

Äh det var ju nåt utspel från Bernemar, Attenius och Pleijel bara för nån vecka sedan om att man skulle kunna se VM matcher "Gratis" på storbildsskärm på flera ställen i Göteborg under VM. Bland annat på Ullevi. Jag förväntar mig fler "gratis" och subventionerade saker innan valet. Vänstern köper röster med skattemedel.
Citera
2026-04-26, 10:53
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Äh det var ju nåt utspel från Bernemar, Attenius och Pleijel bara för nån vecka sedan om att man skulle kunna se VM matcher "Gratis" på storbildsskärm på flera ställen i Göteborg under VM. Bland annat på Ullevi. Jag förväntar mig fler "gratis" och subventionerade saker innan valet. Vänstern köper röster med skattemedel.
Så har det ju alltid varit. Godast när någon annan betalar. Sen är väldigt många riktigt lättköpta.
Citera
2026-04-26, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Kollektivtrafiken sköts av regionen. De sätter priserna. Saker och ting blir dyrare, därför har de beslutat att höja priset för alla. Ungefär hälften av kostnaden för kollektivtrafiken i Västra Götaland kommer från biljetter, resten kommer från regionskatten (samma som går till sjukvård).

I Göteborg har man beslutat att subventionera biljetterna för de som bor i Göteborg. Dessa pengar kommer från kommunalskatten (samma som går till vägar, skolor, äldreomsorg etc.). Detta är då pengar som kommunen betalar till Västtrafik istället för privatpersonerna.

Att Göteborg väljer att subventionera priset för de i den egna kommunen påverkar således inte på något sätt de som bor i andra kommuner i Västra Götaland.

Exakt så. Systemet Göteborg har infört innebär att personer folkbokförda i staden kan få tillbaka en del av biljettpriset. Eftersom Göteborg är överlägset största tätort i Västra Götalandsregionen så gynnar det väldigt många invånare.
Citera
2026-04-26, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Jävla tomte! Sossarna i Stockholm lovade samma sak men höjde priset istället.

Det tror jag inte alls de lovat. Men det har ingenting med kollektivtrafiken i Göteborg att göra ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in