2026-04-25, 12:07
Medlem
Enligt tidigare uttalande i veckan så går det inte att komma till annan slutsats. Om skatten höjs med med mer än 5 procent så kommer läkaren tjäna mindre än vårdbiträdet vid övertid.

https://www.di.se/nyheter/oppnar-for-m-samarbete-det-ar-inte-uteslutet/

"En bankskatt och en beredskapsskatt ska införas, samt en höjd skatt på ISK-kontot för de allra rikaste och en ökad beskattning för dem som tjänar över 70.000 kronor i månaden säger Magadalena Andersson"

”De som har fått stora skattesänkningar de senaste åren ska bidra lite mer”, säger

Magdalena Andersson är tydlig. Skatterna ska höjas kraftigt och bidragen likaså.
Trots att vi har ett helt extrema skatter vid inkomster redan runt 55k så anses det inte räcka från Socialdemokratiskt håll, se DI artikel från tidigare i veckan.
När en läkare går in på övertid så hamnar skatten direkt på dryga 60 procent.
Om S nu höjer detta till låt säga 65 procent så händer detta

Läkare: 800 kr/timme i övertid, skatt 65 %
Vårdbiträde: 400 kr/timme i övertid, skatt 30 %
Netto efter skatt
Läkare
800 × (1 − 0,65) = 280 kr/timme netto
Vårdbiträde
400 × (1 − 0,30) = 280 kr/timme netto
Slutsats
I detta scenario blir resultatet att:
Läkaren tjänar 280 kr/timme netto
Vårdbiträdet tjänar 280kr/ timme netto

Är detta rättvist? Detta händer:

1. Svagare incitament för utbildning och ansvar Läkarutbildning är lång, krävande och kostsam i form av tid och arbetsinsats. Om nettovinsten av detta minskar kraftigt kan det på sikt minska viljan att utbilda sig till läkare eller ta tunga jourpass.
2. Svårigheter att bemanna jour och akutvård Sjukvården är beroende av att läkare tar obekväm arbetstid. Om övertidsersättningen efter skatt inte är tydligt högre än enklare yrken kan det bli svårare att locka personal till dessa pass.
3. Risk för kompetensflykt Högutbildade yrken är ofta internationellt rörliga. Om Sverige beskattar höginkomstyrken mycket hårt kan fler välja att arbeta i länder med mer gynnsam skatte- och ersättningsstruktur.
4. Förenklad syn på rättvisa Idén att “lika arbete ska ge lika netto” bortser från att olika yrken kräver olika investeringar i utbildning, ansvarsnivå och risk.
Slutsats
Även om målet med höga skatter ofta är att stärka välfärden och minska inkomstskillnader, visar detta exempel att mycket höga marginalskatter kan få oväntade effekter. I extremfall riskerar man att utplåna den ekonomiska skillnaden mellan mycket olika yrkesroller, vilket kan påverka både motivation, bemanning och långsiktig kompetensförsörjning i vården.

5. Sverige börjar importera läkare med utomeuropeisk legitimation med bristfällig svenska. Därefter fastslår de mantrat att vi inte hade klarat vården utan invandring

Vill vi ha ett sådant här samhälle?
Sverige är och framförallt var känt för sin kvalitet. Bibehåll den.
Senast redigerad av jonte400 2026-04-25 kl. 12:47.
Citera
2026-04-25, 12:11
Medlem
Såvida inte S uttryckligen har sagt "En läkare ska inte tjäna mer än ett vårdbiträde vid övertid" så borde du ändra din rubrik.
Citera
2026-04-25, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Såvida inte S uttryckligen har sagt "En läkare ska inte tjäna mer än ett vårdbiträde vid övertid" så borde du ändra din rubrik.
Det blir utfallet.
Citera
2026-04-25, 12:22
Medlem
Onanikrems avatar
Vet inte.. vore jag läkare med 90k i månadslön skulle jag skita i övertiden om jag bara tjänade 280kr/timmen för det. Är väl bara jag men jag jobbade inte för jag tyckte det var kul, var heller inte läkare. Klockan är fem, jag går hem liksom.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-04-25 kl. 12:32.
Citera
2026-04-25, 12:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Det blir utfallet.

Fast du skriver det som ett citat. Ange källan till citatet då tack. Det står ändå i rubriken så det är mycket viktigt att den källan anges.
Citera
2026-04-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vet inte.. vore jag läkare med 90k i månadslänslön skulle jag skita i övertiden om jag bara tjänade 280kr/timmen för det. Är väl bara jag men jag jobbade inte för jag tyckte det var kul, var heller inte läkare. Klockan är fem, jag går hem liksom.
Vården är väldigt beroende av att läkare ibland jobbar övertid. Ibland beordras den också. Men ska de då tjänan mindre än ett vårdbiträde tror jag de lämnar Sverige
Citera
2026-04-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fast du skriver det som ett citat. Ange källan till citatet då tack. Det står ändå i rubriken så det är mycket viktigt att den källan anges.
Artikel länkad. Kontentan blir den.
Citera
2026-04-25, 12:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Vården är väldigt beroende av att läkare ibland jobbar övertid. Ibland beordras den också. Men ska de då tjänan mindre än ett vårdbiträde tror jag de lämnar Sverige
Sant, men övertid kan inte beordras hur mycket som helst. Man kan också välja att skita i att svara i telefon när de ringer. Själv gjort så fast jag jobbade i ett betydligt mindre betalt yrke. Hade jag 90/månaden hade jag definitivt vänt på mig och somnat om om de försökt ringa ut mig för 280kr/h
Citera
2026-04-25, 12:43
Medlem
Citat:
Sant, men övertid kan inte beordras hur mycket som helst. Man kan också välja att skita i att svara i telefon när de ringer. Själv gjort så fast jag jobbade i ett betydligt mindre betalt yrke. Hade jag 90/månaden hade jag definitivt vänt på mig och somnat om om de försökt ringa ut mig för 280kr/h
De flesta läkare har absolut inte 90k i månaden. Överläkare med många års erfarenhet har den lönen.
Inte så lätt att neka då du redan är på arbetet.
Risken är läkarna fortsätter att fly landet när dom får nästan 3ggr mer netto i många andra europeiska länder.
Citera
2026-04-25, 12:47
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
De flesta läkare har absolut inte 90k i månaden. Överläkare med många års erfarenhet har den lönen.
Inte så lätt att neka då du redan är på arbetet.
Risken är läkarna fortsätter att fly landet när dom får nästan 3ggr mer netto i många andra europeiska länder.
Granne till mig hade runt 1miljon i årslön för typ fem år sedan. Kollade upp henne när hon flyttade in, ingen överläkare varken då eller nu. Skulle tro hon har högre lön nu.
Citera
2026-04-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Den är bakom en betalvägg. Dessutom ser det ju ut som att du rent av spekulerar när du kommer fram till din slutsats. Dessutom om man nu tar till sig vad sossarna har sagt i frågan så talar det ju rent av mot dina spekulationer. Bland annat det att de beskyller Tidö för att sänka skatten för de rika så ser man ju att det inte är någon förändring i marginalskatterna utan frågan om gränsen där marginalskatten kickar in som man ändrat och det är alltså det sossarna menar som skattehöjning och då bör man ju tolka deras krav mot bakgrund av det.

Så din rubrik som är citatliknande bör du nog ändra om du inte kan skaka fram källan du citerar från.

"En bankskatt och en beredskapsskatt ska införas, samt en höjd skatt på ISK-kontot för de allra rikaste och en ökad beskattning för dem som tjänar över 70.000 kronor i månaden.
De som har fått stora skattesänkningar de senaste åren ska bidra lite mer”, säger Magdalena Andersson.
Citera
2026-04-25, 12:48
Medlem
Citat:
Vet inte.. vore jag läkare med 90k i månadslön skulle jag skita i övertiden om jag bara tjänade 280kr/timmen för det. Är väl bara jag men jag jobbade inte för jag tyckte det var kul, var heller inte läkare. Klockan är fem, jag går hem liksom.

Nu vet jag inte hur det är med läkare men vi som tjänar mycket tenderar att jobba hårt och gör det som krävs för att verksamheten ska fungera och frodas.

Visst, nog har jag tänkt att flytta utomlands ett par gånger för att kunna tjäna bättre men jag har släkt och familj här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in