2026-04-22, 20:15
  #13
Medlem
Fyll på o dra runt i systemet, du märker HUR den går då...
Citera
2026-04-22, 20:19
  #14
Medlem
Har den skurit skulle du hört det, går liksom inte att missa..
Citera
2026-04-22, 20:24
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Tog bort den plåten också, finns väll kanske på något annat ställe med som jag inte vet om, är troligtvis inte värt att börja driva in något från utlandet utan den förs till skroten.
Den är ju värd en del i skrot pengar.

VIN-nummer finns flera ställen, instansat i plåten.

De kommer hitta dig och skicka en faktura.
Citera
2026-04-22, 20:50
  #16
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Konstig fråga haha vad har chassi nummer o göra om den står kvar. Ja där har du något att fundera på, hur skulle du själv göra om du visste r adressen men inte vill åka dit och kolla.
Jo antog att jag inte tog bort allt.
Bilen står ju utomlands? Åkte du dit för att titta?

Jag tänkte om du blivit kontaktad av snuten som uppenbart kollat upp chassinumret på pundarbilen som dumpats utomlands.
Citera
2026-04-22, 21:33
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
VIN-nummer finns flera ställen, instansat i plåten.

De kommer hitta dig och skicka en faktura.

Skitlandet funkar inte som Sverige, ingen bryr sig. Och för vad skicka faktura, de var inte skylar om att man inte fick parkera där, jag vade ett sånt ställe.
Men men de inte omöjligt.. Men jag kan ju bestrida fakturan om de kommer en, då måste de ta det till rättegång för en sån här liten skit sak, väldigt osannolikt.
Samtidigt tror jag de måste e bryta sig in i bilen för att hitta flera vin nummer. Så vitt jag vet finns inget synligt på den här bilen.
Polisen och rättsväsendet har full upp med viktigare saker där.
Citera
2026-04-22, 21:43
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Eller är de så att kolvar skurit, toppen helt virden, topp packningen helt paj osv..
Sådant går inte obemärkt förbi.

Om kolvar eller lager har skurit så blir det ett jäkla oljud. Om topplockspackningen har gått sönder så ryker det mycket samt luktar glykol.
Citera
2026-04-22, 21:55
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Bilen står ju utomlands? Åkte du dit för att titta?

Jag tänkte om du blivit kontaktad av snuten som uppenbart kollat upp chassinumret på pundarbilen som dumpats utomlands.

Skitandet har viktigare saker att göra en haffa någon som ställt en bil utomlands.

Haha du är rolig. Pundar bil. De var en billig bil men långt ifrån pundar bil.
Hade varit en riktigt premium bil då den inköptes.
-läder säten fortfarande helt perfekta.
-Allt i bilen fungerarde fortfarande till 100% -Allt såg riktigt fräsht och nästan nytt ut, igen rost alls.

Och bilen börjar närma sig snart 30 år. Snacka om bra kvalitet.

Dagens folk, sådanna som du förstår inte vad kvalité är, de tror bara för att något är gammalt och billigt är det en pundar bil. Bilar från denna tid går inte att jämföras med dessa moderna skit bilar som säljs nu.

Denna bils inköps värde då den köptes som ny var kanske minst 700 000kr i dagens pengar då man i räknar in inflation.
Så jo lyx pundar bil verkligen.
Och jag fick den för en ~1/50 del.

Hur fan är man så dum o köper en ny bil de har jag aldrig förstått eller ens en dyr begagnad.
Men alla fixar inte sina egna bilar så som vi gjort i min familj, aldrig anlitat verkstad.
Citera
2026-04-22, 22:04
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Sådant går inte obemärkt förbi.

Om kolvar eller lager har skurit så blir det ett jäkla oljud. Om topplockspackningen har gått sönder så ryker det mycket samt luktar glykol.

Jo alltså att den skurit har vi i princip uteslutit redan, men topplocks packningen kan ju ha gått. Kom ihåg att jag förlorade all kylarvästska redan vid krocken, så vet inte hur du resonerade där.
Citera
2026-04-22, 22:12
  #21
Medlem
solstrålars avatar
Har den inte överhettat har ingenting hänt. Bara fylla på och köra.

Äldre motorer hade inte ens kylning, varför tror ni nya motorer inte klarar av att köras en sträcka utan artificiell kylning?
Citera
2026-04-22, 22:17
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Har den inte överhettat har ingenting hänt. Bara fylla på och köra.

De är de som är svårt att veta, läste att temp mätaren sitter i kylarvätskan, stämmer det?
Så ja enligt mätaren gick den aldrig för het, inte ens i närheten.
Men låter osannolikt att jag skulle kunnat köra så länge utan att den överhettats?? Kanske den är designad att förvandlas till en luft kyld motor då man inte har kylarvätska haha
Citera
2026-04-22, 22:17
  #23
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Har den inte överhettat har ingenting hänt. Bara fylla på och köra.

Äldre motorer hade inte ens kylning, varför tror ni nya motorer inte klarar av att köras en sträcka utan artificiell kylning?
Vilka motorer hade inte kylning menar du?

När block och topp var i gjutjärn tålde motorerna mer värme men när block och topp är i aluminium är det mer känsligt så i det här fallet kan ts nog räkna med att topp packningen är dålig
Citera
2026-04-22, 22:19
  #24
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vilka motorer hade inte kylning menar du?

När block och topp var i gjutjärn tålde motorerna mer värme men när block och topp är i aluminium är det mer känsligt så i det här fallet kan ts nog räkna med att topp packningen är dålig

De tidiga hade bara passiv vattenkylning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in