2026-04-25, 22:30
Medlem
Mentaliteten, personligheten och beteendemönster är intressant. Ingen människa är densamma från början till slut under hela livet.

Jag kan bara gå till mig själv; jag anser att jag har varit enfaldig, naiv och betett mig som en idiot under delar av mitt liv. Men jag har förändrats, jag är inte som när jag var 15 år eller 40.

När morden skedde så var han en sorts människa. Förändrade han sig efter det? Naturligtvis. Jag tycker att likheterna med morden i Linköping är slående.

Fotavtrycken har förvirrat, likaså de 10 000 och det som försvann från huset. Det introverta och den sociala fobin kan utlösa en psykos.

Min tro att det var en tillfällig psykos, han var ensam och det som hände kunde ha hänt, i stort sett, vart som helst.

Frågan är dock om fotspåren kom från blodansamlingarna, de olika storlekarna. Allt faller på det.

Nästa vecka så har jag kanske ändrat min uppfattning i allt. Oerhört intressant fall, jag hoppas verkligen att svar ges.
Citera
2026-04-26, 00:18
Medlem
Grevens sammanfattningar är dunderbra.
Citera
2026-04-26, 02:11
Medlem
Jag tänker också att det hela utspelar sig i ett psykotiskt tillstånd. JJ haf en historia av depressioner i unga år, av social tillbakadragenhet. Flytten hemifrån kan ha blivit utlösande med förstadiet till en psykos ( det kan vara i flera år). Det innebär bl a koncentrationssvårigheter och han misslyckas med utbildningen och avbryter. När sedan samma sak händer på nästa utbildning bryter psykosen ut, med tvångstankar om våld (jfr Linköpingsfallet)
De 10000 spelar ju i detta fallet ingen roll. Det han tog med kanske också bara var slumpartat. Skoavtrycken passar ju inte in men det återstår att se om de kan få en förklaring
Citera
2026-04-26, 11:38
Medlem
Har vi tillgång till hans personutredning???
Citera
2026-04-26, 11:51
Avstängd
Är en rättspsykiatrisk undersökning beställd på GM?
Citera
2026-04-26, 15:08
Medlem
han bytte väl från pappan till mammans efternamn kan mordet vara en ”hämd i psykotiskt tillstånd” mot pappan som var polis?
Citera
2026-04-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
han bytte väl från pappan till mammans efternamn kan mordet vara en ”hämd i psykotiskt tillstånd” mot pappan som var polis?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-brattasmorden-hotades-till-livet-upp-till-dig-om-du-vill-fortsatta-andas

kan jj varit med i detta gäng på ytterkanten kanske?
Citera
2026-04-26, 18:03
Medlem
Citat:

Det är en intressant tanke. Kan nannbytet säga något om hans relation till pappan? Eller till manliga auktoriteter? Var det före eller efter dubbelmordet? Före eller efter faderns bortgång?
Citera
2026-04-26, 18:25
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-brattasmorden-hotades-till-livet-upp-till-dig-om-du-vill-fortsatta-andas

kan jj varit med i detta gäng på ytterkanten kanske?
Ja de var inte jj han pratade om då han i intervjun kände personen i tonåren.

Någon som känner till detta gäng?
Citera
2026-04-26, 18:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det är en intressant tanke. Kan nannbytet säga något om hans relation till pappan? Eller till manliga auktoriteter? Var det före eller efter dubbelmordet? Före eller efter faderns bortgång?

Enl loggen:
Citat:
- Bytte efternamn 2003, vilket är året innan han flyttade till Härnösand.

Mordet 2005
Fadern dör 2008
Citera
2026-04-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Enl loggen:

Mordet 2005
Fadern dör 2008
kan mordet varit jj’s sätt att kommunicera med sin snut farsa? långsökt ja men mår han dåligt och har psykos kanske världen är annorlunda
Citera
2026-04-26, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Mentaliteten, personligheten och beteendemönster är intressant. Ingen människa är densamma från början till slut under hela livet.

Jag kan bara gå till mig själv; jag anser att jag har varit enfaldig, naiv och betett mig som en idiot under delar av mitt liv. Men jag har förändrats, jag är inte som när jag var 15 år eller 40.

När morden skedde så var han en sorts människa. Förändrade han sig efter det? Naturligtvis. Jag tycker att likheterna med morden i Linköping är slående.

Fotavtrycken har förvirrat, likaså de 10 000 och det som försvann från huset. Det introverta och den sociala fobin kan utlösa en psykos.

Min tro att det var en tillfällig psykos, han var ensam och det som hände kunde ha hänt, i stort sett, vart som helst.

Frågan är dock om fotspåren kom från blodansamlingarna, de olika storlekarna. Allt faller på det.

Nästa vecka så har jag kanske ändrat min uppfattning i allt. Oerhört intressant fall, jag hoppas verkligen att svar ges.

Ett annat alternativ skulle kunna vara en kille som bestämmer sig för att utföra det perfekta brottet ”i hans värld”. En optimald hämnd på samhället o som utmanar föräldrarnas yrkesval……Känns som han varit en sökare o flyttat ofta o bytt yrkesbanor men aldrig passat in o till slut utmanar han alla och allt…..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in