2026-04-26, 15:11
Medlem
annica, sthlms avatar
Tjejgänget hade uteserveringsdebut här om dagen, vi satt och snackade om jobb och lite allt möjligt men vi började också fundera på det här med hur mycket alkohol vi dricker och får i oss. Vi hade ju beställt lite olika grejer, någon bara typ Ramlösa... va' fan? Vi andra hade beställt lite olika grejer i glasen, någon en finöl, annan cider och jag- med någon ytterligare, cava. Vi fattade inte det här med hur alkoholprocent beräknas och redovisas. Om min cava innehåller 11% är det då nära på en tiondel av vätskan som utgörs av ren alkohol (96%) i mitt glas? Jennys finpilsner kanske innehöll 5 procent alkohol- så då kanske hon har fått i sig lika mycket alkohol som jag eftersom hennes ölkupa var dubbelt så stort som mitt vinglas? Min undran är; Då det talas om alkoholprocent i exempelvis en vinflaska (säg 12%) om 70 centiliter... utgör då nästan 1 dl av flaskans innehåll av absolut ren alkohol? På samma sätt undrar jag om Jennys halvlitersglas med öl (5%)- vilket hon beställde två av, innehåller lika mycket alkohol som jag fick i mig? Alltså, alkoholprocent av vad, räknat på aktuell mängd? Hjälp mig förstå...
Citera
2026-04-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Tjejgänget hade uteserveringsdebut här om dagen, vi satt och snackade om jobb och lite allt möjligt men vi började också fundera på det här med hur mycket alkohol vi dricker och får i oss. Vi hade ju beställt lite olika grejer, någon bara typ Ramlösa... va' fan? Vi andra hade beställt lite olika grejer i glasen, någon en finöl, annan cider och jag- med någon ytterligare, cava. Vi fattade inte det här med hur alkoholprocent beräknas och redovisas. Om min cava innehåller 11% är det då nära på en tiondel av vätskan som utgörs av ren alkohol (96%) i mitt glas? Jennys finpilsner kanske innehöll 5 procent alkohol- så då kanske hon har fått i sig lika mycket alkohol som jag eftersom hennes ölkupa var dubbelt så stort som mitt vinglas? Min undran är; Då det talas om alkoholprocent i exempelvis en vinflaska (säg 12%) om 70 centiliter... utgör då nästan 1 dl av flaskans innehåll av absolut ren alkohol? På samma sätt undrar jag om Jennys halvlitersglas med öl (5%)- vilket hon beställde två av, innehåller lika mycket alkohol som jag fick i mig? Alltså, alkoholprocent av vad, räknat på aktuell mängd? Hjälp mig förstå...

Klart det räknas på den totala mängden.
Citera
2026-04-26, 15:15
Medlem
Creaturs avatar
En vinflaska är 75 cl.
Men ja, det är ungefär som du säger. 2 st 50 cl öl på 5% är samma mängd ren alkohol som 50 cl av ett svagt vin med 10 % alkohol.
Procent av vad? Av den totala mängden i drycken. Förr skilde man viktprocent från volymprocent, jag tror det bara är viktprocent man bryr sig om nu (kan ha fel i det dock).
Citera
2026-04-26, 15:17
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Klart det räknas på den totala mängden.
Du menar alltså att jag i fredags drack nästan 1 deciliter 96-procentig alkohol enär jag fick i mig hela flarran...
Citera
2026-04-26, 15:21
Medlem
Citat:
Du menar alltså att jag i fredags drack nästan 1 deciliter 96-procentig alkohol enär jag fick i mig hela flarran...
Ja
Citera
2026-04-26, 15:24
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Jag räknar hellre med 100% alkohol som ren alkohol.
0,75 liter. 11% alkohol. Om vi förenklar till 10% fick du i dig 0,075 liter ren alkohol. Det är 0,75 deciliter, 7,5 cl. Blir litegrann mer om det var 11% och du föredrar att tänka i termer av 96%-igt.
Citera
2026-04-26, 15:29
Medlem
Yaourters avatar
Citat:

Det låter som att du tycker det är mycket?

Jag gissar på att det tog några timmar att få i dig allt? Det är väl inte så farligt. Tänk på bänknötarna som har klivit på T-rödrejset.
Citera
2026-04-26, 15:30
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Jag räknar hellre med 100% alkohol som ren alkohol.
0,75 liter. 11% alkohol. Om vi förenklar till 10% fick du i dig 0,075 liter ren alkohol. Det är 0,75 deciliter, 7,5 cl. Blir litegrann mer om det var 11% och du föredrar att tänka i termer av 96%-igt.
Okay, jag begriper nu hur man skall tänka. Jag trodde inte det gick att få fram en högre alkoholhalt än till 96%, där ser man...
Citera
2026-04-26, 15:35
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaourter
Det låter som att du tycker det är mycket?
Jag gissar på att det tog några timmar att få i dig allt? Det är väl inte så farligt. Tänk på bänknötarna som har klivit på T-rödrejset.
Joo- jag har i huvudet att 1 dl ren alkohol (vilket är rena nervgiftet) skulle kunna räknas som dödligt men som du skrev, intaget av elixiret skedde under en hel eftermiddag och halv kväll...
Citera
2026-04-26, 15:36
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Okay, jag begriper nu hur man skall tänka. Jag trodde inte det gick att få fram en högre alkoholhalt än till 96%, där ser man...
96% är kanske det starkaste som finns i verkligheten. Men för mig känns det naturligare att tänka "hur mycket alkohol fick jag i mig" snarare än "hur mycket 96-procentigt fick jag i mig". Och 100 funkar ju bättre för huvudräkning.
Citera
2026-04-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
96% är kanske det starkaste som finns i verkligheten. Men för mig känns det naturligare att tänka "hur mycket alkohol fick jag i mig" snarare än "hur mycket 96-procentigt fick jag i mig". Och 100 funkar ju bättre för huvudräkning.
Ren Etanol drar gärna åt sig vatten så rent praktiskt är det inte möjligt att komma över 96% såvida man inte använder kemikalier vid tillverkningen.
Det finns dock 100% etanol för analysbruk.
Där tillsätter man bensen innan den sista destillationen, men det finns rester kvar av bensen i den färdiga produkten.
Senast redigerad av Fiber-Twist 2026-04-26 kl. 15:46.
Citera
2026-04-26, 15:46
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag körde samma fråga rakt av i google AI mest för att visa att ert "Tjejgäng" inte fattar att man kan göra det.
AI klarar dock inte av begreppet folköl. 4,5% räknas som starköl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in