2026-04-23, 09:09
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Skitandet har viktigare saker att göra en haffa någon som ställt en bil utomlands.

Haha du är rolig. Pundar bil. De var en billig bil men långt ifrån pundar bil.
Hade varit en riktigt premium bil då den inköptes.
-läder säten fortfarande helt perfekta.
-Allt i bilen fungerarde fortfarande till 100% -Allt såg riktigt fräsht och nästan nytt ut, igen rost alls.

Och bilen börjar närma sig snart 30 år. Snacka om bra kvalitet.

Dagens folk, sådanna som du förstår inte vad kvalité är, de tror bara för att något är gammalt och billigt är det en pundar bil. Bilar från denna tid går inte att jämföras med dessa moderna skit bilar som säljs nu.

Denna bils inköps värde då den köptes som ny var kanske minst 700 000kr i dagens pengar då man i räknar in inflation.
Så jo lyx pundar bil verkligen.
Och jag fick den för en ~1/50 del.

Hur fan är man så dum o köper en ny bil de har jag aldrig förstått eller ens en dyr begagnad.
Men alla fixar inte sina egna bilar så som vi gjort i min familj, aldrig anlitat verkstad.

Nu skriver du som en som försöker verka kunnig men egentligen är okunnig och tror att en drygt 20 år gammal V70 skulle vara nåt unikt…. Om vi säger så här, det ska fan vara en särdeles unik V70 om den ska vara värld en flygresa och allt bök för att få hem igen…. Därmed inte sagt att V70 skulle vara dåliga bilar.

Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Har den inte överhettat har ingenting hänt. Bara fylla på och köra.

Äldre motorer hade inte ens kylning, varför tror ni nya motorer inte klarar av att köras en sträcka utan artificiell kylning?

Fast vi kan ju inte veta om den har överhettat eller inte, eller hur allvarligt det blivit om den överhettat. Tempmätaren är inte särskilt tillförlitlig i dessa fall, i synnerhet inte om den mäter just vattentemperaturen…

Sen tror jag du inte har så bra koll på äldre motorers kylning, eller behov av kylning jämfört med moderna motorer…

Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
De är de som är svårt att veta, läste att temp mätaren sitter i kylarvätskan, stämmer det?
Så ja enligt mätaren gick den aldrig för het, inte ens i närheten.
Men låter osannolikt att jag skulle kunnat köra så länge utan att den överhettats?? Kanske den är designad att förvandlas till en luft kyld motor då man inte har kylarvätska haha

Vad mätaren för motortempen visar är inte helt säker att gå efter i sådana här fall, de är vanligen bara en liten indikation, men kan visa galet fel. Dessutom kan allvarliga hot spots finnas i motorn även om allt ser ok ut på mätaren.


Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
De tidiga hade bara passiv vattenkylning.

Och med det menar du…? Och vilka tidiga…?

Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vad är det för motor? Hur varmt var utetemperaturen när du körde? Du oroar dig i onödan, en modern motor 90 tal klarar utan problem köras utan kylarvätska ett bra tag. Vad är det du menar ska hända, överhettning? Kanske om motorn är en 1.2 liters som körsfull gas genom Saharaöknen. Men du pratar om Volvo så motorvolymen är större och tål betydligt mer innan den "skär".

Finns inga garantiers alls, det kan bli helt olika från fall till fall. Ena gången kan det gå bra (har själv erfarenhet av det när kylvattnet försvann i min BMW 7-serie en gång) andra gånger landet bli katastrof, och hur det går kan bero på en drös påverkande faktorer.

Eller, så kan det verka som det gick bra men problem kan komma efter lite tid för att nåt blev överhettat vid tillfället.
Att skära är inte det enda elände som kan hända.


Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Förbränningen ger mer eller mindre värme per cykel beroende på vad du eldar med.

Och beroende på en drös andra faktorer…
Citera
2026-04-23, 09:27
  #38
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Berätta mera varför!?

Själv testade jag att köra på 100% metanol en gång i en annan volvo. De var en jävla skilland på hur snabbt motorn blev varm, jag antar att med metanol skulle man kunna klara sig men en olje kylare bara. Finns ju många motorcyklar som bara har det + lite väligt små flänsar.
Alla bilmotorer är kylda på ett eller annat sätt, allt annat är bara hittepå.
Det finns helt klart en risk att din bil gått för varm och att toppen slagit sig, 10 minuter utan kylning är rätt länge, men om du inte fick några varningslampor för hög temp och bilen fortfarande gick som den skulle när du stängde av den så är ju chansen god att den klarat sig men du kan inte vara helt säker. Det vet du först när du börjar använda den på riktigt.
Första åtgärd är att provstarta innan du gör nåt annat, startar den som vanligt - bra. Byt kyl och fyll på och hoppas på att den fortsätter gå som den ska med vatten i motorn, utan att bygga tryck eller få vatten i oljan/olja i vattnet.
Lycka till.
Citera
2026-04-23, 10:55
  #39
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nu skriver du som en som försöker verka kunnig men egentligen är okunnig och tror att en drygt 20 år gammal V70 skulle vara nåt unikt…. Om vi säger så här, det ska fan vara en särdeles unik V70 om den ska vara värld en flygresa och allt bök för att få hem igen…. Därmed inte sagt att V70 skulle vara dåliga bilar.



Fast vi kan ju inte veta om den har överhettat eller inte, eller hur allvarligt det blivit om den överhettat. Tempmätaren är inte särskilt tillförlitlig i dessa fall, i synnerhet inte om den mäter just vattentemperaturen…

Sen tror jag du inte har så bra koll på äldre motorers kylning, eller behov av kylning jämfört med moderna motorer…



Vad mätaren för motortempen visar är inte helt säker att gå efter i sådana här fall, de är vanligen bara en liten indikation, men kan visa galet fel. Dessutom kan allvarliga hot spots finnas i motorn även om allt ser ok ut på mätaren.




Och med det menar du…? Och vilka tidiga…?



Finns inga garantiers alls, det kan bli helt olika från fall till fall. Ena gången kan det gå bra (har själv erfarenhet av det när kylvattnet försvann i min BMW 7-serie en gång) andra gånger landet bli katastrof, och hur det går kan bero på en drös påverkande faktorer.

Eller, så kan det verka som det gick bra men problem kan komma efter lite tid för att nåt blev överhettat vid tillfället.
Att skära är inte det enda elände som kan hända.




Och beroende på en drös andra faktorer…

Jag har bättre koll än dig som verkar tro att en 2.3 liters 90 tals Volvo motor börjar skrika och skära för den startas utan kylarvätska. Äldre bilar klarar utan problem att startas och köras kortare sträckor i kalla klimat som Sverige utan kylning. De absolut äldsta hade inte ens vattenkylning och den tidiga vattenkylningen skedde genom kondensation.

Du verkar knappt förstå vad kylning ens innebär. Äldre bilar var betydligt enklare i kylförmåga och använde inte ens glykol, och de överhettar inte på 10 sekunder bara för du startar motorn och kör en bit.

Kanske, och det är ett stort kanske, om du ska dra över Gobi öknen i full galopp 4 pers i en Renault Clio 1.2a från 1995 kan du riskera överhettning. Det gör du dock inte om du rullar runt en 2.3 liters Volvo runt kvarteret utan kylvätska i lugn takt som TS beskriver och det förstår vem som helst, nästan, utom du då.

Snälla, läs på innan du projicerar din egen avsaknad av kunskap på andra. Annars framstår du bara som ett fån.

Möjligen, kanske, osannolikt i teorin men så kan topplockspackningen ta skada, men då ska det till långa sträckor och hårt körande. Allt annat är bara trams, inklusive det du skriver. Men det beror såklart på att du aldrig ens öppnat en motorhuv än mindre ägt en äldre bil.
__________________
Senast redigerad av solstrålar 2026-04-23 kl. 10:58.
Citera
2026-04-23, 11:00
  #40
Medlem
zoombos avatar
Jag köpte en Toyota för 15 år sen som hade gått utan kylvatten på en motorväg i någon eller några mil. Den som körde märkte inte att tempmätaren låg i botten.
Orsaken var en kylarslang som spruckit.
Den gick att starta men man fick gnugga lite innan den ville starta och det märktes på något sätt att den inte var lika pigg som den borde. Bubblade i expansionskärlet, vit rök av kylvätska i avgaserna men det var faktiskt ingen kylvätska i oljan. Jag bytte då blockpackning, planade om toppen, slipade in ventilerna och satte ihop den igen och den var fortfarande svårstartad men den behöll kylvätskan och den vita röken var borta.
Då tog jag ett kompressionsprov och det ska ligga på runt 12-13kg för denna motor. Det låg på 7-9kg. Jag insåg då att överhettningen troligen orsakat att härdningen på kolvringarna skadats och att de därför inte orkade hålla riktigt tätt.
Bilen såldes i detta skick, orkade inte riva motorn för att byta kolvar även om det nog hade löst problemet.

Konsensus: en överhettning kan ge följdskador som kan vara svåra att förutse och att då köra hem bilen en längre sträcka är nog vanskligt. Är bilen värd max 10' skulle jag på något sätt försökt sälja den lokalt, troligen med viss förlust.
Citera
2026-04-23, 11:52
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag köpte en Toyota för 15 år sen som hade gått utan kylvatten på en motorväg i någon eller några mil. Den som körde märkte inte att tempmätaren låg i botten.
Orsaken var en kylarslang som spruckit.
Den gick att starta men man fick gnugga lite innan den ville starta och det märktes på något sätt att den inte var lika pigg som den borde. Bubblade i expansionskärlet, vit rök av kylvätska i avgaserna men det var faktiskt ingen kylvätska i oljan. Jag bytte då blockpackning, planade om toppen, slipade in ventilerna och satte ihop den igen och den var fortfarande svårstartad men den behöll kylvätskan och den vita röken var borta.
Då tog jag ett kompressionsprov och det ska ligga på runt 12-13kg för denna motor. Det låg på 7-9kg. Jag insåg då att överhettningen troligen orsakat att härdningen på kolvringarna skadats och att de därför inte orkade hålla riktigt tätt.
Bilen såldes i detta skick, orkade inte riva motorn för att byta kolvar även om det nog hade löst problemet.

Konsensus: en överhettning kan ge följdskador som kan vara svåra att förutse och att då köra hem bilen en längre sträcka är nog vanskligt. Är bilen värd max 10' skulle jag på något sätt försökt sälja den lokalt, troligen med viss förlust.

Hej tack för ditt svar och story. Rätt stor skillnad på min nästan tomgångs körning och motorväg. Så kolvar o ringar är säkert fine.
Jag har alltså att förlora priset på en flygbiljett tur och retur + taxi.
Väl framme vid bilen testar jag kompen, byter kylare och gör ett topplocks packnings test. Om allt detta är ok är det rätt rikskfritt att åka hem. Tror de är en bra plan.

Skall fundera på de ännu fram över om de är värt det.
Jag gör det inte för ekonomisk vinning utan mest för att jag gillade bilen + en del minnen från den.
Citera
2026-04-23, 12:53
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nu skriver du som en som försöker verka kunnig men egentligen är okunnig och tror att en drygt 20 år gammal V70 skulle vara nåt unikt…. Om vi säger så här, det ska fan vara en särdeles unik V70 om den ska vara värld en flygresa och allt bök för att få hem igen…. Därmed inte sagt att V70 skulle vara dåliga bilar.



Fast vi kan ju inte veta om den har överhettat eller inte, eller hur allvarligt det blivit om den överhettat. Tempmätaren är inte särskilt tillförlitlig i dessa fall, i synnerhet inte om den mäter just vattentemperaturen…

Sen tror jag du inte har så bra koll på äldre motorers kylning, eller behov av kylning jämfört med moderna motorer…



Vad mätaren för motortempen visar är inte helt säker att gå efter i sådana här fall, de är vanligen bara en liten indikation, men kan visa galet fel. Dessutom kan allvarliga hot spots finnas i motorn även om allt ser ok ut på mätaren.




Och med det menar du…? Och vilka tidiga…?



Finns inga garantiers alls, det kan bli helt olika från fall till fall. Ena gången kan det gå bra (har själv erfarenhet av det när kylvattnet försvann i min BMW 7-serie en gång) andra gånger landet bli katastrof, och hur det går kan bero på en drös påverkande faktorer.

Eller, så kan det verka som det gick bra men problem kan komma efter lite tid för att nåt blev överhettat vid tillfället.
Att skära är inte det enda elände som kan hända.




Och beroende på en drös andra faktorer…

Jag beskrev främst denna typ av volvos utmärkta kvalité. Nämnde inget om unik.
Kollade på alla begagnade bensinare på över 50 000 mil på en internet sida och en 1/3del av alla var volvos, säger en hel del.

Sen hittade jag bara 1 exemplar som var exakt samma model som min och som inte var alltför långt borta. (alltså inte alla v70s)
Så ja, de börjar bli väldigt få.
Men de beror ju på hur man vill definiera unik, skall de vara som en Koenigsegg för att man skall kunna säga det, alltså ända i världen som har en viss modell + samma färg.
Eller räcker det att den är unik i min lilla stad. I Sverige är det inte "unikt" med en gammal v70. Men i utlandet är det, många som kom fram o fråga om bilen då jag var på min resa i den.
Citera
2026-04-23, 13:53
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag har bättre koll än dig som verkar tro att en 2.3 liters 90 tals Volvo motor börjar skrika och skära för den startas utan kylarvätska. Äldre bilar klarar utan problem att startas och köras kortare sträckor i kalla klimat som Sverige utan kylning. De absolut äldsta hade inte ens vattenkylning och den tidiga vattenkylningen skedde genom kondensation.

Du verkar knappt förstå vad kylning ens innebär. Äldre bilar var betydligt enklare i kylförmåga och använde inte ens glykol, och de överhettar inte på 10 sekunder bara för du startar motorn och kör en bit.

Kanske, och det är ett stort kanske, om du ska dra över Gobi öknen i full galopp 4 pers i en Renault Clio 1.2a från 1995 kan du riskera överhettning. Det gör du dock inte om du rullar runt en 2.3 liters Volvo runt kvarteret utan kylvätska i lugn takt som TS beskriver och det förstår vem som helst, nästan, utom du då.

Snälla, läs på innan du projicerar din egen avsaknad av kunskap på andra. Annars framstår du bara som ett fån.

Möjligen, kanske, osannolikt i teorin men så kan topplockspackningen ta skada, men då ska det till långa sträckor och hårt körande. Allt annat är bara trams, inklusive det du skriver. Men det beror såklart på att du aldrig ens öppnat en motorhuv än mindre ägt en äldre bil.

Odlar du halmgubbar och vanföreställningar i industriell skala…

Ditt inlägg är bara vilset trams och fantasier. Du har INGET att lära mig vad gäller bilar och motorer….
Citera
2026-04-23, 22:45
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Nu har jag fått veta att bilen fortfarande står kvar, jag skulle vilja rädda bilen.
Hur har du fått veta det? Någon polare i "skitlandet" (vilket land btw) som har kollat upp det?
När alla sitter och pratar om motorn tagit skada eller inte så skulle jag vilja påstå att det är betydligt viktigare i vilket skick en bil som stått övergiven ett tag utan plåtar är i. Personligen skulle jag misstänka att någon baxat både batteriet och katalysatorn... Ev också däcken om de var något att ha, samt slangat / borrat tanken.
Citera
2026-04-24, 00:31
  #45
Medlem
IceEyess avatar
Köp ett annat exemplar. En 30 år gammal Volvo kostar inte astronomiska summor i inköp och det finns fortfarande många exemplar kvar i livet.
Citera
2026-04-24, 07:09
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Hur har du fått veta det? Någon polare i "skitlandet" (vilket land btw) som har kollat upp det?
När alla sitter och pratar om motorn tagit skada eller inte så skulle jag vilja påstå att det är betydligt viktigare i vilket skick en bil som stått övergiven ett tag utan plåtar är i. Personligen skulle jag misstänka att någon baxat både batteriet och katalysatorn... Ev också däcken om de var något att ha, samt slangat / borrat tanken.

Jag har fått video film skickat åt mig på bilen
Citera
2026-04-24, 07:14
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Köp ett annat exemplar. En 30 år gammal Volvo kostar inte astronomiska summor i inköp och det finns fortfarande många exemplar kvar i livet.

Jo alltså de lutar mot det, men som kanske folk förstår så är motiven inte ekonomiska utan jag har liksom en fix ide att jag vill ha kvar just denna då jag har mycket minnen i den osv. Kan låta töntigt men så här e livet ibland. Lite som ett hus som man byggt själv, den har ett annat värde än bara vad den är värd i markandspris.
Citera
2026-04-25, 19:19
  #48
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Tack för svaret! Den gick lite skumt just före jag kom fram men det hade den gjort före händelsen också så behöver inte betyda något. OK ås kan anta kovar är tillräcklig ok då.

Du tror toppen och topplockspacknigen är ok?


Största problemet är att den är så långt borta, så har liksom inte vägarna förbi utan måste ta flyg.
Nu har jag ju inte kollat flygpriserna,men känns lite..dyrt..att flyga ner (och ta taxi till bilen?) för att i bästa fall kunna limpa hem en V70?
Funderar själv på att skaffa en V70,helst 170hk,det verkar vara den i mina ögon,bästa varianten..och till synes skapliga ser jag för långt under 30kkr..såå mycket lär det ju förvisso inte kosta att flyga och allt det där,men lär ju bli ett jävla balt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in