2026-04-26, 03:34
Medlem
cerns avatar
Det jag tycker blir luddigt är hur lagen fungerar på individuell nivå.

Det finns så sjukt många som är liksom under 80 i IQ och pratar om att jorden är platt och Trump är en superhjälte osv.. Det skulle absolut inte förvåna mig om dessa personer skulle förneka förintelsen.
De är ju bara tröga och tappade.. Inte ska de åtalas.
Citera
2026-04-26, 05:46
Avstängd
Ellenlivsviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern

Det finns så sjukt många som är liksom under 80 i IQ och pratar om att jorden är platt och Trump är en superhjälte osv.. Det skulle absolut inte förvåna mig om dessa personer skulle förneka förintelsen.
Jag fattar vad du menar, men lagen kan inte börja avgöra vem som är "smart nog" för att hållas ansvarig. Den måste utgå från vad som faktiskt sägs och görs. Däremot tar domstolar redan hänsyn till omständigheter och personens förmåga i vissa fall. Så det är inte så svartvitt, men det kan inte heller bygga på att vissa anses "för dumma" för att följa lagen.
Senast redigerad av Ellenlivsvilja 2026-04-26 kl. 05:58.
Citera
2026-04-26, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellenlivsvilja
Här kommer en sammanställning:

Åtalad är Damon Moayed-Mohseni. Han har nästan 6500 följare på tiktok och 1500 följare på Facebook.

Tiktok:https://www.tiktok.com/@damonhoudini3
Facebook:https://www.facebook.com/damon.mosheine/

Svensk medborgare 2018-01-09
Tidigare medborgare i Danmark
Födelseort: Danmark, ÅRHUS

Han är åtalad för totalt 16 fall av hets mot folkgrupp. Utöver detta är han åtalad för penningtvättsbrott samt olaga hot. Rättegången äger rum den 28 april.

Här är samtliga stämningsansökningar:
B 5289-25 Hets mot folkgrupp
Stämningsansökan: https://files.catbox.moe/ueae30.pdf
B 847-26 Hets mot folkgrupp
Stämningsansökan: https://files.catbox.moe/v0pmqz.pdf
B 5289-25 Olaga hot
Stämningsansökan: https://files.catbox.moe/gb1u44.pdf
Video från händelsen som Damon själv lagt upp: https://www.youtube.com/watch?v=WakXSiMwZnk
B 6611-25 Penningtvättsbrott (Damon Moayed Mohseni)
Stämningsansökan: https://files.catbox.moe/4ya90o.pdf
Video där Damon kommenterar åtalet: https://www.tiktok.com/@damonhoudini3/video/7549876048729591073

Tidigare domar:
Kristianstads TR B 1718-13 Dom 2013-11-12 Olaga hot
Blekinge TR B 185-15 Dom 2015-04-29 Olaga hot
Växjö TR B 2525-16 Dom 2016-12-14 Olaga hot. Finns en tråd om den händelsen här: (FB) Tonårskille torkar onanihand i tjänstemans ansikte, dödshotar (Småland sep 2016)
Helsingborgs TR B 510-20 Dom 2021-09-22 Olaga hot

Han verkar vara en idiot utifrån tidigare domar. Men hur kunde han bli svensk medborgare? Han var ju dansk. Han har varit en följetong sedan åtminstone 2013 och det bara fortsätter.

Enligt stämningsansökan 2021 är han en "danskjävel". (Dansk medborgare). Så hur kunde han bli svensk 2018?
Citera
2026-04-26, 07:53
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:

Eller så har en viss etnisk grupp överdimensionerad representation på europeiska maktpositioner och försvarar sin eviga kassako med näbbar & klor. Bara en tanke!

Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Fattar inte riktigt varför nynazister förnekar utrotning av judar. Var inte det en av huvudmålen för Hitler?
Självklart. All historia vi fick lära oss i skolan är ju sann. Finns ingen anledning att gräva själv.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-04-26 kl. 07:57.
Citera
2026-04-26, 07:59
Medlem
jtds avatar
Spännande att pröva detta mot domstol så vi får lite tydlighet och så småningom kan skapa oss en praxis för tolkning. I min mening väldigt komplext ämne som tolkas väldigt olika på individnivå, folk begår mer eller mindre dessa straffbara handlingar som hobby till vardags online.
Citera
2026-04-26, 09:55
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellenlivsvilja
Är det svensk rättshistoria vi bevittnar?
Ja det är det. Tidigare har det dömts ut straff för hets mot folkgrupp, men då har brottet bestått i att sprida missaktning mot en grupp.

Nu får man straff för att ifrågasätta en historisk händelse.

Jag är dock inte förvånad på något sätt. Det är ju precis den här typen av uttalanden som lagstiftarna ville komma åt.
Citera
2026-04-26, 10:49
Medlem
sixgorillions avatar
Bra! Alla vet att det var sex miljarder som dog, att säga mindre än tolv biljoner är avskyvärt och förtjänas att straffas
Citera
2026-04-26, 11:05
Avstängd
Ellenlivsviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Han verkar vara en idiot utifrån tidigare domar. Men hur kunde han bli svensk medborgare? Han var ju dansk. Han har varit en följetong sedan åtminstone 2013 och det bara fortsätter.

Enligt stämningsansökan 2021 är han en "danskjävel". (Dansk medborgare). Så hur kunde han bli svensk 2018?
Tror han har hela sin familj i Sverige och det var ett tag sedan han hade med Danmark att göra så det var väl därför han fick bli svensk medborgare. För min del hade Danmark gärna fått behålla honom. De kom verkligen lindrigt undan.
Citera
2026-04-26, 11:18
Medlem
Citat:

Jag gissar på att de judiska lobbygrupper som sett till att driva igenom lagen anser att narrativet med judar som offer är praktiskt när judarna bedriver folkmord i Gaza, Libanon med mera. Tack vare narrativet kring "förintelsen" har man ett visst moraliskt svängrum att bete sig illa. Minskad judisk offerrollsstatus = svårare för judar att mörda i Levanten.
Citera
2026-04-26, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Lagen är skriven så att själva historieförfalskningen angående förintelsen inte är brottslig, men sker det i samband med ett HMF så är det åtalbart. Då har åklagare rätt att åtala

Det går alltså fortfarande "bra" att skiva och debattera och hävda att förintelsen var rena påhitt .

[...]

Det är alltså inte bara hmf mot judar och förintelseförnekare som kan göra sig skyldig att möta lagen, utan många andra historiska händelser som ICJ klassat som brott mot mänskligheten och folkmord.

Tittar man i lagrådsremissen (se sida 38) så står det att:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2024/02/en-tydligare-bestammelse-om-hets-mot-folkgrupp/

Citat:
Med förnekelse avses att förneka ett faktum, dvs. att förneka dess
existens. Det kan handla om att förneka att handlingar som konstituerar ett
brott överhuvudtaget har ägt rum, att förneka avgörande omständigheter
kring ett brott eller att förneka ett brott som sådant. Som exempel kan
nämnas att påstå att Förintelsen eller folkmordet i Srebrenica inte har ägt
rum, eller att påstå att gas inte användes för att döda judar i förintelse
lägren.

Vad gäller "uppenbart förringande" så står det i lagrådsremissen skrivet att:

Citat:
Med uppenbart förringande avses ett tydligt nedvärderande. Kravet på
uppenbart innebär att det ska vara fråga om ett kvalificerat förminskande, dvs.
vara klart och tydligt att det rör sig om ett förringande. Som exempel kan
nämnas att påstå att det under Förintelsen eller folkmordet i Rwanda
dödades avsevärt färre människor än vad som var fallet eller att påstå att
dessa brott är likvärdiga med någon annan händelse som står i uppenbar
disproportion till dem.

Det heliga talet sex miljoner får alltså i princip inte ifrågasättas. Det får ifrågasättas lite grand, hävdar du att du tror att Hitler bara tog kål på 5.7 miljoner judar i lägren är det antagligen inte åtalbart men du får inte gå under det heliga talet 6 miljon allt för mycket.

Att påstå att man inte tror att gas användes för att gasa judar i Auschwitz är alltså kriminaliserat. Det står vad jag vet inget om "historieförfalskning" i lagrådsremissen eller lagtexten men jag har inte kollat jättenoga.
Citera
2026-04-26, 11:45
Medlem
Jag har gjort totalt sex anmälningar vad gäller förintelseförnekelst tidigare. Fem gånger vad gäller twittrare och en gång vad gäller ett blogginlägg. Inget av ärendena gick vidare till åtal. Jag försökte välja gränsfallsärenden där personen uttryckt sig på ett såpass intelligent sett att det skulle bli jobbigt för åklagaren att få en fällande dom. I fallet med blogginlägget (se länk nedan, finns även annan flashbacktråd) så valde åklagaren Irene Falk att delge misstanke om förintelse men det blev i slutänden inget åtal.

https://henrik77.wordpress.com/2024/07/01/saklig-diskussion-kring-forintelsevapnets-anvandning-forbjuden/

Saker som är okej att skriva enligt den rättsprocessen är exempelvis att:

Citat:
Det spelar ingen roll vilket dödstal man sätter för cyanidbaserad gaskammarförgiftning under andra världskriget. Berättelsen om Förintelsen under efterkrigstiden handlar inte om att sprida fakta om historiska skeenden. De närmast undantagslöst förljugna och kraftigt överdrivna berättelserna om tyskars behandling av judar under andra världskriget som under samlingsbegreppet ”förintelsen” spridits av judar i media de senaste årtiondena tjänar som jag ser det tre helt andra och mindre smickrande syften:

och att:

Citat:
Det ger igenkänningskänslor när Israel sprider lögner som att Hamas ska ha halshuggit judiska bebisar i syfte att i korkade icke-judars ögon legitimera sitt folkmord på araber. Det påminner starkt om de judiska ”överlevare” som i likhet med Mietek Grocher under årtionden åkte runt och spred avskyvärda lögner och påhitt i svenska skolor om vad de ska ha varit med om i Tyskland under andra världskriget.
Citera
2026-04-26, 12:32
Medlem
Jobbigt detta

Det är nötter som förtjänar det i 99% av fallen. Men när man börjar göra det straffbart att prata om historia, vad händer när det kommer fram nya rön? Osannolikt i just detta fallet, men det blir ett sluttande plan där det blir lättare och lättare att förbjuda saker och svårare att protestera när man redan instiftat det gällande vissa historiska händelser.

Tycker inte om denna lagen alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in