2026-04-25, 09:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Och så var du tillbaka till att försöka simplifiera det igen, bara med fler ord. Lamaste försöken till ragebait idag men tack för att du spelade!
Det är sannerligen fascinerande att skåda din djupsinniga kognitiva dissonans. Att du, i din affektiva instabilitet, nödgas tillgripa arkaiska pejorativ som 'troglodyt' blottlägger en intellektuell rigiditet som gränsar till det patetiska. Din puerila exekvering av härskartekniker, maskerad som en blasé attityd gentemot 'ragebait', är ingenting annat än en transparent försvarsmekanism för att dölja din egen irrelevans. Det är väl helt enkelt prekärt för ditt senila ego att inse att din verklighetsuppfattning blivit en anakronism i en värld som för längesen devalverat ditt nostalgiska kapital. Men fortsätt du din semantiska kräftgång, det är stor underhållning för oss som faktiskt lever i nuet
Citera
2026-04-25, 10:18
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Min fråga är lite som.... VARFÖR slog dom inte bara upp ett tält, i mindre grupp, satt vid brasan och rökte en gås och kanske gick för att äta nått, kanske gick och köpte lite öl, kanske kolla in nån mindre, mer intim underhållnings kabaret eller musik akt nånstans eller bara strosade omkring på platsen, kollade in lite av staden...ISTÄLLET FÖR ATT STÅ SOM IDIOTER I ETT HAV AV FOLK, där folk står som zombies?? JAA, håller med om att smartphone-kulturen är vidrig vid dagens konserter, vem fan står och filmar??
Om du hade haft åtminstone någon koll på Woodstock så hade du vetat att folk även strosade, kollade in staden, drack öl, knullade, dansade, tog LSD, rökte allt som gick att röka, kollade in mer intima musikakter, satt i mindre grupper, tältade, åt, kramades och urinerade.

Ett tips är att kolla den Oscarsvinnande dokumentären ”Woodstock” av Michael Wadleigh (1970). Då får man åtminstone ett litet hum om hur sjukt mycket folk som tagit sig dit (över 400 000).

Eller som John Lennon sa: "Woodstockfestivalen — den största folkmassa som någonsin har samlats för ett annat syfte än krig".
Citera
2026-04-25, 11:03
Medlem
Häftigt ju!
Citera
2026-04-25, 11:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Sorry om jag träffar nån nerv, nu... MEN jag ser faktiskt Woodstock 69 som ett jävla SKÄMT - låt mig förklara:

Titta på den här bilden: https://i.postimg.cc/5tqSCQJ5/arrow-image.png

VARFÖR skulle jag vilja stå DÄR (hypotetiskt rött pil-markering i bilden) - och titta och lyssna på en enda scen (som jag förstår DEN ENDA SCENEN på hela evenemanget!) 500 meter ifrån mig, ihop-trängd i ett hav av människor, så jag knappt kan se/höra vad som händer på scenen - varför skulle jag vilja göra det??

VARFÖR? Vilken GLÄDJE finns det att bara stå/sitta bland människor, egentligen - vad är poängen med DET??
Du glömmer bort att det var en annan tid då.
Stora musikevenemang med en halv miljon människor på samma plats var något helt nytt.
Samtidigt var hippierörelsen megastor.

Då fanns inte mobiler som ungdomens bästa vän, man träffades hade kul, drack bärs, rökte på, lyssnade på de största artisterna då i ett enda stort kollektiv.
En fantastisk tid helt enkelt.
Citera
2026-04-25, 11:41
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Historia --> Konst och kultur
/Moderator
Citera
2026-04-25, 12:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Alla stjärnor stod rätt för denna händelse. Sägs att 10% av amerikaner påstår att de var på woodstock (30M människor) men i själva verket kom 400.000 men man vet inte exakt för man slutade ta biljetter efter 50.000.

Man får inte glömma den fantastiska regn-dagen när hela fältet blev en enda lervälling och man kunde åka lerkana 100 meter.

Eller att det knappt fanns toaletter mat eller dricka och jag har fortfarande inte fattat hur 200.000 damer överlevde.

Det mest absurda är att spelningen med Jimi Hendrix, som var huvudnamnet och placerad sist, blev försenat pga alla problem så han spelade morgonen efter. Och då finns det bara några 1000 kvar som tittar på. På världens bästa spelning genom tiderna. Den är helt ofattbar och har aldrig slagits. Här star spangled banner på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=sjzZh6-h9fM
Finns bra DVDs med hela woodstock (koprimerad till 4h) som man kan köpa billigt.

Woodstock är kulmineringen av de lyckliga åren med Flower Power och hippies, man kan se det i filmen. Typiskt att det skedde på östkusten. Sedan försökte de samma sak på västkusten och Altamont 1969 avslutades med Stones, och Hells Angels som skötte bevakningen av den koncerten drog vapen och sköt ihjäl en i publiken inför kamerorna och allt finns dokumenterat i filmen Gimme Shelter. Exakt den dagen som hippie-eran och Flower Power dog. Och vi återgick till den kalla värld som vi fortfarande är i.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-25 kl. 12:16.
Citera
2026-04-25, 12:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Alla stjärnor stod rätt för denna händelse. Sägs att 10% av amerikaner påstår att de var på woodstock (30M människor) men i själva verket kom 400.000 men man vet inte exakt för man slutade ta biljetter efter 50.000.

Man får inte glömma den fantastiska regn-dagen när hela fältet blev en enda lervälling och man kunde åka lerkana 100 meter.

Eller att det knappt fanns toaletter mat eller dricka och jag har fortfarande inte fattat hur 200.000 damer överlevde.

Det mest absurda är att spelningen med Jimi Hendrix, som var huvudnamnet och placerad sist, blev försenat pga alla problem så han spelade morgonen efter. Och då finns det bara några 1000 kvar som tittar på. På världens bästa spelning genom tiderna. Den är helt ofattbar och har aldrig slagits. Här star spangled banner på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=sjzZh6-h9fM
Finns bra DVDs med hela woodstock (koprimerad till 4h) som man kan köpa billigt.

Woodstock är kulmineringen av de lyckliga åren med Flower Power och hippies, man kan se det i filmen. Typiskt att det skedde på östkusten. Sedan försökte de samma sak på västkusten och Altamont 1969 avslutades med Stones, och Hells Angels som skötte bevakningen av den koncerten drog vapen och sköt ihjäl en i publiken inför kamerorna och allt finns dokumenterat i filmen Gimme Shelter. Exakt den dagen som hippie-eran och Flower Power dog. Och vi återgick till den kalla värld som vi fortfarande är i.
Hendrix ?? kjesaren nya kläder , ingen vågar säga vad man hör , en kille som plågar en gitarr och får den att låta som en plågad katt, visst han har teknik o förmåga , men vem får något ut av att lyssna på denna "musik"
Citera
2026-04-25, 12:42
Medlem
elektronikfreaks avatar
Det finns väl många utomhuskonserter som lockat större publik än just Woodstock 1969. Ta flera av konserterna i Rio de Janeiro, Brasilien:

Lady Gaga (2025 - 2.1 miljoner)
Madonna (2024 - 1.6 miljoner)
Rod Stewart (1994 - 3.5 miljoner)
The Rolling Stones (2006 - ca 1.2 – 1.5 miljoner)

Skulle personligen inte åka på dessa gigantiska konseterna. Var 21 gånger på Roskildefestivalen på 1900-talet och det fick räcka.
Citera
2026-04-25, 12:52
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Hendrix ?? kjesaren nya kläder , ingen vågar säga vad man hör , en kille som plågar en gitarr och får den att låta som en plågad katt, visst han har teknik o förmåga , men vem får något ut av att lyssna på denna "musik"
Jimi var väl den första gitarristen som spelade på en elgitarr och använde dess fulla elektronik. Alla gitarrister som hade spelat på elgitarr tidigare hade väl spelat på elgitarren som om det vore en akustisk gitarr. Såg för övrigt Jimi i Stockholm tre gånger fram till slutet av augusti 1970. Han avled efter ett par konsetter senare i London mitten av september 1970. Jimi var enl mig när den största på elgitarr på 1960-talet.
Citera
2026-04-25, 12:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Det gör inget att du outar dig själv som Taylor Swift-fan!
Citera
2026-04-25, 12:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jimi var väl den första gitarristen som spelade på en elgitarr och använde dess fulla elektronik. Alla gitarrister som hade spelat på elgitarr tidigare hade väl spelat på elgitarren som om det vore en akustisk gitarr. Såg för övrigt Jimi i Stockholm tre gånger fram till slutet av augusti 1970. Han avled efter ett par konsetter senare i London mitten av september 1970. Jimi var enl mig när den största på elgitarr på 1960-talet.
Alla som sett Hendrix i Stockholm gör jag en bugning för. Jag var för liten, bara 5, men där hade jag velat vara. Den mannen har ändrat hela mitt liv och det vackraste ljud som finns är en ylande vit stratocaster. Hendrix skapade ensam Cream, Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, allt som har värde i musikvärlden och som aldrig blir gammalt.

Utan Hendrix hade Woodstock varit "sådär". T.ex spelade The Who där, de sög. De rankas ändå som nr 2 efter Hendrix i den här listan:
https://www.udiscovermusic.com/stories/best-woodstock-performances/
Joplin, Havens, Baez, CSNY, Canned Heat var också fantastiska.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-25 kl. 13:01.
Citera
2026-04-25, 13:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det gör inget att du outar dig själv som Taylor Swift-fan!
Det är faktiskt ganska märkligt att du fortfarande tror att man blir en mer intressant person för att man lyssnar på Hendrix. Det är en sån där grej man brukar växa ifrån när man inser att musiksmak inte är en personlighet.
Fakta är att musik bara är underhållning, oavsett när den gjordes. Att du känner ett behov av att se ner på modern pop för att framstå som 'äkta' eller djup visar ju bara att du är fast i en ganska trött och pretentiös roll. Jag lyssnar hellre på Taylor Swift och har kul på riktigt än att sitta och låtsas vara märkvärdig med gamla Lennon-citat för att verka speciell. Men fortsätt du att tro att din musiksmak ger dig någon sorts status, om det får dig att må bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in