2026-04-26, 08:38
Avstängd
https://www.sverigesradio.se/artikel/margreth-i-boden-saknar-frisor-som-kan-klippa-afrohar
Citat:
Att hitta en frisör som kan hantera afrohår är nästintill omöjligt i Norrbotten. Därför har Bodensaren Margreth Schefström löst det genom att klippa sig själv.

Att klippa lockigt hår, som afrohår, ingår inte i frisörutbildningen vilket Margreth tycker är dåligt. När hon försöker boka en tid hos en frisör möts hon av osäkra svar från tvekande frisörer.

Nu hoppas Margreth att det ska ske en förändring, eftersom afrohår blir allt vanligare.

https://www.sverigesradio.se/artikel/frisorer-lar-sig-inte-klippa-lockigt-har-och-afrohar
Citat:
Lockigt hår inklusive afrohår ingår inte i frisörutbildningen. Frisören Mia Viltok i Luleå menar att frisörer tvingas tacka nej till kunder eftersom man saknar teknik och kompetens för att hantera dessa hårtyper.

Vill man som frisör lära sig klippa lockigt hår får man själv komplettera det genom att gå kurser. Kurserna är dyra och erbjuds sällan i norra Sverige, enligt Mia.

Hon anser att det exkluderar både frisörer och kunder.
Jag anser inte att detta är diskeiminering. Ingen frisör kan tvingas klippa afrohår. Vad säger ni?
Citera
2026-04-26, 08:44
Medlem
Nu vet jag inte hur lång frisörutbildningen är men visst borde det gå att trycka in undervisning i att klippa olika sorts hår och inte bara skandinaviskt? Sen kanske man inte hinner bli proffs på olika sorters avancerade flätningar och sånt men basic klippning av olika sorts hår borde ingå i utbildningen. Sannolikt kommer de som går utbildningen vilja ha så många kunder som möjligt och inte behöva tacka nej till inkomst pga okunskap.
Citera
2026-04-26, 08:46
Medlem
Det står inte heller någonstans att det handlar om diskriminering. Att kunder blir exkluderade är inte samma sak. Ungefär som att troende muslimer undviker ärtsoppa med fläsk, den dagen lunchrestauranger serverar det.

Tycker man som frisör att man gärna vill ha den kundkretsen, så utbildar man sig såklart
Citera
2026-04-26, 08:51
Medlem
Studsbolls avatar
Att sakna en kompetens är inte diskriminering. Dessutom låter det som skitsnack; det vimlar av negrer i Sverige och helt uppenbart är det någon som klipper dem med jämna mellanrum, så det lär finnas tillräckligt med frisörer med "kompetens" att kippa krullhår. Jag skulle kunna fixa det med en fårsax.
Citera
2026-04-26, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Att sakna en kompetens är inte diskriminering. Dessutom låter det som skitsnack; det vimlar av negrer i Sverige och helt uppenbart är det någon som klipper dem med jämna mellanrum, så det lär finnas tillräckligt med frisörer med "kompetens" att kippa krullhår. Jag skulle kunna fixa det med en fårsax.
I storstäder finns det absolut duktiga frisörer som kan afrikanskt hår och enbart klipper det, i glesbygd är det nog svårare.

Sedan är det nog ännu lättare att klippa rakt hår med fårsax. Testa en karriär inom det vetja.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-04-26 kl. 08:56.
Citera
2026-04-26, 09:09
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Vore väl perfekt om den som tycker det är problematisk och upptäckt en nisch i branschen startar egen frisörsalong. Det blir ju både jobb och löser det afrikanska problemet.

Här är guldläge för arbetsförmedlingen att anlita någon som kan klippa afrohår och starta en utbildning. Är du Afrikan och arbetslös finns nu en lösning.

Måste vara en gigantisk marknad om man får tro reklamen!
Citera
2026-04-26, 09:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.sverigesradio.se/artikel/margreth-i-boden-saknar-frisor-som-kan-klippa-afrohar
https://www.sverigesradio.se/artikel/frisorer-lar-sig-inte-klippa-lockigt-har-och-afrohar

Jag anser inte att detta är diskriminering. Ingen frisör kan tvingas klippa afrohår. Vad säger ni?

Men herregud hon får väl dra sig in till närmaste storstad som har "afrohair salon"? De går ju och klipper sig i "sina egna" salonger eller hemma.

Ute på landet finns de inte pga KOMMERS. Det finns inga pengar i att klippa afrohår, det lär ju vara en kund på 5000?
Således ingen anledning till att annonsera att "här klipps afrohår". Då går man ju rentav med förlust.

Det här är helt naturligt och ingen kan ens FÖRSÖKA läsa in nån som helst rasism i det.

För övrigt finns det mängder med frisyrateljéer i Bodem med omnejd. Har Margreth verkligen varit hos alla?
https://www.eniro.se/afro+boden/f%C3%B6retag
Citera
2026-04-26, 09:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Skulle kärringen bli gladare om frisören sa ja till att klippa hennes afrohår men istället misslyckades fatalt?

Det är väl bättre att säga till redan innan att man inte har kunskaper inom vissa saker innan man sätter igång.

Det finns mängder med babbefrisörer för 150kr klippningen som tar hand om detta och om det nu saknas uppe i boden så får hon väl åka till kiruna eller luleå för att klippa sig.
Citera
2026-04-26, 09:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Nu vet jag inte hur lång frisörutbildningen är men visst borde det gå att trycka in undervisning i att klippa olika sorts hår och inte bara skandinaviskt? Sen kanske man inte hinner bli proffs på olika sorters avancerade flätningar och sånt men basic klippning av olika sorts hår borde ingå i utbildningen. Sannolikt kommer de som går utbildningen vilja ha så många kunder som möjligt och inte behöva tacka nej till inkomst pga okunskap.

Det fetade: Klart att det redan avhandlas i utbildningen. Hsr supersvårt för att tänka mig något annat.
Citera
2026-04-26, 09:32
Medlem
Handlar om kompetens. Inte konstigare än att verkstaden på hörnet inte vill meka med min Ferrari.
Citera
2026-04-26, 09:47
Medlem
Det är väl som att klippa en häck. Inte för jag har klippt nån häck, men man har ju sett trädgårdsarbetarna här när dom går loss på häckarna, det blir snygga rektangulära eller vågiga eller som bollar häckar, snabbt o lätt fixar dom det
Citera
2026-04-26, 09:57
Medlem
TheJesuits avatar
Problemet är väl att många med negerkrull klipper sig själva, varför det inte riktigt finns någon marknad. Finns få kunder så skaffar man sig inte heller utbildningen som skulle krävas.

Ett annat skär är att man försöker nedvika denna kundkrets som ofta är kriminell, involverade i skjutningar osv. En ren säkerhetsfråga, alltså.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in