2026-04-25, 17:47
Medlem
Körde nyligen två olika volvo, en med lågprofildäck och en med riktiga däck och ännu en gång slogs jag av den stötigare gången och högre buller från lågprofildäcken och jag funderade återigen över fenomenet att folk väljer utseende istället för komfort.

Visst vore det en jättestor uppgradering av utseendet som skillnaden mellan plåtfälgar och alufälgar så skulle jag förstå det men i verkligheten är ju inte lågprofildäck snyggt, bara en konstig trend.

Så varför köper folk dessa osköna däck?
2026-04-25, 17:56
Medlem
halaltarzans avatar
Gillar och gillar. Är det dyrt så ska väl komplexpajasarna ha det?

Var väl likadant med kjolpaket och boomerang på bakluckan en gång i tiden. Dyrt, men som sagt, åt helvete fult.

Har döpt fenomenet till Istanbul-custom.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-04-25 kl. 18:00.
2026-04-25, 17:59
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HardyHonkala
Körde nyligen två olika volvo, en med lågprofildäck och en med riktiga däck och ännu en gång slogs jag av den stötigare gången och högre buller från lågprofildäcken och jag funderade återigen över fenomenet att folk väljer utseende istället för komfort.

Visst vore det en jättestor uppgradering av utseendet som skillnaden mellan plåtfälgar och alufälgar så skulle jag förstå det men i verkligheten är ju inte lågprofildäck snyggt, bara en konstig trend.

I stort sett alla bilar idag rullar på lågprofildäck.
65% och lägre profil är lågprofil.
2026-04-25, 18:45
Medlem
Norrbagg79s avatar
Bättre grepp och roligare om man gillar att köra lite inspirerad på vägarna.
2026-04-25, 18:53
Medlem
Gillar? Det har väl med säkerhet att göra. Sen ser det snyggt ut också.
2026-04-25, 20:41
Medlem
Hurt-Åkes avatar
De ALLRA ALLRA flesta skaffar sånt bara för utseendet och för vad de tycker det utstrålar för känsla.

Det gör bara bilåkandet mer obekvämt för Johan som bara kör fortare än 60 när han kör familjen till Sälen en gång per år.
2026-04-25, 20:53
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Bättre grepp och roligare om man gillar att köra lite inspirerad på vägarna.

Ja blir en jävla skillnad för en aktiv förare men för normalföraren är kalleankabilsdäck bekvämare och billigare

Jag har en effektstark fyrkrafsbil och lyckas lätt få bilen o tappa grepp i kurvor o framkalla skräckingajagnde skrikljud till smågossars stora glädje - detta med 225 o hög profil , andra fälgparet är 245 o lågprofil - som ett strykhjärn nästan.

Väldigt svårt och få släpp med kvalitetssvålar
2026-04-25, 21:27
Medlem
Smekarn87s avatar
När man bromsar så märker man hur hårt man bromsar. Det är svårare att känna vilken bromsverkan man får om man ska bromsa hårt om däcken absorberar delar av rörelseenergin. Samma om man har lite starkare motor och ska drifta då gör impulslagarna så att däcken inte sväljer kraften när du släpper upp kopplingen med redan varvad motor.
2026-04-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HardyHonkala

Om bilens chassie är väl avstämt där lågprofildäck, så kan den gå i stort sett lika mjukt och komfortabelt på vägen som andra bilar med högre profil på däcken. Dessutom får man klura lite på hur lågprofilsdäck egentligen ska definieras, därför att lågprofil har ändrat sig över tid så det som förr var lågprofil anses vara ”ballongdäck” idag.

Jag kan jämföra med BMW 7-serie 19999 som har 235/50 R18 som originaldimension som ansågs som lågprofil på den tiden. Och Passat GTS 2018 som har 235/40 R19. Faktum är att Passaten trots att den är en bil i högre mellanklass går i princip lika komfortabelt på vägen vad gäller däcken än den äldre lyxkryssaren i övre klassen gör. Vissa skillnader finns beroende på typen av ojämnheter, men den går nästan lika tyst vad gäller vägljud som ”åldringen” trots mycket mindre påkostad vad gäller ljudisolering.

Sjuan kan kännas väl mjuk i sidled och har sämre styrrespons etc.
2026-04-25, 21:55
Medlem
(FB) Stora däcktråden - här diskuteras allt kring däck!!!
2026-04-25, 21:59
Medlem
sykkelpumps avatar
För att min bil går stadigare efter vägen med dom, men det finns en gräns för vad som blir blir bekvämt. Mycket låg profil sliter dessutom mer på hjulupphängningarna då dom får ta emot fler och hårdare stötar.
2026-04-25, 22:10
Medlem
448s avatar
Bara ett tips , många vanliga bilar är från fabrik kanske hjulinställda för 17/225 o sånt men levereras sedan på kundspecc med 245/18 osv - orsakar totalt felslitage som kostar massa fläsk.

Gör hjulinställningen för sommarkorvarna och kör med fel på vinterkorvarna - det spelar mindre roll då det klrs lugnare
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in