2026-04-22, 22:20
  #25
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
De är de som är svårt att veta, läste att temp mätaren sitter i kylarvätskan, stämmer det?
Så ja enligt mätaren gick den aldrig för het, inte ens i närheten.
Men låter osannolikt att jag skulle kunnat köra så länge utan att den överhettats?? Kanske den är designad att förvandlas till en luft kyld motor då man inte har kylarvätska haha

Vad är det för motor? Hur varmt var utetemperaturen när du körde? Du oroar dig i onödan, en modern motor 90 tal klarar utan problem köras utan kylarvätska ett bra tag. Vad är det du menar ska hända, överhettning? Kanske om motorn är en 1.2 liters som körsfull gas genom Saharaöknen. Men du pratar om Volvo så motorvolymen är större och tål betydligt mer innan den "skär".
Citera
2026-04-22, 22:21
  #26
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
De tidiga hade bara passiv vattenkylning.
🤔 passiv vattenkylning?
Citera
2026-04-22, 22:23
  #27
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
🤔 passiv vattenkylning?

Ja. Luft blåser på kylarn och vattnet leds runt för att kyla motorn. Tidiga motorer hade inte ens kylning.
Citera
2026-04-22, 22:23
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Har den inte överhettat har ingenting hänt. Bara fylla på och köra.

Äldre motorer hade inte ens kylning, varför tror ni nya motorer inte klarar av att köras en sträcka utan artificiell kylning?


Berätta mera varför!?

Själv testade jag att köra på 100% metanol en gång i en annan volvo. De var en jävla skilland på hur snabbt motorn blev varm, jag antar att med metanol skulle man kunna klara sig men en olje kylare bara. Finns ju många motorcyklar som bara har det + lite väligt små flänsar.
Citera
2026-04-22, 22:28
  #29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Ja. Luft blåser på kylarn och vattnet leds runt för att kyla motorn. Tidiga motorer hade inte ens kylning.
Äldsta bilen jag har är 42 så utan kylning måste vara dom första bilarna som tillverkades skulle jag tro
Citera
2026-04-22, 22:30
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vad är det för motor? Hur varmt var utetemperaturen när du körde? Du oroar dig i onödan, en modern motor 90 tal klarar utan problem köras utan kylarvätska ett bra tag. Vad är det du menar ska hända, överhettning? Kanske om motorn är en 1.2 liters som körsfull gas genom Saharaöknen. Men du pratar om Volvo så motorvolymen är större och tål betydligt mer innan den "skär".

De är en B5234T3 motor. De var typ 24C den dagen. Sen rymmer denna motor ca 5l olja tror jag den kyler också.

Alltså vi har nog uteslutit att den skurit, men de väll framst topplockspackningen om den skulle blivit paj av detta.
Citera
2026-04-22, 22:32
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Jo alltså att den skurit har vi i princip uteslutit redan, men topplocks packningen kan ju ha gått. Kom ihåg att jag förlorade all kylarvästska redan vid krocken, så vet inte hur du resonerade där.
Om jag ska vara ärlig så läste jag inte hela inlägget. Om det har kommit in kylvätska i oljan så har den nog skurit. Jag har varit med om att topplockspackningen har gått sönder och då skar vevstakslagren och havererade resten av motorn.

Jag körde hem bilen (5-10 km) med en trasig topplockspackning istället för att bli stående på motorvägen. När jag parkerade bilen så skakade hela fordonet och det lät fördjävligt om motorn. Ett nybörjarmisstag vid 18-årsåldern, men hade tur att försäkringen täckte motorhaveri.
Citera
2026-04-22, 22:42
  #32
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Om jag ska vara ärlig så läste jag inte hela inlägget. Om det har kommit in kylvätska i oljan så har den nog skurit. Jag har varit med om att topplockspackningen har gått sönder och då skar vevstakslagren och havererade resten av motorn.

Jag körde hem bilen (5-10 km) med en trasig topplockspackning istället för att bli stående på motorvägen. När jag parkerade bilen så skakade hela fordonet och det lät fördjävligt om motorn. Ett nybörjarmisstag vid 18-årsåldern, men hade tur att försäkringen täckte motorhaveri.

hur menar du att han skulle ha fått kylvätska i oljan? han pajade kylarn så den läckte vid krock eftersom den sitter längst fram, men han har inte fått krockskador på motorblocket…
Citera
2026-04-22, 23:07
  #33
Medlem
Byt kylare på plats (borde vara enkelt på den bilen), fyll systemet med vatten (ej glykol) och testa om topplockspackningen blivit otät genom ett jäsrör-testkit med vätska som indikerar förekomsten av koldioxid = avgaser i kylsystemet. Om packningen är okej är det bara att köra hem.
Citera
2026-04-23, 06:28
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Byt kylare på plats (borde vara enkelt på den bilen), fyll systemet med vatten (ej glykol) och testa om topplockspackningen blivit otät genom ett jäsrör-testkit med vätska som indikerar förekomsten av koldioxid = avgaser i kylsystemet. Om packningen är okej är det bara att köra hem.

Tack, jo men vart få tag på en korrekt kylare i utlandet , själv hade tänkt ta med en liten kylare i bagaget i flyget och hänga den framför med buntband och tejp och något sårts dämpnings material emellan.
Bra ide med den testen har en sån hemma redan.
Känner att jag börjar få en bra översikt vad jag kan förvänta och vad skall görs på plats nu.
Ta

Tack för alla som bidragit med svar
Citera
2026-04-23, 08:41
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Berätta mera varför!?

Själv testade jag att köra på 100% metanol en gång i en annan volvo. De var en jävla skilland på hur snabbt motorn blev varm, jag antar att med metanol skulle man kunna klara sig men en olje kylare bara. Finns ju många motorcyklar som bara har det + lite väligt små flänsar.
Förbränningen ger mer eller mindre värme per cykel beroende på vad du eldar med.
Citera
2026-04-23, 08:52
  #36
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
hur menar du att han skulle ha fått kylvätska i oljan? han pajade kylarn så den läckte vid krock eftersom den sitter längst fram, men han har inte fått krockskador på motorblocket…

Motorn har troligen åtminstone vissa skador av värmen. Topplocket kan ha vridit sig så det inte längre tätar mellan ytorna , utan olja kommer in i kylvattnet, kylvatten i oljan och kompression läcker ut överallt .
Eftersom han körde lugnt och inte så länge är ju motorn dock inte totalförstörd, frågan är bara hur mycket.
Läcker den inga vätskor på fel ställen så är nog skadorna negligerbara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in