2026-04-26, 01:08
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Det är väl bara i den jävla appen..De de kan kontrollera åkandet på får rabatt. "Låt dig l övervakas och åk billigare"

Ska du fylla på kortet på Pressbyrån betalar du fortfarande det gamla priset.

Den jävla Jonas Attenius skulle sälja sin själ till djävulen för att få ha kvar makten. (Vilket han i praktiken gjort med sitt vurmande för islamistiska grupper)
Citera
2026-04-26, 01:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
Men snälla du blev du kränkt för vi GBGare är lite bättre och rikare kommun än din?

Vill även tillägga spårvagnarna alltid varit gratis för oss GBGare så tjut nu

Informationen må ha undgått dig min bästa flashbackare men Göteborg är min hemort. Har lägenhet i Göteborg Dock är min nuvarande hemortskommun Lund. Tror inte de går att jämföra dessa två men är säker på att Göteborg är "rikare", båda kommunerna är bra och dåliga på sina sätt
Citera
2026-04-26, 01:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Informationen må ha undgått dig min bästa flashbackare men Göteborg är min hemort. Har lägenhet i Göteborg Dock är min nuvarande hemortskommun Lund. Tror inte de går att jämföra dessa två men är säker på att Göteborg är "rikare", båda kommunerna är bra och dåliga på sina sätt
Vad bra då tycker jag du kan stanna där, och tjuta medans vi åker billig spårvagn
Citera
2026-04-26, 01:16
Medlem
Vem får betala, vårdtagare?
Citera
2026-04-26, 01:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Det är väl bara i den jävla appen..De de kan kontrollera åkandet på får rabatt. "Låt dig l övervakas och åk billigare"

Ska du fylla på kortet på Pressbyrån betalar du fortfarande det gamla priset.

Den jävla Jonas Attenius skulle sälja sin själ till djävulen för att få ha kvar makten. (Vilket han i praktiken gjort med sitt vurmande för islamistiska grupper)
jasså man måste köpa kortet i appen för få rabatten, varför då är min fråga man är väl lika mycket skriven i gbg för det och det går med kolla upp.
Citera
2026-04-26, 01:23
Medlem
Glorfindels avatar
Det verkar vara lite missförstånd i tråden.

Kollektivtrafiken sköts av regionen. De sätter priserna. Saker och ting blir dyrare, därför har de beslutat att höja priset för alla. Ungefär hälften av kostnaden för kollektivtrafiken i Västra Götaland kommer från biljetter, resten kommer från regionskatten (samma som går till sjukvård).

I Göteborg har man beslutat att subventionera biljetterna för de som bor i Göteborg. Dessa pengar kommer från kommunalskatten (samma som går till vägar, skolor, äldreomsorg etc.). Detta är då pengar som kommunen betalar till Västtrafik istället för privatpersonerna.

Att Göteborg väljer att subventionera priset för de i den egna kommunen påverkar således inte på något sätt de som bor i andra kommuner i Västra Götaland.
Citera
2026-04-26, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Det verkar vara lite missförstånd i tråden.

Kollektivtrafiken sköts av regionen. De sätter priserna. Saker och ting blir dyrare, därför har de beslutat att höja priset för alla. Ungefär hälften av kostnaden för kollektivtrafiken i Västra Götaland kommer från biljetter, resten kommer från regionskatten (samma som går till sjukvård).

I Göteborg har man beslutat att subventionera biljetterna för de som bor i Göteborg. Dessa pengar kommer från kommunalskatten (samma som går till vägar, skolor, äldreomsorg etc.). Detta är då pengar som kommunen betalar till Västtrafik istället för privatpersonerna.

Att Göteborg väljer att subventionera priset för de i den egna kommunen påverkar således inte på något sätt de som bor i andra kommuner i Västra Götaland.
Det måste ju påverka Göteborgare med sämre service fö.
Citera
2026-04-26, 03:22
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Köper röster från fattiga som tror att allt blir bra..

Valfläsk för de svagbegåvade
Citera
2026-04-26, 08:28
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Som alla vallöften oavsett styre så genomförs dom innan val.
Exakt så.

I ärlighetens namn dock, så verkar många väljare begåvade med plasthjärna. Du kan ha skandal på skandal i tre år, och man genomför ett (1) vallöfte i elfte timmen, och folk ba' "My man, de levererar".
Citera
2026-04-26, 08:33
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
På måndag infriar S i Göteborg sitt vallöfte och sänker priset på månadskortet med 140 kr:
Göteborgs stad börjar från och med måndag att subventionera priset på utvalda periodbiljetter i kollektivtrafiken, som en satsning för att fler ska resa mer hållbart. Priset sänks med 16 procent, vilket betyder att till exempel en 30-dagarsbiljett blir 140 kronor billigare.

Jonas Attenius (S), som är kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, säger att sänkningen av priset på kollektivtrafiken var ett viktigt vallöfte och något man nu är stolta över att kunna genomföra.

https://www.etc.se/klimat-miljo/goeteborg-saenker-priset-i-kollektivtrafiken
När borgare haft makten har man istället gjort tvärtom och höjt priset på kollektivtrafiken.

Att diskutera: 1. Är billigare kollektivtrafik något som är önskvärt i Sverige? 2. Borde andra kommuner också sänka priset på kollektivtrafiken? 3. Vinner S väljare på det här?
Jävla tomte! Sossarna i Stockholm lovade samma sak men höjde priset istället.
Citera
2026-04-26, 08:50
Medlem
Västtrafik höjer ju priset med 20% varje år typ, det borde vara fler företag som konkurrerar om spårvägarna så att de dyra konkurreras bort
Citera
2026-04-26, 08:52
Medlem
Haha och folk går på det som vanligt! Åh titta dom sänker med ynka 140 spänn och folk jublar som åsnor. S lurar sina väljare som vanligt med små allmosor och åsnorna äter ur handen. Patetiska människor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in