Citat:
Ursprungligen postat av
HardyHonkala
Körde nyligen två olika volvo, en med lågprofildäck och en med riktiga däck och ännu en gång slogs jag av den stötigare gången och högre buller från lågprofildäcken och jag funderade återigen över fenomenet att folk väljer utseende istället för komfort.
Visst vore det en jättestor uppgradering av utseendet som skillnaden mellan plåtfälgar och alufälgar så skulle jag förstå det men i verkligheten är ju inte lågprofildäck snyggt, bara en konstig trend.
Så varför köper folk dessa osköna däck?
Om bilens chassie är väl avstämt där lågprofildäck, så kan den gå i stort sett lika mjukt och komfortabelt på vägen som andra bilar med högre profil på däcken. Dessutom får man klura lite på hur lågprofilsdäck egentligen ska definieras, därför att lågprofil har ändrat sig över tid så det som förr var lågprofil anses vara ”ballongdäck” idag.
Jag kan jämföra med BMW 7-serie 19999 som har 235/50 R18 som originaldimension som ansågs som lågprofil på den tiden. Och Passat GTS 2018 som har 235/40 R19. Faktum är att Passaten trots att den är en bil i högre mellanklass går i princip lika komfortabelt på vägen vad gäller däcken än den äldre lyxkryssaren i övre klassen gör. Vissa skillnader finns beroende på typen av ojämnheter, men den går nästan lika tyst vad gäller vägljud som ”åldringen” trots mycket mindre påkostad vad gäller ljudisolering.
Sjuan kan kännas väl mjuk i sidled och har sämre styrrespons etc.