2026-04-25, 21:21
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Hat, förakt och brist på respekt för kvinnor är grunden i alla patriarkala samhällen/länder. Extremt så i Afghanistan.

Kvinnor får inte synas, inte tala, inte höras, osv

Nej det är inte hat, det är islam. Mycket värre.
Citera
2026-04-25, 21:21
Medlem
Citat:
Hat också, annars klarar man inte av att behandla andra människor på det sättet

Jag tror inte onda människor och psykopater behöver hat som drivkraft.
Citera
2026-04-25, 21:22
Medlem
Citat:
Respektlöst på vilket sätt då? Mörda henne om hon går ut utan sin man?

Jag läste om en kvinna i Afghanistan som gick ut ensam för att handla mat till sina barn. Hennes man hade dött i kriget. Då kom 1-2 ung(a) talibankille och högg ihjäl henne. Bakom en sån handling ligger det väldigt mycket hat.

Hur vet du det?
Citera
2026-04-25, 21:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det du ger uttryck för är en feministisk teori som helt enkelt inte stämmer.

För våld i nära relationer så är det nog ibland hat som ligger bakom men det är hat mot en enskild individ, inte hat mot kvinnor som grupp.

Om man känner så starkt hat mot kvinnor så är det ju bara att få tag på en random kvinna och slå ihjäl henne, precis som serimördaren jag länkade till. Det sker dock extremt mycket mer sällan än att en man slår ihjäl sin partner.

Om du frågar 1000 kvinnor om de hatar män och 1000 män om de hatar kvinnor, vilken grupp tror du svarar flest ja?

Låt säga att alla svarar ärligt.
Citera
2026-04-25, 21:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Hur vet du det?

Hur vet du inte det?
Citera
2026-04-25, 21:26
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jo, det är ofta konsekvensen av hat på gruppnivå. Är liksom SKÄLET till att man förtrycker vissa grupper av människor att man föraktar och ser ner på dem= hat.
Sharia är en religös patriarkalt formad lag som är rejält förtryckande kontra kvinnor pga misogyni = kvinnohat men även ex homosexuella.

Talibanerna driver närmast könsapartheid i Afghanistan.
Kivnnor inte bara förbjuds utbildning, de förbjuds också att arbeta, vulket leder till att de inte kan försörja sig, de förbjuds röra sig fritt i samhället, de förbjuds bära vilka kläder de vill, de förbjuds sjunga,
har 0 politiskt inflytande etc etc...

Att påstå att nääää afghaner hatar inte kvinnor är under all jävla värdighet.

Jag tror inte det är möjligt att hålla ihop ett samhälle där hälften av befolkningen hatar den andra halvan, och där dessa två halvor dessutom finns i 50% i varenda släkt och familj.

Det är VÄRRE än hat, kvinnor i Afghanistan blir förtryckta av kärlek. Det är det religion gör med människor.
Citera
2026-04-25, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jag tror inte onda människor och psykopater behöver hat som drivkraft.

Är det något som driver onda människor och psykopater så är det hat. Det är troligen en av få känslor de verkligen kan känna.
Citera
2026-04-25, 21:27
Avslutad
Citat:
Nej det är inte hat, det är islam. Mycket värre.

Sluta tramsa för en jävla gångs skull
Citera
2026-04-25, 21:28
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Om du frågar 1000 kvinnor om de hatar män och 1000 män om de hatar kvinnor, vilken grupp tror du svarar flest ja?

Låt säga att alla svarar ärligt.

I väst tror jag flest kvinnor svarar ja.
Citera
2026-04-25, 21:31
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Sluta tramsa för en jävla gångs skull

Jag tramsar inte. Jag blir mycket hellre förtryckt av någon som uttryckligen hatar mig än någon som tror att hen älskar mig och att förtrycket är för mitt eget bästa. Det är så islam ser ut. Man låter inte flickor och kvinnor gå i skolan eller lyssna på vilken musik de vill etc etc för att man menar att det leder till moraliskt fördärv. De behöver "skyddas".
Citera
2026-04-25, 21:31
Avslutad
Citat:
I väst tror jag flest kvinnor svarar ja.

Men om man känner så starkt hat mot män så är det ju bara att leta upp en random man och skjuta/hugga ihjäl honom, precis som fåtalet kvinnliga serimördare. Det sker dock extremt mycket mer sällan än att en kvinna slår ihjäl/hugger/skjuter ihjäl sin partner. Så kvinnor i väst känner inte hat mot män, bara i enstaka fall mot enskilda individer såsom tex en partner.
Senast redigerad av Jenny9 2026-04-25 kl. 21:45.
Citera
2026-04-25, 21:32
Medlem
Citat:
Jag tror inte det är möjligt att hålla ihop ett samhälle där hälften av befolkningen hatar den andra halvan, och där dessa två halvor dessutom finns i 50% i varenda släkt och familj.

Det är VÄRRE än hat, kvinnor i Afghanistan blir förtryckta av kärlek. Det är det religion gör med människor.

tror inte jag heller....och just ett av skälen till att länder som driver denna typ av patriarkal misogyni
fungerar väldigt dåligt.
Utnyttjar man inte halva andelen av befolkningens begåvning, förmågor, köpkraft etc...så får man inte bara rejält lägre BNP man skapar också ett samhälle med lägre tillit, trygghet, dåliga villkor för barn och våld som löper i eviga cirklar genom generationer.

Skärp dig nu....det är INTE kärlek att talibaner avrättar, torterar, dödar, misshandlar eller våldtar kvinnor.
Utan det är ett uttryck för missaktning och hat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in