2026-04-26, 10:38
Medlem
Crabbofixs avatar
trodde afrikaner körde mest med löshår?
Citera
2026-04-26, 11:23
Medlem
En pizzabagare vill ju inte göra en Beef Wellington
Citera
2026-04-26, 11:45
Medlem
bithaxs avatar
Min fru har samma problem.
Hon får gå till thaiar och klippa sig för svenskar kan inte klippa asiatiskt hår heller.
Citera
2026-04-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Hon får gå till thaiar och klippa sig för svenskar kan inte klippa asiatiskt hår heller.
Ändå konstigt att vi har en frisörutbildning som inte verkar lära ut hur man klipper olika sorts hår. Det skulle ju göra utbildningen mer internationellt gångbar.
Citera
2026-04-26, 12:13
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Tur för henne då att det finns hur mycket folk som helst från Asien som har frisörsalonger, typ turkar, araber och inte minst syrianer.
Citera
2026-04-26, 12:43
Medlem
Jag har en imaginär enhörning som behöver klippas regelbundet men ingen vill göra detta åt mig.
Jag kräver att detta ingår i alla frisörutbildningar.

Eller så kanske man kan stanna hemma i Afrika där negrer hör hemma.
Varför skall alla subgrupper kräva unika klippningar?
Klart som fan det går att klippa en negers hår på vanligt sätt. Men när man kräver specialdaltandes att det skall klippas på ett sätt som du godkänner då kan det uppstå problem.
Citera
2026-04-26, 12:50
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vore väl perfekt om den som tycker det är problematisk och upptäckt en nisch i branschen startar egen frisörsalong. Det blir ju både jobb och löser det afrikanska problemet.

Här är guldläge för arbetsförmedlingen att anlita någon som kan klippa afrohår och starta en utbildning. Är du Afrikan och arbetslös finns nu en lösning.

Måste vara en gigantisk marknad om man får tro reklamen!

Just det tänkte jag också. Det har ju kommit horder av duktiga välutbildade afrikaner de senaste åren. Varför tar de inte tag i möjligheten själva:

Afrikanska föreningen kunde tex
1. Starta en skola med intensiva specialkurser hårklippning av afrikanliknande hår.
2. I anslutning några baracker med sovmnöjligheter.
3. Ta kontakt med arbetsförmedlingen och erbjud kurs + boende som arbetsmarknadsåtgärder

Sedan kan de som utbildat sig antingen öppna egna salongen eller hyra in sig i andra salonger.

Men det är väl lättare att förvänta sig att någon annan (svensk) ska lösa problemet?
Citera
2026-04-26, 12:52
Medlem
triptykens avatar
Det är litet av ett problem... en bekant tar bussen till en speciell salong som kan klippa svartas hår på ett bra sätt. Nån nämnde asiater och det är nog också sant.

Att frisörsutbildningar inte har med olika hårtyper är ju problematiskt eftersom vi blir fler och fler Svenskar som inte är vita. Lyckligtvis har just storstäderna frisörer som slår mynt av detta (trodde aldrig jag skulle försvara "osynliga handen" men här år vi nu) men längre ut är det nog enormt svårt och det är ju inte som om man alltid kan klippa sig själv och många är mer måna om sitt hår än folk som mig (som bara rakar av skiten när det är för långt)

Vet inte varför så många i tråden tycker det är osedvanligt udda det hon säger? Hon vill se fin ut i håret, det finns ingen nära henne som kan klippa henne, utbildningarna ignorerar den delen av Svenskar - det tycker hon är dåligt. Känns ju knappast som SCUM-manifestet det hon säger?

Hon påpekar ett problem.
Citera
2026-04-26, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Just det tänkte jag också. Det har ju kommit horder av duktiga välutbildade afrikaner de senaste åren. Varför tar de inte tag i möjligheten själva:

Afrikanska föreningen kunde tex
1. Starta en skola med intensiva specialkurser hårklippning av afrikanliknande hår.
2. I anslutning några baracker med sovmnöjligheter.
3. Ta kontakt med arbetsförmedlingen och erbjud kurs + boende som arbetsmarknadsåtgärder

Sedan kan de som utbildat sig antingen öppna egna salongen eller hyra in sig i andra salonger.

Men det är väl lättare att förvänta sig att någon annan (svensk) ska lösa problemet?
Det finns en massa duktiga frisörer som kan afrikanskt hår i storstäder. På glesbygden är det knepigare att leva på enbart detta. Därför borde frisörutbildningen inkludera undervisning i hur man klipper olika slags hår.
Citera
2026-04-26, 13:04
Medlem
INGSOCs avatar
Ett icke problem. Ge det 10-20 år till med den här takten så lär det vara tillräckligt många afrikaner även i självaste Norrbotten. Därmed löser problemet sig självt genom att det då blir lönsamt.
Citera
2026-04-26, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Nu vet jag inte hur lång frisörutbildningen är men visst borde det gå att trycka in undervisning i att klippa olika sorts hår och inte bara skandinaviskt?

Skandinaviskt hår? Du menar allt hår i hela världen förutom det fårull som just afrikaner har?
Citera
2026-04-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det finns en massa duktiga frisörer som kan afrikanskt hår i storstäder. På glesbygden är det knepigare att leva på enbart detta. Därför borde frisörutbildningen inkludera undervisning i hur man klipper olika slags hår.

Utbildning är färskvara. Har du ej sysslat med något sedan ett utbildningsmoment för tio år sedan bör varken du eller kunden lita på din förmåga.

Storstäder kommer på grund av sin större efterfrågan alltid ha ett större utbud av varor och tjänster än i glesbygd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in